Sähköpostimarkkinointi on tehokkaimpia markkinoinnin muotoja ja se voi oikein tehtynä tuottaa panostuksensa moninkertaisesti takaisin. Sähköpostimarkkinoinnin avulla voit esimerkiksi tavoittaa tuotteistasi ja palveluistasi kiinnostuneita henkilöitä, lisätä myyntiä, kasvattaa brändiäsi ja voittaa katoamassa olevia asiakkaita.

Jotta sähköpostimarkkinointi voi toimia parhaalla tavalla MRACE®-mallin mukaisesti, se tarvitsee niin sanotusti terveen listan, jolle vastaanottajat ovat liittyneet vapaaehtoisesti.

Miten sähköpostilistaa kannattaa siis kerätä? Kukaan ei pyydä, että saisi luettavakseen lisää sähköposteja kunnes vakuuttuu siitä, että sinun sähköpostilistallesi liittyminen onkin hyödyllistä.

Lue eteenpäin ja opi, miten sähköpostilistaa voi kasvattaa siten, että vastaanottajalista säilyy laadukkaana ja terveenä.

Miksi sähköpostilistaa kannattaa kerätä?

Sähköpostimarkkinoinnilla voit vaikuttaa MRACE®-mallin convert- ja engage-vaiheisiin. Tällöin tavoitteena on siis saada asiakas ostamaan ja muuttumaan sitoutuneeksi asiakkaaksi ja palvelusi tai tuotteesi suosittelijaksi ja yrityksesi puolestapuhujaksi.

Sähköpostimarkkinoinnin hyödyt lyhyesti:

  • Luo suoraa myyntiä verkossa
  • Automatisoi myyntiä
  • Tiedota kampanjoista
  • Sitouta asiakkaita ja saa heidät ostamaan uudelleen
  • Sähköpostimarkkinointi on kustannustehokasta, koska lähetettyjen viestin määrä ei nosta sähköpostiohjelmien kuukausipakettien hintoja (maksat tyypillisesti vain sähköpostilistallasi olevien kontaktien määrästä).

Sähköpostimarkkinoinnin suurimpia etuja on myös se, että toimit itse listan kerääjänä. Esimerkiksi verrattuna toiseen tehokkaaseen ja tuottoisaan mainosmuotoon eli somemainontaan, omistat kontaktit itse. Samoin sähköpostimarkkinointi toimii hyvänä puskurina, mikäli esimerkiksi mainostilisi suljetaan väliaikaisesti, tai mainosten näyttämisessä on ongelmia.

Verkkosivustosi ja sähköpostilistasi ovat omistuksessasi, joten niihin panostaminen on kuin rakentaisit omaa taloa vuokran maksamisen sijaan.

Sähköpostimarkkinoinnilla voit myös markkinoida tuotteita ja palveluita, joiden markkinoinnille on asetettu rajoituksia maksetussa mainonnassa. Esimerkiksi seksuaaliterveystuotteiden, vieroitusvalmisteiden sekä alkoholituotteiden mainokset eivät välttämättä “mene läpi” maksetuissa kanavissa tai performoi parhaalla mahdollisella tavalla. On toki tärkeää muistaa, että sähköpostimarkkinoinnissakin tulee markkinoida hyvän tavan mukaisesti laillisia tuotteita, johon myös edellä viittasin.

Lue lisää sähköpostimarkkinoinnin hyödyistä 

Lue myös: Digimarkkinoinnin rajoitukset kolmessa eri kanavassa

Kuinka kerätä sähköpostilistaa?

Aivan aluksi: Tarjoa aina porkkana, syy ja kannuste

Millaista arvoa uutiskirjeesi antaa tilaajille? Kohtaamme päivittäin jopa satoja mainosviestejä, ja uutiskirjeen tilauskehote hukkuu helposti kakofoniaan ilman kannusteita.

Pelkkä “tilaa uutiskirje” harvoin kannustaa tilaamaan.

Uutiskirjelistalle liittyessä on hyvä kertoa, miksi uutiskirje kannattaa tilata, ja mitä etuja se tarjoaa joko välittömästi tai jatkossa. Kertooko uutiskirjeesi alekoodit ensimmäisenä, tarjoaako se erikoisalennuksia, vai jakaako se kootusti blogitekstisi ja muut hyödylliset sisällöt? Markkinoitpa yrityksille tai kuluttajille, tuo uutiskirjeen edut selkeästi esille liittymislomakkeiden yhteydessä.

Nykyään on enemmän sääntö kuin poikkeus, että verkkokaupan ensimmäisestä tilauksesta tarjotaan pientä alekoodia uusille uutiskirjeen tilaajille. Tämä onkin tehokas tapa saada aivan uutta yleisöä verkkokauppasi markkinoinnin piiriin.

