Matkailumarkkinointi on kasvava trendi niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Matkailun kasvu on noin 5% Suomessa vuositasolla ja digitalisoituminen on tuonut matkailijoiden tavoittamiseen uusia keinoja ja ratkaisuja. Sosiaalisessa mediassa jakaminen ja arvosteluiden jättämisen helppous ovat jo muokanneet alaa ja tulevat muokkaamaan jatkossakin. Nykyään asiakkaat voidaan tavoittaa oikeissa kanavissa haluttuun aikaan ja näin varmistaa heidän olevan tietoisia juuri sinun yrityksesi palveluista.

1. Asiakkaan kuljettaminen digitaalisella markkinoinnilla

Myyntiputki hahmottaa asiakkaan matkan siitä pisteestä, kun hänellä ei ole vielä tarvetta, aina ostoon saakka. Digitaalisella markkinoinnilla pystytään pitämään asiakasta kädestä kiinni koko myyntiputken ajan. Kuvassa näkyy tuo matka ja mitä kaikkea siinä tapahtuu.

Kuvassa on seurattu yhtä ostajapersoonaa ja se tuo esille yhden mallin, miten asiakasta voidaan kuljettaa kohti ostoa. Mielestäni tärkeintä on, että ymmärrät yrityksesi omat ostajapersoonat ja mietit, mitä alla olevat myyntiputken keskeisimmät kohdat heillä ovat:

  • Tarve / Tietoisuus / Ongelma
  • Tiedonhaku / Harkinta
  • Valinta / Vertailu
  • Päätös

Tämän jälkeen voidaan miettiä, miten eri kanavilla ja sisällöillä näihin voidaan vaikuttaa. Tässä kohtaa tulee myös MITATA TULOKSIA ja näin varmistaa jatkuva kehittyminen.

2. Suosittelujen ja asiakaskokemuksien hyödyntäminen

Kokemuksien tallentaminen ja jakaminen on tätä päivää. Kun tarjoat asiakkaillesi positiivisen kokemuksen, he puhuvat siitä. Positiivinen asia voi olla kaunis maisema, hauska aktiviteetti, hyvä palvelu tai vaikkapa erikoinen majoitus. Mahdollisuudet ovat rajattomat. Miettimällä näitä asioita oman matkailumarkkinointisi kannalta, voit löytää todella mielenkiintoisia ja hyödyllisiä kanavia omaan bisnekseesi.

Ei ole mikään salaisuus, että sosiaalinen media vaikuttaa ostopäätöksiimme. On tutkittu, että  52% matkustajista sanoo sosiaalisen median vaikuttavan matkasuunnitelmiin ja 80% todennäköisesti varaa matkan yrityksiltä, joista heidän kaverinsa ovat tykänneet tai joiden julkaisuja nämä ovat jakaneet. Noin 76% matkailijoista jakaa verkossa materiaalia lomistaan. Tästä johtuen on todella tärkeää, että yritykset ovat itse tietoisia siitä, mitä heistä puhutaan internetissä ja missä kaikkialla keskustelua käydään. Hyvä tapa lähteä liikkeelle on googlettaa oma yritys ja tutustua hakutuloksiin. Jos haluat tietää lisää, käy lukaisemassa, mistä asiakaskokemus koostuu.

Yli 95% matkailijoista lukee seitsemän arvostelua ja käyttää niihin keskimäärin 30 minuuttia aikaa ennen matkan varausta. Tästä syystä onkin tärkeää antaa asiakkaille mahdollisuus palautteeseen ja negatiivisen palautteen kohdalla käsitellä se hellävaraisesti.

3. Verkkosivujen vaikutus

Verkkosivuja suunniteltaessa pitää miettiä jo alussa, mikä on verkkosivuston tehtävä. Matkailumarkkinoinnissa se voi olla esimerkiksi yhteydenotto, matkan varaus tai vaikkapa lisäarvon tuottaminen asiakkaalle blogin muodossa. Kun tiedetään, mikä on sivuston tehtävä, tiedetään sivuston konversiot ja sivusto voidaan rakentaa tukemaan valittuja konversioita. Tästä löydät lisää vinkkejä miten parantaa verkkosivustosi myyntiä.

Jos yritykselläsi on halu toimia kansainvälisesti, on tämä hyvä huomioida erikseen. Tee laskeutumissivu, joka kertoo vähintään englanniksi oleelliset infot ja lähde sitä kautta rakentamaan luotettavaa kuvaa palvelustasi. Kansainvälisellä puolella on hyvä ymmärtää, että palvelua ostava asiakas pelästyy sivustolla helposti jos se ei tarjoa ymmärrettävää informaatiota. Tällöin asiakas valitsee helposti toisen sivuston.

4. Matkailumarkkinoinnin kohdentaminen

Digitaalinen markkinointi perustuu ennen kaikkea asiakkaan tuntemiseen. Ymmärtämällä ketkä ovat sinulle ne oikeat asiakkaat ja suunnittelemalla markkinointisi sen pohjalta, saat parempia tuloksia halvemmalla budjetilla. Jos haluat lähteä luomaan pohjaa markkinoinnillesi, niin ota yhteyttä ammattilaiseen.

Google ja eri sosiaaliset mediat alustoina tarjoavat tällä hetkellä valtavat määrät infoa ihmisten käyttäytymisestä. Hyödyntämällä eri työkaluja ja saatua infoa, pystymme tuomaan oikeat sisällöt oikeille ihmisille oikeaan aikaan. Otetaan tästä esimerkki: Haluat tarjota hotellipalveluja Helsingissä. Tehdään yksi mainos Facebookiin ja kohdistetaan se Helsinki-Vantaan lentokentälle, ihmisille jotka eivät puhu Suomea. Mikäli kohdistusta halutaan tehdä vain esimerkiksi saksalaisille, voidaan mainonta kohdistaa pelkästään saksankielisille.

5. Sisältöjen roolitus matkailumarkkinoinnissa

Sisältöjä on sivuttu blogissamme jo aiemmin ja ihan aiheesta. Sisällön vaikutus on myös matkailumarkkinoinnissa keskeisellä paikalla. Kuitenkaan ajattelutapa, että kaiken materiaalin pitäisi olla hienosti tuotettua mainosvideota, ei pidä mielestäni enää paikkaansa. Sisällön tulisi olla mahdollisimman lähellä matkailuyrityksesi päivittäistä tekemistä ja aktiviteetteja ja sen tulisi tarjota katsojalle mielenkiintoista sisältöä. Matkailumarkkinointi alana antaakin todella paljon vaihtoehtoja erilaisille sisältötoteutuksille, ja aktiivisella kokeilemisella sekä testaamisella on mahdollista löytää juuri sinun yrityksellesi tehokkaimmat tavat.

Digitaalisen markkinoinnin tuomat kohdistusmahdollisuudet antavat keinoja tuoda oikea sisältö oikeaan aikaan kuluttajan eteen. Yhdistämällä nämä kaksi tekijää olemme tehneet tehokasta markkinointia asiakkaillemme, ja pystymme vaikuttamaan asiakkaaseen jokaisessa vaiheessa kohti ostopäätöstä. Usein tilanne on alussa se, ettei tiedetä miten lähteä liikkeelle. Tässä kohtaa on hyvä tehdä strategia ja suunnitella julkaisukalenteri yrityksen eri ostajapersoonille. Silloin tiedetään, mikä sisältö kannattaa priorisoida ensimmäisenä sekä voidaan varautua jo tulevaan. Mikäli haluat tässä apua, ota meihin yhteyttä.

 

Ota yhteyttä

Vastaa