Kaikki varmasti tunnistavat tilanteen: tarvitset jotain pikaisesti.

  • Auton rengas hajosi, pitää siis tilata hinausauto.
  • Tärkeä bisnestapaaminen tuli buukattua huomiselle, pitäisi löytää majoitus Tukholmasta.
  • Olet lomamatkalla ja lapsi huutaa käsipuolessa nälkäänsä, pitää löytää lähin ravintola.
  • Olet ostamassa uutta HD-telkkaria ja päätät kivijalkamyymälässä vielä tehdä pikaisen hintavertailun.

Nämä ovat niin sanottuja mikro-hetkiä, joista puhuimme blogissamme jo vuonna 2015.

Kaikkiin näihin tilanteisiin tietysti pitäisi löytyä ratkaisu tai vastaus – ja mahdollisimman nopeasti.

Tarve on olemassa tässä ja nyt. Älypuhelin on käden ulottuvilla ja kirjoitat sen hakukenttään tarpeesi. Hakutuloksia pomppaa esiin, joista Google Ads -hakuverkkomainokset ylimpänä. Ensimmäistä niistä klikataan.

Lataa…

Lataa…

Lataa…

ja lataa.

Sivusto vain latautuu ja latautuu. Puhelin näyttää 4G:tä, mutta mitään ei tapahdu. Turhautuneena ikkuna suljetaan ja kokeillaan toisena olevaa hakuvaihtoehtoa. Sivu latautuu parissa sekunnissa ja ratkaisu tarpeeseen on löytynyt: hinausauto saadaan tilattua, hotelli buukattua, lapsi ruokittua ja HD-telkkari ostettu (ei sieltä kivijalkaliikkeestä, koska verkosta löytyi sama telkkari edullisemmin).

Mobiilisivujen nopeus vaikuttaa suoraan asiakaskokemukseen

Palataanpa hieman taaksepäin tässä tarinassa. Mitähän mahtaa miettiä se tyyppi, joka oli onnistunut pääsemään Google Ads -mainoksien sijalle 1. ja noussut Googlen huutokaupan voittajaksi – ja joka loppu viimein kuitenkin menetti kaupan tai liidin, koska mobiilisivu oli aivan liian hidas?

Google Ads -mainosten on tarkoitus nostaa yritys kilpailijoiden yläpuolelle ja napata asiakkaat silloin, kun he ovat ns. ostohousut jalassa ja etsivät yritystä, joka voisi täyttää juuri heidän tarpeensa. Mainoskampanjoiden eteen on tehty hirveästi töitä ja kaikki on hiottu viimeisen päälle.

Paraskaan mainosteksti tai korkeinkaan klikkausprosentti ei tuo kuitenkaan suoraan kolikoita kassaan, ja vaikka ländärisi olisi miten timanttinen, ei silläkään ole merkitystä, jos asiakas ehtii poistua näkemättä sivusta vilaustakaan. Jos mainoksesi ohjaavat mobiilikäyttäjät sivulle, jonka latautumisaika on yhtä pitkä kuin nälkävuosi, asiakkaat ehtivät poistua ja etsiä nopeampaa ratkaisua.

Nykypäivänä verkkoliikenteestä yli puolet kulutetaan mobiililaitteiden välityksellä. Asiakkaat odottavat jatkuvasti laadukkaampaa ja nopeampaa digitaalista kokemusta: he ovat kärsimättömämpiä kuin koskaan. Yleensä mobiililaitteella selailu tapahtuu liikkeessä ollessa, ja vastauksia tai ratkaisuja halutaan nopeasti. Verkkosivustojen latautumista jaksetaan odottaa vain muutamia sekunteja, noin 2-3.

Ja siltikin, Googlen tutkimuksen mukaan, keskimäärin mobiilisivustot latautuvat yli 15 sekuntia!

Jos mobiilissa laskeutumissivusi latautuu yli 3 sekuntia, se voi vaikuttaa mm. seuraavasti:

  • Yli 50% asiakkaista poistuu mobiililaitteella sivustolta.
  • 2 sekunnin viive latausajassa nostaa bounce ratea (poistumisprosentti) 103 prosentilla.
  • 20% konversioista voi jäädä saamatta jokaista sekunnin viivettä kohti mobiilisivun latausajassa.
  • Jos kokemus on negatiivinen mobiilissa, asiakas ostaa yli 60% epätodennäköisemmin sinulta jatkossa, eli vaikutus näkyy suoraan myös palaavien käyttäjien määrässä.

Näistä käy varmaan erittäin selväksi se, miten mobiilisivun hitaus tekee hallaa muuten loistavalle Google Ads kampanjallesi: kampanjassa on kaikki tehty muuten oppikirjan mukaan, mutta muutamat sekunnit (pahimmillaan millisekunnit) erottavat konversion ja yllämainitut negatiiviset seuraamukset.

Kirjoitimme vähän aikaa sitten siitä, miten Google AdWordsista tuli Google Ads ja brändimuutoksen ohessa Google esitteli muutamia uusia ominaisuuksia. Yksi uudistuksista on mobiililaskeutumissivujen nopeuden mittaamisen korostuminen ja uusi ominaisuus, Mobile Speed Score.

Mikä on Mobile Speed Score ja mitä siitä hyötyy?