Brändätty uutiskirje on mielenkiintoisempi

Tarjoatko mahdollisuuden tilata uutiskirje, vai sittenkin mahdollisuuden liittyä sisäpiiriin, klubiin tai saman mielenkiinnon ympärille koostuvaan jengiin?  Kumpaan itse liittyisit mieluummin?

Uutiskirjelistasi ei ole parhaiten hyödynnettynä pelkkä tiedotuskanava, vaan harkittu ja tärkeä osa brändiäsi. Uutiskirjeen konseptointiin ja brändäykseen kannattaa panostaa, jotta se herättää oikeiden ihmisten huomion ja luo samaistumispintaa.

Brändätyn uutiskirjeen avulla myös erotut kilpailijoista, saat oman äänesi esille ja luot aitoa arvoa asiakkaillesi. Esimerkiksi tarjoamalla etuja vain uutiskirjeen tilaajalle voit sitouttaa asiakkaitasi.

Lue lisää brändistä: Brändi-ilme erottautumistekijänä – näin tuot kilpailuetusi näkyviin

Perusteet kuntoon: Toimivat lomakkeet ja laskeutumissivut

Uutiskirjelistalle liittymisen tulee olla teknisesti helppoa. Siksi on hyvä tarkistaa, ettei listalle pääsy jää kiinni esimerkiksi lomakkeesta, jossa täytettäviä kohtia on liian paljon. Silloin lomakkeen täyttö jää kiireiseltä helposti kesken, ja saatat menettää turhaan hyvää lukijakuntaa.

Lomakkeita kannatta lisätä verkkosivukävijän kannalta luonteviin ja helposti löydettäviin paikkoihin; footeriin, tarjouspyyntölomakkeisiin, suosittujen sisältöjen kylkeen tai tarjoussivuille. Näistä paikoista myös verkkosivukävijät etsivät uutiskirjeen liittymisen paikkoja intuitiivisesti. Varo myös lomakkeen hautautumista. Jos etusivu on pitkä ja jätät uutiskirjelomakkeen pohjalle, moni verkkosivuvierailija saattaa jo ehtiä siirtyä toiselle sivulle ennen sinne asti pääsemistä.

Lomakkeen muodolla, tyylillä ja pituudella on myös väliä. Nyrkkisääntönä voidaan pitää ajatusta siitä, mitä yksinkertaisempi ja lyhyempi lomake on, sitä varmemmin se täytetään. Opi lisää lomakkeiden parhaista käytännöistä täältä.

Uutiskirjeen tilaamiselle kannattaa rakentaa myös oma laskeutumissivu, joka avaa napakasti niitä syitä, miksi uutiskirje kannattaa tilata. Oma laskeutumissivu uutiskirjeen tilaamiselle on fiksua myös mainonnan kohdentamisen kannalta, koska pystyt mainostamaan sitä esimerkiksi somen maksetulla mainonnalla sopivalle yleisölle (sen sijaan esimerkiksi etusivun footerissa olevaa uutiskirjeen tilauslomaketta on haastavampi mainostaa). Muista silloinkin kertoa, miksi uutiskirje pitää tilata – pyydä tarvittaessa apua copywriterilta oikeiden CTA-pisteiden hiomiseen.

Tee siitä automaattista

Verkkokaupan sähköpostiautomaatiota kehittämällä voit automatisoida myyntiä ja saada nopeastikin kauppaa yleisöltä, jotka ovat jo valmiita ostamaan sinulta.

Sähköpostilistalle liittymisen mahdollisuutta kannattaa tarjota esimerkiksi näissä tapauksissa:

  • Tilaa ilmoitus, kun tuote on taas varastossa
  • Tilaa ennakkoilmoitus alennusmyynneistä
  • Ennakkoilmoitus uuden tuotteen tai sivuston lanseerauksesta
  • Tilaa ilmoitus uutuusmalliston lanseerauksesta

Edellä mainitut esimerkit voivat kuulostaa ensi alkuun jopa vaisuilta, mutta käytännössä niiden vaikutus kertaantuu ajan kuluessa ja tulokset voivat yllättää. Mitä jos saisit 10–1000 uutta ja uskollista asiakasta, jotka ostavat verkkokauppasi keskiostoksen verran per myyntijakso? Moni verkkokauppa alihyödyntää mahdollisuuksia, jotka ovat toteutettavissa lähes tulkoon kaikilla markkinoinnin automaation työkalulla.

Lataa: Sähköpostiautomaatio-opas verkkokaupoille

Oikea-aikainen pop-up kannustaa liittymään listalle

Entä jos ruudulle tulee alekoodi juuri silloin, kun olet poistumassa ja painamassa yläreunan ruksia? Tai heti kauppaan saapuessasi tiedät, että tarjolla olisi -20 % ensiostoksesta?

