LinkedInin yritysprofiili on helppo tapa luoda ammattimaista verkostoa työntekijöiden, yritysten ja eri sidosryhmien välille. Yritys voi hyötyä omasta LinkedIn-sivusta lukuisilla tavoilla. Rekrytoinnin ja keskusteluun osallistumisen lisäksi se tietenkin mahdollistaa osaltaan LinkedIn-mainosten tekemisen. LinkedIn-markkinointi on erinomainen keino tuottaa myynnille laadukkaita liidejä. Tutustu liidien generointiin LinkedIn-markkinoinnin avulla tarkemmin!

Luonnollisesti kaiken pohjana toimii yrityksen oma profiili, jonka kautta näitä toimia tehdään. Tässä kirjoituksessa käydään läpi yritysprofiilin ja esittelysivun luonti. Mikäli yrityksesi on jo LinkedInissä ja alusta on sinulle tuttu, tästä artikkelista löydät tietoa, miten yrityksesi voi hyödyntää kanavan eri mahdollisuuksia.

Kuka tahansa ei kuitenkaan voi luoda yritysprofiilia LinkedInissä. Profiilin luojalla tulee olla vahva henkilökohtainen profiili ja yrityksen oma sähköposti käytössä. Toisin sanoen gmail.com ja yahoo.com -päätteisillä sähköposteilla ei pysty vahvistamaan yrityssivua. Tarkemmat vaatimukset LinkedIn yrityssivun luomiseen löydät täältä.

Yrityksen tiedot

Kirjaudu aluksi henkilökohtaisella profiililla LinkedIniin ja navigoi yrityssivulle (Companies). Oikealta laidalta löydät laatikon ja linkin (Create a Company Page), jonka kautta pääset luomaan LinkedIn yritysprofiilin. Mikäli haluat oikaista, pääset samaan kohtaan tästä.

Kun aloitat profiilin luonnin, kysytään sinulta ensimmäisenä yrityksesi tietoja ja sähköpostiosoitettasi. Kuten äsken todettu, tarvitset yksilöllisen sähköpostiosoitteen yrityksellesi ja voit käyttää tällaista osoitetta vain yhden yritysprofiilin luomiseen.

Kun jatkat eteenpäin, pääset kirjoittamaan yrityksen kuvausta. Täytä huolella yleinen ja tarkempi kuvaus (overview ja detailed description). Mainitse heti ensimmäisissä lauseissa, mitä tuotteita tai palveluja yrityksesi tarjoaa ja miten se erottuu muista.

Lisää yrityksen logo ja kansikuva

LinkedIn-yrityssivu on tärkeä kanava mille tahansa yritykselle. Jotta sinut tunnistetaan ja erotut muista yrityksistä, tulee kuvallisen sisällön olla kohdallaan. Yrityksen logo näkyy julkaisujen yhteydessä käyttäjän etsiessä yritystäsi sekä työntekijöidesi profiilissa. Lataa palveluun kaksi versiota logostasi (100 x 60 px ja 50 x 50 px).

Seuraavaksi luo huomiota herättävä kansikuva yrityksellesi. Mikäli sinulla ei ole juuri sopivaa kuvaa valmiina, voit hyödyntää esimerkiksi Canva-työkalua. Kansikuvan minimikoko on 646 x 220 pikseliä ja maksimikoko 2 MB. Kansikuvalla voit esitellä brändiäsi monella tapaa. Hyviä tapoja ovat esimerkiksi mainosviestin esilletuonti, yrityksen toimitilojen esittely tai onnellisen asiakkaan näyttäminen kuvassa.

Tässä muutama esimerkki hyvistä kansikuvista:

Julkaise yrityksenä

Kun profiilisi on valmis, tulee sillä julkaista sisältöä. Ennen kuin kerrot uudesta kanavasta, kannattaakin sinne tehdä muutama julkaisu, jottei se näytä autiolta. Kuten käytännössä kaikissa sosiaalisissa medioissa myös LinkedInissä täytyy sisältöä miettiä yleisön kautta.

