B2B-markkinointi on ollut viimeaikoina paljon esillä blogissamme johtuen omista työprojekteistani. Tänään otetaan katsaus siihen mitä B2B yritysten pitäisi ottaa huomioon kun tekevät Facebook-markkinointia. Facebook-markkinointi on aivan alihyödynnetty kanava Suomessa yleisesti ja varsinkin B2B ympäristössä.

Huomioi seuraavat neljä asiaa B2B Facebook-markkinoinnissa niin olet varmasti monta virstaa lähempänä merkittävää piristymistä liiketoiminnassasi.

1. Tiedä kenelle markkinoit Facebookissa

Kohdeyleisön tunteminen on markkinoinnin avain ja sama tämä pätee myös Facebook-markkinoinnissa. Kun tunnet kohdeyleisösi voit tietää mitä he odottavat sinulta ja millaisia markkinointiviestejä sinun kannattaa lähettää. 

Kohdeyleisösi analysoimisen voit aloittaa Facebook-sivusi kävijätiedot välilehdeltä. Kävijätiedot välilehdeltä saat tietoa niistä ihmisistä jotka ovat jo tykänneet sivustostasi ja millaisiin julkaisuihin he sitoutuvat.

Hyödyllisiä tietoja ovat esimerkiksi:

  • Yleiskatsaus välilehdeltä : julkaisujen kokonaiskattavuus ja niihin sitoutuneet käyttäjät.
  • Julkaisut välilehdeltä : näet milloin Facebook seuraajasi ovat paikalla ja millaisilla julkaisutyypeillä heidät tavoitat parhaiten.
  • Ihmiset välilehdeltä : Saat perustiedot niistä henkilöistä jotka ovat tykänneet sivustasi. Esim. ikä- ja sukupuolijakauman, sekä paikkakunnat missä tykkääjäsi asuvat.

Näillä tiedoilla pääset alkuun siitä millainen kohderyhmä sinulle on Facebook-sivullesi muodostunut ja millaisia julkaisuja he klikkaavat.

Tarkkaile myös jatkuvasti mitkä julkaisusi saavat aikaan liikennettä verkkosivustollesi ja kauanko ihmiset sivustollasi viihtyvät. Google analytics on ehdoton työkalu yrityksille jotka ovat kiinnostuneita verkkosivustonsa tapahtumista ja ymmärtämään asiakkaitaan paremmin. Sivustolla vietetty aika on yksi hyvä mittari siihen miten hyvin olet viestisi onnistunut kohdistamaan.

2. Kirjoita aina asiakkaallesi

Kun olet määritellyt kohdeyleisösi niin kirjoita julkaisusi heille. Ota huomioon heidän tietotasonsa, kiinnostuksen kohteensa ja ajankäyttö. Sinun pitää päästä pois kuplasta missä oletat tietäväsi miten asiakkaasi ajattelevat. Sinä teet työtäsi täysipäiväisesti ja asiakkaasi käyttävät palveluihisi vain murto-osan siitä ajasta mitä sinä. 

Suosittelen sinua kysymään asiakkailtasi mitkä asiat heitä kiinnostavat. Kun vastaat heidän kysymyksiinsä niin vastaat myös sellaisten yritysten tiedontarpeeseen jotka vielä miettivät palveluntarjoajaa. Tämä on erittäin tärkeää, että pystyt olemaan hyödyksi ja näin saamaan potentiaaliset asiakkaat kiinnostumaan sinun palveluntarjonnastasi.

Ota asiakkaan rooli ja kun teet Facebook-markkinointia kirjoita viestisi juuri tietylle asiakkaalle. Minä kirjoitan nyt Facebook-markkinoinnista kiinnostuneelle B2B yrittäjälle tai markkinoinnista päättävälle henkilölle, joka ei ole vielä perehtynyt asiaan.  Ensin pitää kertoa perusteet ennenkuin voi mennä syvemmälle aihepiiriin.

3. Tiedä milloin viestisi on ajankohtainen

Varsinkin B2B puolella täytyy huomioida se että sinun markkinoinnistasi ollaan kiinnostuneita viikolla. Yleensä vielä työajalla. Ajoita siis Facebook-markkinointikampanjasi viikolle, kun voit varastaa pienen hetken asiakkaan aikaa Facebookissa ja viedä hänet katsomaan sinun julkaisemaasi materiaalia. 

Jos asiakkaillasi on tietty vuodenaika milloin he tekevät päätöksiä, kannattaa se huomioda. Oikeaan aikaa ajoitettu viesti on asiakkallesi apu päätöksenteon tekemisessä ja muistutus sinun yrityksesi olemassaolosta. Saatat myös päätyä julkaisusi avulla kahvipöytäkeskusteluun, kun keskustellaan yrityksen hankinnoista. Tähän pääsemiseen sinun tulee kuitenkin ymmärtää ensin kohdeyleisösi ja kirjoittaa heille merkitsevä viesti.

4. Kohdista markkinointisi tarkkaan

Facebook-markkinoinnin ehdoton vahvuus on viestin tarkka kohdennusmahdollisuus. Tiedät kenet toivot tavoittavasi, olet pitänyt asiakkaan mielessä viestiä kirjoittaessasi ja osaat vielä ajoittaa viestisi oikeaan hetkeen viikolla ja juuri siihen vuodenaikaan kun asiakkaat ovat erityisesti kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi.

Tämän jälkeen valitaan se kohderyhmä markkinoinnin kohdentamisesta ja laitetaan viesti liikkeelle.

Voit kohdistaa viestisi erilaisilla tavoilla:

1. Voit rakentaa kohderyhmän itse (lue lisää Facebook-kohdistamisen vaihtoehtoista täältä)

2. Voit kohdistaa markkinointia niille jotka ovat vierailleet verkkosivuillasi

3. Voit markkinoida niille jotka tykkäävät Facebook-sivustostasi

4. Voit myös rakentaa kaksoisryhmiä, millä tarkoitetaan samanlaisia ihmisiä jotka tykkäävät Facebook-sivustasi tai ovat vierailleet verkkosivuillasi. Facebook analysoi kohderyhmäsi ja etsii samankaltaisia henkilöitä tietokannastaan

Tuumasta toimeen

B2B yritykset ovat tulossa voimakkaammin Facebook-markkinoinnin pariin. Tietoisuus markkinointiviestin kohdistamisen tarkkuudesta on herättänyt yritysten mielenkiinnon. Tämän tekstin tarkoitus antaa sinulle näkökulmaa miten asiaa kannattaa lähteä lähestymään.

Autamme sinua mielellämme aloittamaan Facebook-markkinoinnin ja voit toivoa kommentointikentässä aiheita tuleviin blogiteksteihin.

Mukavaa työviikkoa

 

Niko

Tavoitteenani on auttaa suomalaisia yrityksiä läpi nopeimman markkinoinnin muutoksen, mitä historiamme tuntee. Intohimonani on luonnollisen ostoprosessin siirtäminen digitaaliseen ympäristöön niin, että se tukee sekä kuluttajan että yrityksen tavoitteita.
Niko