Pop-upit ovat mainettaan parempia silloin kun niiden käyttö on harkittua ja tarkkaan optimoitua, sillä niiden avulla voit moninkertaistaa uutiskirjetilaajien määrän. Ponnahdusikkunat ovat niin sanottua keskeyttävää markkinointia, minkä vuoksi moni vierastaa niitä. Ponnahdusikkunat eivät kuitenkaan ärsytä silloin, kun ne tarjoavat sopivan porkkanan oikeaan aikaan ja ovat fiksusti toteutettuja.

Kannattaa myös harkita tarkkaan sitä, kenelle ja milloin pop-upit näytät. Jos laitat sen näkymään kaikille sivustovierailijoille jokaisella kerralla, kun he sivustolla käyvät, se voi alkaa ärsyttämään parin ensimmäisen kerran jälkeen.

Siitä pääsemmekin pop-upien tehokkuuteen ja siihen, että niille on mahdollista asettaa lukemattomia sääntöjä. Voit asettaa pop-upin laukeamaan esimerkiksi, kun sivustolla on vierailtu tietty aika, kun kävijä on poistumassa sivustolta (exit intent) tai kun kävijä on lukenut tietyn määrän sisältötekstiä tietyistä aiheista. Pop-upien muotoa, visuaalisuutta ja interaktiivisuutta voi kehittää käytännössä kuinka paljon vain, ja niiden toimintaa kannattaa kehittää testauksen perusteella.

Lue myös: Pop-upien käyttö verkkosivuilla: parhaat käytänteet

Arvonnat ovat aina suosittuja: Mutta muista myös strategia

Arvonnat ovat todellisia magneetteja keräämään uutiskirjeen tilaajia, ja ne tuntuvat toimivan yhtä lailla sekä rakennusalalla, kosmetiikan verkkokaupassa kuin B2B-bisneksessä. Ennen arvontaan ryhtymistä on syytä toki valita sopivan houkutteleva palkinto, ja tuoda esille myös arvonnan säännöt.

Kuukausittainen arvonta tuo jatkuvasti väkeä ja liikennettä, mutta punnitse myös, sopiiko se brändisi linjaan ja arvoihin. Haluatko näyttäytyä kuukausiarvonnan myllyttäjänä, vai tarjoatko kalliita design-tuotteita, jolloin arvonnat ovat harvinaista herkkua?

Jos tarjoat tuotteita ja palveluita, joita ei voi ostaa suoraan verkkokaupasta, arvonnan järjestäminen tarjouspyynnön jättäneiden kesken on tehokas tapa kerätä myös liidejä.

Arvonnat vetävät perinteisesti hyvin väkeä, mutta suuren volyymin vastapaino on se, että listoille tulee todennäköisesti myös henkilöitä, jotka eivät ole syvällisesti kiinnostuneita palveluistasi ja tuotteistasi. On siis tärkeää tarkastella arvonnan jälkeen, miten arvontaan osallistuneet reagoivat tuleviin sähköpostiviesteihin, jotta sähköpostilistasi pysyy terveenä.

Liidimagneetit, kuten ladattavat oppaat ja webinaarit

Ladattava opas on yksi tehokkaimpia – ja alihyödynnetyimpiä – tapoja kerryttää sähköpostilistaasi ja liidejä. Ladattavalla sisällöllä tarkoitan tässä aitoa lisäarvoa antavaa sisältöä, jonka sivustovierailijasi saavat ilmaiseksi sähköpostiosoitettaan vastaan.

Käytännössä ladattavat sisällöt toimivat sekä kuluttajabisneksessä että yritysmyynnissä. Erityisen tehokkaita ne ovat B2B-bisneksessä ja pitkien myyntisyklien toimialoilla, joissa ostoa harkitaan ja kilpailutetaan.

Ladattavan oppaan tarkoitus ei ole toimia tuote-esitteenä, vaan se tarjoaa aidosti hyödyllistä tietoa potentiaaliselle asiakkaallesi. Se voi olla esimerkiksi ostajan opas tai opas tuotteesi käyttöön. Aiheita löytyy jokaisella toimialalle; niin kattoremontin, softahankinnan kuin ihonhoidon oppaat ovat hyviä liidi- ja kauppamagneetteja.

Ladattava opas kannattaa yhdistää osaksi liidien hankintaa ja sähköpostimarkkinoinnin automaatiota, jotta saat siitä parhaan hyödyn irti.

Yrityksesi pitämät webinaarit voi niin ikään valjastaa liidimagneetiksi, kun pääsy annetaan sähköposti-ilmoittautumisen kautta. Suurimman hyödyn webinaarista saat silloin, kun huolehdit jälkimarkkinoinnista ja tarjoat osallistujille helpon tavan ottaa yritykseesi yhteyttä.

