Oletko valmis vastaukseen? Se tulee tässä: kuten kaikessa, se riippuu.

Mistä se riippuu?

  1. Kohderyhmästäsi
  2. Alastasi tai myytävästä tuotteestasi

Petyitkö vastaukseen? Jos kyllä, jatka lukemista. Jos et, älä tyydy pelkästään tuohon.

MIKSI AJANKOHDALLA ON YLIPÄÄTÄÄN VÄLIÄ?

Yksi ilmeisimmistä sähköpostin eduista kommunikoinnin välineenä on tietenkin se, että lukija saa itse päättää milloin hän viestinsä lukee. Ensimmäiseksi luulisi, että tämä ominaisuus eliminoi lähetysajan merkityksen kokonaan. ”Ihan sama? Tilaajahan voi lukea viestini silloin, kun häntä huvittaa” Aivan merkityksetön lähetysaika ei kuitenkaan aina ole.

Sähköpostiviestien määrä on massiivinen. Uudet viestit hautautuvat vielä uudempien viestien alle ja niihin käytettävän ajan määrä on minimaalinen. Joskus kiinnostavakin viesti voidaan asettaa syrjään ajatellen, että sen lukemiselle löytyy kyllä aikaa myöhemmin. Harvoin viestin pariin kuitenkaan palataan jälkikäteen.

Oletko mahdollisesti tottunut lähettämään viestisi aina samaan aikaan? Koska viimeksi olet testannut eri lähetysaikoja? Voiko olla mahdollista, että alhainen avausprosenttisi johtuu siitä, että viestiesi kohtalo on valtaosassa sähköpostilaatikoissa sama kuin edellä? Tilastodataan perustuva vastaus on olemassa, josta kerron lisää seuraavissa kappaleissa.

TUTKIMUKSIA AIHEESTA

En suinkaan vetele faktoja omasta päästäni, vaan pohjanani on kaksi tutkimusta.

1. 2015 Report: The Best Times to Get Your Email Opened:

Maailman kenties suosituimman inbound-markkinoinnin automaatiojärjestelmän ja -palveluita tuottavan, Hubspotin vuodelta 2015 teettämä tutkimus, johon data on kerätty yli 20 miljoonan kampanjaviestin tuloksista.

2. Insights from MailChimp’s Send Time Optimization System:

Yhden suosituimman sähköpostimarkkinointipalveluntarjoajan, MailChimpin, vuonna 2014 julkaistu tutkimus, johon taas data on hankittu useammasta miljardista sähköpostiviestistä ja niiden tuloksista.

MINÄ VIIKONPÄIVÄNÄ?

Yleisesti mitään aivan ehdotonta voittajaa ei ole, sillä kaikki riippuu kaikesta. Joitakin suuntaviivoja voidaan kuitenkin piirtää.

Maanantai on kiireinen. Tuolloin palataan viikonlopusta ja töitä riittää taas. Henkilökohtainen sähköpostitili saattaa jäädä huomiotta. Ja jos työsähköpostista katsotaan jotakin, niin tuolloinkin vain tärkeät työviestit. Markkinointiviestit ovat tuolloin herkimmin lennossa roskakoriin tai ”Myöhemmin”-kansioon – eli roskakoriin. Perjantaina taas ollaan jo henkisesti valmiita viikonloppuun ja sähköposti laitetaan mieluiten kiinni.

Ehkei jokaisen arki ole aina edellä kuvatun tapaista, mutta mainitut tutkimukset viittaavat tähän. MailChimp kertoo, että torstai on voittaja, kun taas Hubspot on tiistain kannalla. Molemmat tutkimukset ovat kuitenkin yksimielisiä siitä, että viikonloppuna avausprosentit sukeltavat.

Muista kuitenkin myös, mitä markkinoit. Jos asiasi koskee vapaa-aikaa tai viikonloppua, voi pe-su olla sinulle parempi.

ENTÄ SE KELLONAIKA?

Molempien tutkimuksien käyränkärjet kulkevat klo 10 ja 11 välissä aamupäivällä ja alkavat laskea klo 16 jälkeen. Pelkästään viikonloppuihin rajattuna Hubspot osaa kertoa, että lauantaina pätee sama klo 10—11 sääntö. Mutta sitten taas sunnuntaisin optimaalisin aika on klo 21.

Raina alkaa kuulostaa jo vanhalta, mutta tässäkin mittakaavassa pätee samainen kuin aikaisemmassa. Jos markkinoitavasi on vapaa-ajan tuote, niin tuolloin kello 16 jälkeinen – toisaalta myös vähemmän kilpailtu – aika voi olla sinulle parempi. Tällöin asiakaskandidaatit ovat päässeet töistä ja katsovat henkilökohtaiset viestimensä. Jos tarjouksesi on työaiheinen, niin työpäivä on todennäköisesti parempi. Todennäköisesti.

YHTEENVETO

Jos mennään puhtaalla todennäköisyydellä, niin vastaus parhaalle toimitusajalle on tiistai, keskiviikko tai torstai, klo 10 ja 11 välillä. Mutta kuten todettua, asia ei ole näin suoraviivainen.

Testit tuntuvat kooltaan ehkä vaikuttavilta. Tulee kuitenkin muistaa, että nämä suuntaviivat ovat juuri suuresta datamäärästä johtuen hyvin yleisiä. Hyväksi todetut tavat ovat tässäkin vain siis lähtökohta, lähtöruutu, josta voit aloittaa oman kohderyhmäsi käyttäytymisen kartoittamisen.

Kohderyhmissä on eroja. Yksilöissä on eroja. Onko sinun tyypillinen lukijasi tai asiakkaasi henkilö, joka pääsee aina ja joka kerta klo 16 töistä? Onko hän listautunut sähköpostilistallesi yritys.fi-osoitteella vai kenties Gmail- tai Hotmail-osoitteella? Osviittaa voit saada myös tutkimalla verkkosivujesi liikenteen piikkejä.

Kokeile jakamalla listasi vähintään kahteen segmenttiin ja testaa eri lähetysajoilla käyttäen samaa aiheotsikkoa tai envelope contenttia ja katso, miten sinun avausprosenttisi muodostuvat.