Uutiskirjeet ovat sähköpostimarkkinoinnin tärkeimpiä osa-alueita. Mutta millainen on sitten hyvä uutiskirje?

Sähköpostimarkkinointiviestit, joita joskus uutiskirjeiksikin kutsutaan, edustavat tyypillisesti jompaa kumpaa kahdesta mallista. Ne ovat joko plain text -viestejä eli pelkkää tekstiä tai HTML-viestejä eli grafiikkaa sisältäviä sähköpostiviestejä. Tässä kirjoituksessa perehdytään tarkemmin näistä jälkimmäiseen, sen eri osiin. Tarkastelemme myös, mitä näiden osien tulee tai kannattaa sisältää sekä mikä osa vaikuttaa mihinkin tekijään sähköpostimarkkinoinnissa. Hyvä uutiskirje, millainen se tulee olla, jotta siitä saadaan kaikki mahdollinen hyöty irti? Lähde mukaani tarkastelemaan aiheitta ja ota nämä ehdotukset käytäntöön.

Aluksi esitän pari esimerkkiä uutiskirjeistä, meidän sekä Gigantin.

hyvä uutiskirje

Envelope content – Mitä näkyy ennen avaamista?

Ennen kuin mennään edes itse viestin sisuksiin, katsotaan, mitä tapahtuu – tai tässä tapauksessa näkyy – jo ennen viestin avaamista. Tuossa vaiheessa ollaan vastaanottajan sähköpostilaatikossa. Vastaanottaja näkee listan viestejä. Yksi viesti listalla näyttää muutamia asioita ja ne yleisimmin ovat:

  • Sender/From name: Näytettävä lähettäjän nimi
  • From address: Näytettävä lähettäjän osoite
  • Subject line: Aiheotsikko
  • Snippet / Preview text: Esikatseluteksti viestin sisällöstä, useimmissa tapauksissa riippuen ikkunan/näytön koosta se on muutamia sanoja viestin alun tekstisisällöstä.

hyvä uutiskirje

Nämä kaikki muodostavat näkymän, jota kutsutaan envelope contentiksi. Riippuen vähän päätelaitteesta ja käytettävästä sovelluksesta näiden näkymät eroavat jonkin verran (esimerkkikuvassa yläpuolella Gmailin mobiili ja alapuolella Outlookin desktop). Oli tämä alue pieni tai suuri, tämä on temmellyskenttämme, maalattava kankaamme, käytettävä alueemme, jonka lopputuloksella meillä on mahdollisuus vaikuttaa vastaanottajan viestinavaamisen todennäköisyyteen.

Envelope contentin sisällön nähdessään vastaanottaja tekee (useimmiten hyvin nopean) päätöksen viestin avaamisesta. Nokkelat lukijat voivatkin tästä päätellä nyrkkisäännön, että mikäli avausprosentti on huonohkon puoleinen, kannattaa tarkistaa envelope content ja testata toisenlaista.

Pre-header – Toimii myös aiheotsikon jatkona

Esiotsake eli englanniksi pre-header, ei ehkä ole ensimmäinen asia, jonka lukija huomaa, sillä se on tarkoituksella useimmiten pientä tekstiä. Tavaksi on muodostunut, että se sisältää vähintään seuraavat asiat:

Tekstipätkä

…jonka pituus edustaa kokoluokkaa: 1 kpl pieniä lauseita. Se voi olla yritystäsi yleiskuvaava lause, motto tai muu vastaava. Se voi olla myös jokaisessa viestissä eri, kuvaten koostavasti kyseisen viestin yleisteeman, niin kutsutun aiheotsikon jatko-osa. Tai jotain näiden välistä, kuten tietyn viestien sarjan kuvaus/nimi. Miksi tämä on tärkeää? Erityisesti siksi, koska pre-header on se osa, joka näkyy snippetissä / preview textissä.

Selainversion linkki

…jota klikkaamalla lukija ohjataan verkkosivuilla olevalle versiolle viestistä. Useimmissa tapauksissa selainversio sijaitsee sähköpostimarkkinointisovelluksen omalla palvelimella, jonne sovellus luo viimeistään lähetyshetkellä kampanjaviestistäsi automaattisen kopion. Selainversio useimmiten toistuu paremmin näytöllä. Erityishuomiona kuvat toimivat paremmin, sillä monesti sähköpostisovellus estää kaikkien kuvien latautumisen, ellei niiden latautumista lukija erikseen vahvista avattuaan viestin.

Header, eli pääasiallinen otsikko

Otsake, se pääversio, eli se tavallinen header. Otsake sisältää tavallisimmassa tapauksessa yrityksesi logon. Jos olet minimalistinen, etkä koe tarvitsevasi muuta otsakkeeseesi, niin muista lisätä logoosi vähintäänkin verkkosivuillesi ohjaava linkki. Monesti kuitenkin halutaan emuloida varsinaisia verkkosivuja. Tästä syystä tyypillisessä uutiskirjeessä näkee verkkosivujen valikkoa muistuttavan valikkopalkin. Jos markkinoit esimerkiksi verkkokauppaasi, voisi headerissa olla vaikkapa päätuotekategoriasi ja näiden laskeutumissivuille ohjaavat linkit.

