Facebook täyttää helmikuussa jo 13 vuotta. Vuosien varrella sosiaalisen median kanavat ovat vakiinnuttaneet asemansa osana markkinoinnin kokonaisuutta. Facebook onkin osa monen jokaista työpäivää ja rutinoitunutta tekemistä. Jotta julkaisut säilyisivät kiinnostavina ja tekeminen mielekkäänä, on tässä muutama uusi idea, mitä kannattaa testata.

1. KILPAILUT

Eihän tämä ole mikään uusi idea! Kilpailuja näkee FB:ssä harva se päivä ja uusia ideoita niihin keksitään jatkuvasti. Facebook on ajan saatossa rajoittanut säännöillään kilpailumuotoja, eikä sivutykkäyksestä tai julkaisun jakamisesta saa palkita. Tästä huolimatta luovuus on edelleen suurin rajoittava tekijä uusia kilpailuideoita keksittäessä.

MYSTEERIKUVA

Julkaise epämääräinen kuva ja arvuuttele, kuka tai mikä kuvassa on. Ensimmäinen oikea vastaus voittaa palkinnon. Kuva voi olla aluksi hyvin epäselvä ja kilpailun edetessä julkaistaan selkeämpiä versioita. Nopeuskilpailua järjestäessä, kannattaa siitä aina ilmoittaa etukäteen. Näin mahdollisimman monella on mahdollisuus osallistua.

ARVOITUS

Visainen arvoitus voi myös olla poikkeuksellisen kilpailun pohjana. Se ei saa kuitenkaan olla liian helppo, jotta kilpailu ei pääty ennen kuin ehtii alkaakaan.

Tyvi ylös,
latva alas,
eikä koskaan kesän päivää nää…

(Vastauksen löydät tekstin lopusta.)

KEKSI KUVATEKSTI

Puhekuplan täyttäminen tai kuvatekstin keksiminen on vähän käytetty kilpailumuoto Facebookissa. Muista valita hauska kuva, joka käynnistää käyttäjän mielikuvituksen. Voit toimia itse tuomarina ja valita parhaan kuvatekstin.

MUISTA TÄMÄ, KUN JÄRJESTÄT KILPAILUA

Muista kohtuus kilpailujen järjestämisessä. Käyttäjät usein haluavat niitä, mutta jokaviikkoinen kilpailu on selkeää huomiohakuisuutta. Keksi siis hauskoja kilpailuja, joihin on helppoa osallistua. Muista laittaa säännöt joko julkaisuun tai linkin taakse. Katso lisää kilpailujen ja mainosten säännöistä.

2. KOKEILE FACEBOOKIN UUSIA OMINAISUUKSIA

Facebook on ajan saatossa tuonut paljon uusia ominaisuuksia, mutta harva mainostaja on uskaltanut näihin vielä tarttua. Tällaisia ominaisuuksia ovat esimerkiksi 360-videot ja live-lähetykset. Uudenlaisille julkaisuille Facebook myös antaa usein enemmän luonnollista näkyvyyttä.

Live-lähetyksillä voit luoda kyselytunteja ja haastatella alasi asiantuntijoita. Live-lähetyksen teko on varsin helppoa ja ohjeet voit katsoa täältä. 360-kuvilla voi taas esitellä esimerkiksi toimitiloja ja niitä voi ottaa myös älypuhelimella. 360-videot ovat monelle toimistotyöläiselle varsin kaukainen ajatus, mutta ulkona työskentelevät keksivät sille varmasti useita käyttötarkoituksia. Kuvaaminen vaatii tietenkin siihen tarkoitetun kameran ja jonkin verran harjoittelua. Lopputulos erottuu varmasti.

 

3. TEKSTIÄ TEKSTIÄ

Kuvat ovat tärkeitä ja niihin kannattaa panostaa, mutta milloin viimeksi olet julkaissut pelkkää tekstiä? Voit myös selata Facebook-fiidiäsi ja koittaa etsiä sivujulkaisun, jossa on ainoastaan tekstiä. Avaa siis sanainen arkkusi ja anna tekstille kaikki huomiosi. Mikäli kirjoitat pitkän tekstin, panosta alkuun. Aihe on vapaa, mutta varmista, että se tarjoaa arvoa yleisölle.

 

4. KOHDENNETUT MAINOKSET

Kohdentamalla mainoksen hyvin tarkkaan, voit kaapata käyttäjän huomion. Yhdistelemällä kiinnostuksen kohteita ja luomalla tarkkaa kohderyhmää puhuttelevan mainoksen pääset hyviin tuloksiin. Esimerkiksi BMW-merkkisiä autoja myyvä liike voi kohdentaa mainoksen tietystä Audi-mallista kiinnostuneille. Mainoksen voi olla esimerkiksi, miksi BMW 3-sarja on Audi A4:ä parempi.