Etenkin B2C-yrityksillä LinkedInin rooli eroaa varmasti useimmista muista sosiaalisen median kanavista. LinkedIn toimii paikkana toimialaa käsitteleville keskusteluille ja mielipidejohtajuuden ajamiseen. Tavoitteeksi kannattaa asettaa käyttäjien sitouttaminen, jolloin heitä hyödyttävä sisältö tulee jälleen esille. Mieti siis millaista sisältöä asiakkaasi tai sidosryhmäsi olisivat valmiita jakamaan.

Toisin kuin esimerkiksi Twitterin kohdalla, LinkedInissä ei tarvitse julkaista useita kertoja päivässä ollakseen aktiivinen. Jo muutama julkaisu viikossa on sopiva määrä, kunhan sisältö kiinnostaa kohderyhmää. Aikaa pystyt säästämään ajastamalla julkaisuja. Tätä varten on olemassa lukuisia työkaluja kuten Hootsuite ja Buffer.

Julkaisut kannattaa tietenkin myös ajoittaa oikeaan ajankohtaan, jotta niistä saadaan maksimaalinen teho irti. Addthis.com ja Quicksprout ovat tutkineet julkaisujen ajankohtia ja esimerkiksi LinkedInin kohdalla yksi hyvä ajankohta on tiistaina klo 10.00–11.00.

Mainosta sivuasi

Kun sivu on pystyssä ja muutama julkaisukin jo tehty, on aika viestiä yrityksen uudesta profiilista. Ensimmäisenä kannattaa tietenkin kertoa yrityksen työntekijöille. Työntekijät voivat lisätä yrityksen omaan profiiliinsa, jolloin syntyy linkki yrityksen sivulle. Myös ensimmäiset seuraajat usein löytyvät yrityksen työntekijöistä.

LinkedIn profiilista voit kertoa myös muissa sosiaalisen median kanavissa sekä esimerkiksi blogissasi. Hyvä tapa on myös lisätä toimintokutsut verkkosivuillesi, joiden kautta kävijät voivat seurata yritystäsi tai jakaa sisältöäsi LinkedInissä. Jos haluat mainostaa LinkedInissä kannattaa lukaista aikaisempi blogi LinkedIn-markkinoinnista.

Showcase-sivu

Mikäli yritykselläsi on poikkeuksellinen tuote tai palvelu, voit luoda sille oman sivun myös LinkedInissä. LinkedIn Showcase Page tai vapaasti suomennettuna esittelysivu on yritysprofiilin jatke, joka soveltuu etenkin yrityksen alaisuudessa oleville brändeille ja tuoteryhmille.

Showcase-sivut toimivat pitkälti itsenäisesti. Käyttäjät voivat seurata niitä ja niiden kautta voi julkaista samaan tapaan kuin yritysprofiilinkin. Tämä mahdollistaa esimerkiksi viestinnän kohdentamisen eri kiinnostusten mukaan.

Showcase-sivun voit luoda menemällä yrityksesi sivulle ja klikkaamalla ”Create a Showcase page” Edit-pudotusvalikosta. Alla prosessia on havainnollistettu vielä kuvin.

LinkedIn yritykselle

LinkedIn on monipuolinen kanava yritykselle ja sen hyötyjä ei pysty yhdessä kirjoituksessa täysin avaamaan. Muista kuitenkin päivittää tuottamaasi sisältöä aika-ajoin, äläkä jätä kanavaa unohduksiin. Jos innostuit LinkedInistä, lue lisää sen tuomista mahdollisuuksista tai ota yhteyttä, niin suunnitellaan yhdessä yrityksesi LinkedIn-markkinointia. Suosittelemme myös tutustumaan Facebook-markkinoinnin tarjoamiin mahdollisuuksiin.

Lataa ilmainen verkkolehti

Digimarkkinointi

Kokemukseen ja osaamiseen perustuvia näkemyksiä tuloksekkaasta digimarkkinoinnista.
Digimarkkinointi