Body – Voidaan jakaa vapaasti erilaisiin osiin

Body eli vartalo, tässä asiayhteydessä toiselta nimeltään myös hero. Tämä on se isoin leikkikenttä. Bodyyn sisältyy se varsinainen sanoma, jonka haluat juuri tässä kampanjaviestissä välittää. Body voidaan jakaa vielä kahteen alakohtaan.

Ensisijainen sisältö

Jos haluat säilyttää viestissäsi jonkinnäköisen hierarkian, kannattaa ensisijaisia sisältöjä olla viestissäsi vain yksi, maksimissaan kaksi. Ensisijaisessa sisällössä eli primary contentissa esittelet lukijan päähuomiota eniten kaipaavan sisällön. Se voi olla kuukauden suosituimman blogikirjoituksesi, sesongin kuumimman tuotteesi tai palvelusi erikoistarjouksen esittely tai vastaava. Muista sisällyttää tähän loppuun myös pääasiallinen call-to-action eli painike, jota painamalla lukija ohjataan tuotteen tai blogikirjoituksen verkkosivuille.

hyvä uutiskirje

Toissijainen sisältö

Tämä osio voi sisältää useamman tuotteen tai asian. Se voi ajaa esimerkiksi verkkokaupoille tyypillisen ”Tämän tilaajat ostivat myös…”-tyyppisen osion virkaa. Tai se voi olla lista edellisen kolmen kuukauden parhaimmista blogikirjoituksistasi. Mutta muista, että selvyyden vuoksi tämä tulee olla selvästikin kooltaan pienemmällä huomionhakuisuudella varustettu osio.

Sosiaalisen median painikkeet

Social media bar eli sarja sosiaalisen median painikkeita. Tästä löytyy muutamaa yleisempää variaatiota. Painikkeet voivat olla jakopainikkeita tai sitten linkkejä, jotka ohjaavat yrityksesi kullekin some-kanavan etusivulle. Sijoittelumuuttujasta löytyy kolme vaihtoehtoa. Vaihtoehdot ovat vähemmän yllättävästi heti alussa (esim. headerissa), itse viestissä tai sitten viestin lopussa kuten ennen footeria. Jos kampanjaviestisi päämääräinen tavoite on lisätä some-liikennettä, on tällöin huomattavasti tehokkaampi keino asettaa yksittäisen kanavan, kuten Facebookin, painike viestin primary contentin loppuun. Se voi olla esim. poikkeavalla huomiovärillä varustettu CTA-painike.

Footer – Sen tulee sisältää tärkeitä tietoja

Viimeisin, muttei todellakaan vähäisin, eli footer (alatunniste) sisältää standardinomaisissa tapauksissa liudan laissakin vaadittuja tietoja. Hyvä uutiskirje sisältää ainakin nämä tiedot:

  • Lähettäjätahon fyysinen käyntiosoite
  • Syyseloste miksi vastaanottajalle lähetetään kyseisiä viestejä, esim. ”Olet tilannut uutiskirjeemme osoitteesta…” tai ”Saat lisävinkkejä, sillä olet ladannut meiltä Verkkokauppiaan oppaan”
  • Ja erityisen tärkeänä mainintana: Linkki, joka tarjoaa lukijalle mahdollisuuden poistua sähköpostilistaltasi. Se voi olla yksinkertaisesti ”Peruuta tilaus” tai sitten jotain luovempaa kuten ”Etkö tilannutkaan uutiskirjettämme? Peruuta tilauksesi tästä”

Näiden lisäksi on suositeltavaa lisätä myös seuraavat:

  • Linkki, joka ohjaa sivulle jossa lukija voi päivittää profiilitietonsa (esim. ”Päivitä tietosi” tai ””Eivätkö nämä viestit olekaan sinulle kiinnostavia? Vaihda kanavasi päivittämällä tietosi tästä.”)
  • Linkki, joka lisää lähettäjäosoitteen vastaanottajan osoitelistaan. Tällä lisäyksellä tarkistetaan, että viestit tulevat tilaajalle varmasti perille. Tätä ominaisuutta tuodaan useimmiten ja erityisesti esille tervetuloviesteissä.

Yhteenveto

Tässä oli tyypillinen hyvän uutiskirjeen rakenne. Tyypilliseen kampanjaviestiin kuuluvat siis envelope content, esiotsake, otsake ja varsinainen tekstisisältö sekä sosiaalisen median painikkeet ja alatunniste tietoineen. Lisätietoja ja erilaisia runkoja pystyt tutkimaan esim. MailChimpin template-esittelystä ja -ohjeesta. Katso lisää, kuinka sähköpostimarkkinointi voi auttaa sinua omassa markkinnoinnissasi.

Tutustu lisää sähköpostimarkkinointiin

Vastaa