Myös interaktiiviset sisällöt, kuten testit ja vaikkapa suunnittelupalvelut, ovat hyvä tapa herättää mielenkiintoa ja lisätä uutiskirjeen tilaajia. Jos sivustollasi on ilmainen testi tai muu palvelu, laajemmat tulokset voi antaa sähköpostitse niille, jotka antavat sähköpostiosoitteensa.

Lue lisää, miksi ladattava opas on tärkeä osa liidien hankintaa: Ladattava opas verkkosivuillesi; viisi tärkeintä hyötyä

Yhdistä sähköpostien keräys maksettuun somemainontaan

Oletko joskus nähnyt somemainoksen houkuttelevasta oppaasta tai sisällöstä, jonka olet voinut ladata poistumatta Facebookista? Kätevää! Sähköpostilistan kasvattamisen ei tarvitse rajoittua vain yhteen alustaan.

Somen maksetulla mainonnalla tavoitat esimerkiksi ladattavien oppaiden oikeaa kohderyhmää ja madallat lataamisen kynnystä. Facebookissa Lead Ads -ominaisuus tarjoaa mahdollisuuden integroida sähköpostiohjelmasi mainosmuodon kanssa, jolloin esimerkiksi oppaan lataajat saadaan suoraan sähköpostilistallesi.

Hyödynnä kaikki asiakaskohtaamiset – myös livenä

Edellä käsittelimme digikanavien mahdollisuuksia lisätä uutiskirjeliikennettä, mutta älä myöskään unohda livekohtaamisia! Esimerkiksi messut, myyntitapaamiset, face-to-face-tapahtumat ja puhelut ovat paikkoja, joissa voit myös kysyä potentiaalisen asiakkaan halukkuudesta liittyä uutiskirjelistalle.

Erilaisia tapahtumia, kuten messuja varten voi rakentaa oman uutiskirjelomakkeen, ja tarjota porkkanaksi ladattavaa sisältöä, arvontaa tai etua, jonka ansiosta kiireinen messukävijä ehtii täyttää tietonsa lomakkeelle.

Entä ostetut listat?

Yllä luetellut esimerkit koskevat tapauksia, joissa ihmiset haluavat tilata uutiskirjeen omaehtoisesti ja tietoisina markkinoinnin ehdoista ja tietojen käsittelystä.

Vain harvoissa ja rajatuissa tapauksissa ostetut listat voivat tuoda hyötyä sähköpostimarkkinointiin. On elintärkeää huomata, että voit ostaa markkinointilistoja vain B2B-käyttöön. Yksityishenkilöiden tietojen ostaminen ja käyttäminen markkinointiin on laitonta ja seuraamukset vakavia.

Ostetuille listoille markkinoidessa kyseessä on usein kertaluontoinen kampanjointi. Usein ostettujen sähköpostilistojen käytölle on annettu tarkat rajoitukset siitä, kuinka pitkään sähköposteja saa hyödyntää tai kuinka monta kampanjaa listalle saa lähettää.

Huomaa myös, että jotkin sähköpostiohjelmat suhtautuvat kriittisesti listoihin, jotka ajetaan järjestelmään suoraan sisään sen sijaan, että tilaajat olisivat liittyneet lomakkeen kautta. Varmin tapa kasvattaa sähköpostilistaasi on siis orgaaninen kasvu – mieluummin sitten hitaasti ja luotettavasti kuin nopeita voittoja keräten.

Yhteenveto: Näin keräät sähköpostilistaa

  • Tee uutiskirjeen tilaamisesta teknisesti helppoa.
  • Tarjoa porkkana ja syy, miksi juuri sinun listallesi tulee liittyä.
  • Käytä magneettina oppaita, interaktiivista sisältöä tai arvontoja.
  • Muista pitää tietosuojaselosteesi ajan tasalla ja pyytää suostumus tietojen hallintaan.

Lopuksi: Nimiä on kerätty, entä seuraavaksi?

On tärkeää huomata, että sähköpostimarkkinointi on yksi osa markkinoinnin automaatiota, joka on paljon laajempi kokonaisuus rakentaa oikea-aikaista ja personoitua ostopolkua. Jos sähköpostimarkkinointisi on vain satunnaista kampanjakirjeiden lähettämistä, jätät automaation potentiaalin kokonaan hyödyntämättä. Tänä päivänä on vaikea kuvitella ainakaan verkkokauppaa, joka voisi nousta markkinajohtajaksi ilman suunnitelmallista sähköpostimarkkinoinnin automaatiota.

 Tutustu markkinoinnin automaation palveluumme täällä.

Haluatko tarkistaa, onko verkkokauppasi sähköpostimarkkinointi ajan tasalla? Lataa verkkokaupan tärkeimpiä automaatioita esittelevä maksuton opas!

sähköpostiautomaatio-opas