Google-mainonta on muuttanut tänä vuonna jo nimeään Google AdWordsistä Google Adsiksi ja muutoksia satelee Googlelta totutusti tiuhaan tahtiin. Nyt muutoksen keskellä ovat jälleen hakuverkon tekstimainokset.

Googlen laajennetut tekstimainokset tulivat käyttöön vuonna 2016, mikä oli Google-mainonnan historian suurin muutos tekstimainoksiin. Nyt Googlen tekstimainokset muuttuvat jälleen ja mainosten pinta-ala kasvaa entisestään.

Mietitään reilu kaksi vuotta taaksepäin, kun mainostajilla oli käytössään vain yksi 25 merkin otsikko ja kaksi 35 merkin kuvausriviä. Tämä muutetiin niin, että käyttöön tuli laajennetut tekstimainokset, joissa käyttöön tuli kaksi 30 merkin otsikkoa ja yksi pidempi 80 merkin kuvausrivi. Muutokset olivat merkittäviä, sillä mainosten merkkimäärä kasvoi lähes puolella ja silloin Google testasi muutoksen mahdollistavan jopa 20% klikkausprosentin kasvun.

Nyt mainosten merkkimäärä kasvaa jälleen ja se luonnollisesti vaikuttaa positiivisesti mainostajien tuloksiin.

Voit käyttää mainoksissa nyt jopa kolmea otsikkoa ja kahta kuvausta

Merkkimäärä ja tekstimainoksen koko kasvaa, kun muutoksen myötä voit kirjoittaa mainoksiisi kolmannen valinnaisen otsikon ja lisätä toisen kuvauksen. Otsikoiden merkkimäärä pysyy edelleen 30 merkissä. Mainosten kuvausten merkkimäärä kasvoi aiemmasta 80:stä jopa 90 merkkiin. Kaiken kaikkiaan mainosten merkkimäärä kasvaa kerralla jopa 130 merkkiä. Jos aiempi muutos kasvatti mainosten kokoa lähes 50%:lla niin nyt mainoksen koko kasvaa vielä siitäkin 76%. Nämä uudet laajennetut tekstimainokset ovat jopa 2,5 kertaa isommat kuin vanhat tekstimainokset 2016 alkuvuodesta.

Vanha tekstimainos

Mainoksen kolmas otsikko on sinisellä tekstillä kirjoitettu ”Toimitus 1-2- arkipäivässä”, kun taas musta teksti havainnollistaa sen, kuinka nykyisessä mainoksessa voi kertoa enemmän tuotteestaan.

Uusi laajennettu tekstimainos

Enemmän laadukasta liikennettä verkkosivustolle

Googlen tekstimainokset muuttuvat, että mainostajilla olisi enemmän tilaa kertoa mainoksen viesti hakijalle. Valinnaisten otsikoiden ja kuvausten tarkoituksena on tavoittaa enemmän potentiaalisia asiakkaita vastaamalla paremmin ihmisten hakulausekkeisiin. Mitä paremmin taas hakulausekkeisiin pystytään vastaamaan, sitä paremmin kilpaillaan useimmissa huutokaupoissa.

Google on tutkinut, että suuremmalla mainoskoolla on saavutettu jopa 15% enemmän klikkauksia.

Google on tutkinut, että suuremmalla mainoskoolla on saavutettu jopa 15% enemmän klikkauksia. Tutkimus on kuitenkin tehty responsiivisilla hakumainoksilla, joka käytännössä näyttää mainosta samoin kuin uudet tekstimainokset.

Koneoppiminen mukaan osuvuuden parantamiseen

Vielä hetken beta-vaiheessa olevat responsiivisten hakumainosten mainoskoko on sama kuin uusissa laajennetuissa tekstimainoksissa. Kuitenkin sillä erotuksella, että Google pyrkii näyttämään jokaisen hakulausekkeen yhteydessä mahdollisimman osuvia otsikoita ja kuvauksia koneoppimisen avulla. Otsikkoja voidaan kirjoittaa jopa 15 kappaletta ja kuvausrivejä 4 kappaletta, jolloin Googlella on mahdollisuus näyttää kymmeniätuhansia eri versioita mainoksistasi.

Mainoksista saadaan tehokkaita, kun annetaan Googlen päättää mikä mainos kussakin huutokaupassa toimii parhaiten. Et voi kuitenkaan tarkkaan kontrolloida millainen mainos milläkin hetkellä Googlessa näkyy, joten otsikot ja kuvaustekstit tulee valita huolella. Nämä responsiiviset hakumainokset ovat mainostajien käytettävissä syyskuusta lähtien mm. englanniksi, ranskaksi, saksaksi ja espanjaksi. Muutoin kielivalikoiman on ilmoitettu laajenevan pian. Otetaan uudempaa katsausta responsiivisiin hakumainoksiin myöhemmin.

Kuinka muutokseen tulee reagoida?

Mainoksiin on helppo lisätä esimerkiksi uusi kolmas otsikko massamuokkauksena, mutta tällöin mainoksen viesti ei välttämättä ole yhtenäinen. Muutoksen myötä on oiva tilanne ottaa mainoksiin katsausta yhdessä asiantuntijan kanssa ja kirjoittaa niistä vieläkin paremmat. Nyt, kun mainoksessa on tilaa enemmän, mieti mainoksen viestiä uudelleen sen kautta, mitä todella haluaisit kertoa mainostettavasta tuotteesta tai palvelusta.

Kun mainosviesti on selvänä mielessä, saatavilla oleva merkkimäärä tulee hyödyntää mahdollisimman hyvin. Mitä paremmin hyödynnät saatavilla olevaa merkkimäärää, sitä näyttävämmän ja suuremman saat mainoksestasi. Informatiivisesta mainoksesta potentiaalisen asiakkaan on helppo päättää, onko mainostajalla vastaus hakijan kysyntään, jolloin mainoksen klikkaajat ovat todennäköisemmin ostavia asiakkaita.

Huomioi mainoksissasi, että kolmas otsikko ja toinen kuvaus eivät aina näy.

Mieti mainoksesi niin, että aloitat tärkeimmällä viestillä. Googlessa näkyvä mainoksesi näyttää aina kaksi ensimmäistä otsikkoa sekä ensimmäisen kuvauksen, mutta kolmas otsikko ja toinen kuvausrivi näkyvät vasta, kun saatavilla on riittävästi tilaa. Koko mainos ei välttämättä näy siis kerralla ja sen vuoksi kolmannesta otsikosta ja toisesta kuvauksesta puhutaan valinnaisina.

Uusi laajennettu mainos ei tietenkään automaattisesti tarkoita parempaa mainosta. Vanhat laajennetut tekstimainokset eivät poistu käytöstä, joten älä siis keskeytä vanhoja laajennettuja tekstimainoksia, vaan testaa kumpi mainoksista toimii yrityksellesi paremmin.

Yhteenveto

Tekstimainokset laajenevat jälleen ja mainoksista tulee entistäkin informatiivisempia. Google antaa mainostaville yrityksille koko ajan lisää mahdollisuuksia nousta entistäkin enemmän ihmisten tietoisuuteen ja antaa hyviä eväitä mainonnan laadun parantamiseen. Hyvän yhteistyökumppanin kanssa pysyt mukana kehityksessä ja olet ensimmäisenä testaamassa uusia ominaisuuksia. Lue täältä lisää, miten me teemme Google-mainontaa asiakkaillemme.