Digitaalinen markkinointi on monelle yrittäjälle uusi asia ja vaikka kokemusta olisi perinteisemmästä markkinoinnista kertynyt, niin avainsanat ja niiden merkityksen ymmärtäminen tuntuvat aiheuttavan ongelmia. Tämä näkyy pettymyksenä monissa verkkosivu-uudistuksissa sekä sisällöntuottamisessa.

Vaikka olen Simon Sinekin ja ”start with why” fani (TED Talk – video kannattaa ehdottomasti katsoa, jos se ei ole tuttu), verkkosivuilla tulee myös miettiä avainsanat, joilla asiakas etsii yritystä. Sivuston tulee tietenkin viestiä myös syy, miksi yritys on olemassa, mutta ensin asiakkaiden täytyy löytää tiensä yrityksen verkkosivuille.

Koska Google ohjaa niin suuresti ihmisten tiedonhakua verkossa, ei sitä voi unohtaa suunnitellessaan verkkosivuja tai sisältöstrategiaa verkkoon. Vaikka Google kehittyy jatkuvasti, kun aloitamme tiedon etsimisen, kirjoitamme edelleen sanoja Googlen hakukenttään. Näitä sanoja kutsutaan avainsanoiksi, hakusanoiksi tai hakulauseiksi ja niin kauan kun kirjoitamme sanoja hakukenttään niillä on digitaalisessa markkinoinnissa merkitystä.

Hyvästä viestistä verkkosivustolla ei ole mitään iloa, jos asiakkaat eivät löydä sivuille.

Verkkosivujen rakenteessa tulee ottaa liiketoiminnan kannalta tärkeimmät sanat huomioon ja suunnitella sivusto siten, että yritystä ja sen palveluja etsivät myös löytävät yrityksen.

Mitä avainsanat ovat?

Avainsanat ovat niitä sanoja, joita ihmiset hakukoneisiin kirjoittavat. Avainsanatutkimuksen avulla löydetään ne avainsanat, jotka liittyvät tiukasti yrityksen liiketoimintaan ja joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät hakiessaan yrityksen palveluja. Nämä ovat niitä sanoja, joilla verkkosivut ja tuotettu sisältö tulee hakukoneista löytyä.

Miten avainsanoja voidaan hyödyntää niin, että ne kasvattavat liiketoimintaanne?

Strategisesti käytettynä avainsanat luovat tuntuvan kilpailuedun ja niitä voidaan käyttää monella eri tapaa sekä markkinoinnissa, että liiketoiminnan suunnittelemisessa.

Verkkosivut & sisältö

Tärkeimmät sanat tulee löytyä sivuston rungon rakenteesta. Pidemmät vähemmän kilpaillut avainsanalauseet puolestaan rakentavat sisältösuunnitelman pohjan. Blogin kirjoittaminen on tehokkaampaa ja tuo paremmat tulokset, kun vastaat siellä asiakkaiden kysymyksiin ja kohdennat kirjoituksen tiettyihin hakusanoihin. Voit lukea lisää sisällön optimoinnista tästä kirjoituksesta.

Selkeästi avainsanat ovat Google AdWords –mainonnan sekä hakukoneoptimoinnin perusta. Hakukoneissa markkinoinnin perusteisiin aina kuuluva ”oman asiakkaan tunteminen” tarkoittaa käytännössä asiakkaan käyttämien hakusanojen tuntemista. Kun tiedät, millä sanoilla asiakkaasi etsivät eri kohdissa ostoprosessiaan, pystyt tuottamaan oikeanlaista sisältöä ja näin saamaan ostavia asiakkaita verkkosivuillesi.

Tähän auttaa erityisen paljon hakusanatutkimus, joka toimii hakukoneoptimoinnin runkona. Ota yhteyttä, jos haluat hakusanatutkimuksen!

Trendit kertovat, mitä avainsanoja haetaan juuri nyt

Liiketoiminnassa trendit ovat tärkeitä, on eri sesonkeja, muuttuvia kulutustottumuksia, markkinoita mullistavia uusia tuotteita. Näitä pystyy seuraamaan myös hakusanojen volyymien avulla.

Google trends ja Googlen avainsanatyökalu ovat mainioita kevyitä työkaluja selvittämään, missä kuussa kannattaa aloittaa alumiinivanteiden mainostus tai onko jo liian myöhäistä yrittää markkinoille uudella blueray-soittimella. Vanhenevan tekniikan hakuvolyymin trendi-käyrä kun on laskussa, jolloin tähän markkinaan ei kannata luultavasti uutta tuotetta lähteä kehittämään.

Kansainväliset markkinat

Tarkalla avainsana-analyysillä pystyt myös päättelemään sen, että mihin maahan yrityksesi kannattaa lähteä kansainvälistymään. Tarkastelemalla tuotteesi tai palvelusi maakohtaisia hakuvolyymejä, sekä kilpailun kovuuden kyseisillä termeillä, pystyt tekemään tietoon perustuvia päätöksiä uusien markkinoiden valloittamisesta.

Jos hakuvolyymiä on olemassa, mutta kilpailua sanoista ei vielä ole kovaa, ehdotan markkinoiden testaamista. Muista kuitenkin, että parhaan lopputuloksen takaa se, että avainsanatutkimuksen tekijä puhuu kohdemaan kieltä äidinkielenään.

Perinteinen markkinointi

Avainsanatutkimuksen tuloksia ei kannata rajoittaa vain verkkoon, vaan ottaa huomioon myös muussa markkinoinnissa. Lehdistötiedotteet, televisiomainokset ja lehtimainokset kannattaa tarkistaa myös avainsanojen kannalta.

Laajalla lehtikampanjalla ja televisiomainonnalla pystyy ohjailemaan ihmisten avainsanakäyttäytymistä ja monesti myös lehdistötiedotteet päätyvät verkkoon, jolloin oikeat sanat auttavat oikeita ihmisiä löytämään ne.

Varsinkin tietoa siitä, mitkä sanat tuovat tehokkaasti myyntiä verkossa, kannattaa hyödyntää myös lehtimainoksen kirjoittamisessa.

Yhteenveto

Kun ymmärrät hakijan päänsisäisen keskustelun ja ne kysymykset, joihin asiakas etsii vastauksia, niin olet jo pitkällä asiakkaan tuntemisessa verkossa. Vastaamalla näihin kysymyksiin oikeita sanoja käyttämällä, saat asiakkaan sivustollesi lukemaan, oppimaan ja löytämään ratkaisuja ongelmiinsa. Se kasvattaa asiakkaan luottamusta sinua kohtaan, mikä on välttämättömyys sille, että asiakas ostaa sinulta.

Avainsanat ovat erittäin tehokas tapa lähteä kasvattamaan yrityksen myyntiä ja tunnettuutta.

Katso millaisia tuloksia hakukoneoptimoinnilla voi saada aikaan!