Verkkosivulla vierailleita voi käyttää hiukan samaan tapaan. Vuorokauden sisällä sivuilla käyneille voi näyttää mainoksen, jossa sanotaan: ”Kävit eilen verkkosivuillemme ja kohdensimme tämän mainoksen sen perusteella sinulle. Katso, miten sen teimme.”

Facebook on tuomassa myös uutta ominaisuutta, joka mahdollistaa kohderyhmän määrittämisen käyntikertojen perusteella. Voit siis tulevaisuudessa kohdentaa mainoksen henkilöille, jotka ovat käyneet verkkosivuillasi esimerkiksi 10 kertaa viimeisen 30 päivän aikana. Katso lisää ominaisuudestaJon Loomerin blogista.

Vaarana on tietenkin käyttäjän pelästyttäminen liian kohdennetulla mainoksella. Muokkaa siis viestisi niin, ettet paljasta tarkkaa kohdennusta sen taustalta.

5. YHDISTÄ FACEBOOK SÄHKÖPOSTIKAMPANJASI KANSSA

Sähköpostikampanjoihin saat lisäpotkua näyttämällä listallesi vastaavaa mainontaa myös Facebookissa.

Uutiskirjeen tilanneille voit näyttää karusellimainosta, jossa esitellään kuukauden luetuimmat uutiset. Kun käytät UTM-tageja uutiskirjeessäsi, voit halutessasi pois sulkea uutiskirjeestä sivuillesi tulleet.

UTM-tagilla saat myös kiinni tarjoustasi klikanneet. Kun suljet pois heidän joukostaan konvertoituneet henkilöt, tavoitat melkein ostaneet. Tähän väliin sopii mainos, jossa kumoat yleisimmän vastaväitteen tai annat viimeisen tarjouksen.

Kun haluat luoda yleisön sähköpostilistastasi, navigoi itsesi ensin kohderyhmät osioon (kuva). Klikkaa vasemman laidan pudotusvalikkoa ”luo kohderyhmä” ja valitse mukautettu ”kohderyhmä”. Tämän jälkeen voit valita asiakastiedostot (kuva) ja FB ohjastaa sinut eteenpäin.facebook-kohderyhmat

 

facebook-asiakastiedostot

Kun tarkoituksena on saada kiinni tarjousta klikanneet, etene edellisen ohjeen mukaisesti, mutta valitse sivuston liikenne. Valitse tietyllä verkkosivulla vierailleet ihmiset ja aseta URL-kohtaan tagitettu linkki. Voit jo tässä vaiheessa pois sulkea konvertoituneet käyttämällä mukautettua yhdistelmää. Jotta kohderyhmä toimisi, on siinä oltava vähintään 20 henkilöä. Katso lisää seurantakoodin asentamisesta verkkosivuille ja kaksoisolentokohderyhmistä.

sahkopostikampanja-ja-facebook

 

SOSIAALISEN MEDIAN STRATEGIA EHKÄISEE IDEATTOMUUTTA

Hyvä vuosisuunnitelma ja julkaisujen ennakointi edesauttavat ideattomuutta. Kun toistuvat julkaisut syntyvät rutiinilla ja ilman stressiä, on helppo miettiä uusia ideoita. Kun ennakoit tulevan kuukauden julkaisut, näet myös kaukaa, mille viikolle tarvitset lisää sisältöä. Jos oikein haluaa ennakoida, voi Facebookin julkaisutyökaluun tallentaa luonnoksia hiljaisien päivien varalle.

Strategialla ja jo hieman kevyemmälläkin suunnitelmalla on myös se hyvä puoli, että sesonkien ja tapahtumien hahmottuminen helpottuu. Hyvä sisältö ei synny itsestään ja sille on varattava aikaa. Samalla on helpompi miettiä, sopisiko jokin uusi idea pian tulevaan sesonkiin.

YHTEENVETO

Sosiaalinen media elää uusista jutuista. Ne tuovat mukanaan haasteita mainostajille, mutta myös maustavat jokapäiväistä työtä mukavasti. Kun keksit uusia juttuja, älä tee sitä kiireessä. Pitkäjänteinen työ on se, joka tuo hedelmää ja kaikki uudet jutut eivät ole täällä pysyäkseen. Lähde kuitenkin rohkeasti yrittämään ja ota yhteyttä, mikäli tarvitset apua. Mikäli sinulla on hyviä ideoita, jätä kommentti ja jaa ne kaikkien kanssa.

(Arvoituksen vastaus: Jääpuikko)