Ihminen on siitä mielenkiintoinen eläin, ettei se voi vastustaa mahdollisuutta saada jotain ilmaiseksi. Osin tästä syystä arvonnat ovat jo pitkään olleet yksi suosituimmista Facebook- ja Instagram-markkinoinnin kampanjamuodoista. Eikä syyttä – arvonta on oikein käytettynä mahtava työkalu.

Törmään kuitenkin lähes päivittäin Facebook-arvontoihin, joissa ei ole oikeastaan mitään järkeä.

Yleisimmät mokat on helppo listata:

  1. Kampanjaa ei ole sponsoroitu
  2. Kampanjalle on määritelty etukäteen liian pieni mainosbudjetti
  3. Kampanjaa on sponsoroitu, mutta eri kohdennuksia ei ole testattu lainkaan tai ne on asetettu liian tarkoiksi
  4. Kampanjalle ei ole tehty lainkaan laskeutumissivua
  5. On tehty laskeutumissivu, mutta siellä ei ole seurantaa
  6. On tehty laskeutumissivu, mutta siellä ei ole toiminallisuuksia (esim. tietojen kerääminen)
  7. On tehty laskeutumissivu, mutta se ei noudata lainkaan muun kampanjan ilmettä
  8. On tehty laskeutumissivu, mutta se johtaa erilliselle sivulle, jossa varsinainen konversio tulisi tapahtua
  9. Varsinainen konversiosivu ei konvertoi tai sille ei edes koskaan päädy ihmisiä (esim. laskeutumissivun ulkopuolinen tilaussivu)

On surullista nähdä kampanjoita, joissa on moni asia kunnossa, mutta ratkaiseva akilleen kantapää on jokin yllä mainituista kohdista. Yleensä taustalla on keskeneräinen suunnittelu ja liian monta liikkuvaa osaa. Kampanjasta voi esim. nähdä tarkkaan mietityn graafisen ilmeen ja brändin vaikutuksen, mutta kampanjan tavoite on jossain vaiheessa unohtunut ja toiminallisuudet on jäänyt tekemättä tai ne on tehty huolimattomasti.

Päätin kirjoittaa tämän tekstin, kun klikkasin eilen uutissyötteessäni ollutta mainosta ja päädyin miettimään, miksi oikeastaan tulin klikanneeksi. Mainos oli visuaalisesti näyttävä, sen kuvat oli suunniteltu ammattimaisesti, värit olivat kiinnostavat ja mainoksen kohteena olleet ruoka-annokset näyttivät herkullisilta. Lisäksi mainoksen teksti kiinnitti huomioni persoonallisuudellaan.

Ryhdyin tarkastelemaan laskeutumissivua, jolle klikkaus oli minut vienyt. Ensimmäiseksi vilkaisin Pixel Helper -lisäosaa: sivustolla ei ollut Facebookin seurantakoodia. Sivustolle ei oltu määritelty selkeitä konversioita, esimerkiksi yhteystietojen jättämistä. Metsään meni komeasti.

Kun seurantakoodi on asennettu oikein, saadaan jokainen mainosta klikannut uudelleenmarkkinoinnin piiriin. Pelkkä Facebook Pixel ei kuitenkaan riitä. Sivulla tulee seurata kaikkia relevantteja toimenpiteitä, mutta tällä kertaa ei päästy edes alkuun.

Kuinka arvontakampanja sitten pitäisi suunnitella?

Ensimmäiseksi tulee miettiä kampanjan tavoite. Hyvä lähtökohta on, että jokainen mainosklikkaus näkyy tuloksena viivan alla – jos ei suoraan rahaksi konvertoituneena (esim. tuotteen ostanut, kartoituskäynnin varannut, sopimuksen tehnyt, kiinnostuksestaan ilmoittanut jne.), niin ainakin datana (Facebook Pixel ja Google Analytics). Kun tavoite on selvillä, mietitään kuinka matkaa tavoitteeseen voidaan seurata. Seuraavassa listattuna askelmerkit onnistuneelle kampanjalle.

  1. Facebook-sivun tykkääjien tai julkaisun kommenttien kerääminen eivät ole relevantteja tavoitteita.
  2. Päätetään mitä kampanjalla halutaan saavuttaa, konkreettisesti.
  3. Suunnitellaan laskeutumissivu ja sen sisältö edellisen kohdan pohjalta.
  4. Suunnitellaan laskeutumissivun seuranta ja sen tekninen toteutus.
  5. Suunitellaan laskeutumissivusta helposti käytettävä (kolme hiiren klikkausta on yleensä liikaa).
  6. Suunnitellaan laskeutumissivun ja mainosten ilme.
  7. Määritellään kampanjan toteuttajien vastuualueet sekä aikataulu.
  8. Sovitaan, että kampanjan lentoon lähtiessä mainosbudjettia voidaan tarvittaessa kasvattaa.

Kun nämä perusasiat on päätetty, pohditaan voisiko kampanjasta saatua liidiä vielä jotenkin jalostaa.

  1. Onko laskeutumissivun lomakkeelta mahdollista tehdä integraatio asiakashallintaan tai myynnin järjestelmään?
  2. Onko myynnillä riittävät resurssit liidien nopeaan kontaktointiin?
  3. Onko lomakkeessa listattu kaikki tarvittava vai tulisiko sitä ehkä karsia?
  4. Onko kampanjan palkinto kohderyhmään sopiva? (Palkinnolla ei pääsääntöisesti ole kovin suurta merkitystä, koska toive voitosta riittää.)
  5. Onko kampanjasivun seurannasta saatua uutta yleisöä varten toteutettu Facebookin uudelleenmarkkinointi, joka tuo klikanneen uudestaan yrityksen varsinaisille sivuille?

Nyt hommiin!

Jo näitä steppejä noudattamalla kampanja onnistuu todennäköisesti paremmin kuin valtaosa Facebookissa pyörivistä arvonnoista. Tämä kaikki saattaa tuntua aluksi kovin tekniseltä ja hankalalta, mutta huolellinen suunnittelu palkitaan.

On myös hyvä muistaa, että arvonnat ovat vain yksi osa onnistunutta Facebook-markkinointia. Kun koko toiminta pohjaa selkeään strategiaan ja pitkän tähtäimen suunnitelmaan, voidaan saavuttaa erinomaisia tuloksia. Arvonnat kaipaavat seurakseen myös muita sisältöjä: kun arvonta on tuonut brändin mahdollisen asiakkaan tietoisuuteen, tulee markkinointia jatkaa tarjoamalla relevanttia sisältöä ostoprosessin jokaiseen vaiheeseen. Nämä sisällöt voivat olla esimerkiksi testejä, videoita, blogeja, artikkeleita, kuvia jne. Tärkeintä on, että ne tavoittavat kohdeyleisönsä, ja tässä Facebook on loistava apuväline!

Kun haluat lisää liidejä, ole meihin yhteydessä niin tehdään teille yhdessä toimiva kampanja.

Anssi

Anssi tietää, miten Facebookin maksettu mainonta skaalataan ja mitä verkkokaupan tuotemainoksessa kannattaa sanoa. Visuaalinen ilme ja viestintä muuttuvat hänen käsissään konkreettisiksi konversioiksi ja euroiksi viivan alle.
Anssi