Mobile Speed Score on Google Adsin uusi ominaisuus, joka pisteyttää laskeutumissivusi nopeuden mobiilissa asteikolla 1-10, 10 ollessa nopein ja 1 hitain. Verkkosivuston latautumisnopeus on ennenkin vaikuttanut Google-mainosten laatupisteisiin, mutta tämän uudistuksen myötä mobiilissa laskeutumissivun latausajan pituuden merkitys korostuu.

Mobile Speed Score perustuu oikeiden käyttäjien tuottamaan dataan, ja se ottaa huomioon sivun latautumisnopeuden lisäksi myös muita tekijöitä, kuten suhteen mobiilisivun latautumisnopeuden ja mahdollisen konversioprosentin välillä. Speed Score tarkoituksena on tarjota sinulle yksinkertainen työkalu, jolla voit tarkistaa nopeasti, mitkä mainosten laskeutumissivuista ovat nopeita ja tarjoavat asiakkaalle positiivisen mobiilikokemuksen, ja mitkä taas toimivat heikosti ja vaativat toimenpiteitä.

Erityisen merkitystä Mobile Speed Score on verkkokauppiaan näkövinkkelistä: verkkokauppaostot siirtyvät yhä enemmissä määrin mobiiliin, lähes kolmasosa verkko-ostoista Suomessakin suoritetaan mobiilissa. Esimerkiksi verkkokauppaan tulleet yhden klikkauksen maksutavat on yksinkertaistaneet verkkokaupan maksuprosessin, joka rohkaisee asiakkaita käyttämään mobiililaitteita tietokoneen sijaan verkkokaupassa ostoksia suorittaessa. Mikäli tuotetta etsiessä verkkokauppa latautuu yli 10 sekuntia, melko harva asiakas jaksaa odottaa niin kauaa. Helposti käy niin kuin aluksi kerrotussa esimerkissä: asiakas sulkee ikkunan ja etsii nopeampaa ratkaisua, jonka esimerkiksi Google-mainosten kakkospaikalla oleva kilpailijasi mahdollisesti tarjoaa. Jos sivuston hitauden takia asiakkaat poistuvat sivustolta ennen aikojaan, näkyvät sen negatiiviset vaikutukset Googlen mainoskampanjoissa hyvin nopeasti. Näyttökertojen ja klikkausten määrä näyttää hyvältä, mutta tulosta ei tule ja bounce rate lähentelee sataa.

Google Adsissa pääset katsomaan laskeutumissivujen Mobile Speed Scorea vasemman käden puolen navigaatiovalikosta, kohdasta ”Aloitussivut” (landing pages) ja sarakkeessa ”mobiilinopeuspisteet” (mobile speed score).

Yleisimmät syyt mobiilisivujen hitauteen

Mobiilisivujen latautumisen hitauteen voi olla lukuisia syitä, mutta yleisimmät näistä liittyvät siihen, ettei laskeutumissivua ole täysin optimoitu mobiililaitteella käytettäväksi. Ehkä verkkosivusto on vain skaalattu mobiililaitteelle sopivaksi, tai se on yksinkertaistettu jätetty pienelle huomiolle, koska sitä ei pidetä erityisen tärkeänä. Alla listattu muutamia yleisimpiä mobiilisivujen hidastajia.

  • Sivustolla on liian raskaita tiedostoja, yleensä isoja kuvatiedostoja.
  • Liian paljon tarpeettomia elementtejä.
  • sekä valtava määrä JavaScriptiä.

Mobiilisivustoa selaillaan huomattavan paljon pienemmällä näytöllä kuin tietokoneella selaillessa, joten yksinkertainen on kaunista ja nopeampi on parempi, mikä kannattaa muistaa mobiilisivustoa suunniteltaessa. Koska mobiilin merkitys kasvaa vuosi vuodelta, olisi sen merkitys hyvä pitää mielessä jo verkkosivustoa suunniteltaessa. Yksi mahdollisuus on myös käyttää AMP-sivuja (Accelerated Mobile Page), joiden tarkoituksena on tarjota sujuvampaa ja nopeampaa mobiilikokemusta käyttäjälle.

Työkaluja mobiililaskeutumissivujen nopeuden mittaukseen

Mistä sitten tietää, missä kunnossa omat mobiililaskeutumissivut ovat? Google tarjoaa tukun ilmaisia työkaluja, joiden avulla laskeutumissivujen nopeutta voidaan mitata. Googlen työkalujen lisäksi saatavilla on myös lukuisia muita vaihtoehtoja, mutta näillä pääsee jo varsin hyvään vauhtiin omien mobiilisivujen tilan kartoituksessa.

Omien mobiilisivujen toimivuuden voi tarkastaa vaikka heti Googlen Test My Site -työkalulla, joka on mobiilisivuston nopeustesti. Työkalu analysoi sivun ja näyttää heti mm. sivuston latausajan, arvioidun kävijämäärän menetyksen prosentteina, vertailee tulosta muihin samalla toimialalla toimiviin, sekä tarjoaa heti vinkkejä, miten sivustoa voidaan nopeuttaa. Test My Siten lisäksi voit kokeilla ainakin seuraavia työkalua:

  • Google PageSpeed Insight (tarjoaa analyysin sivun sisällöistä ja antaa ehdotuksia, joilla sivustoa mahdollisesti voidaan nopeuttaa)
  • Speed Score Card (tarjoaa mahdollisuuden vertailla oman mobiilisivuston suoritusta suhteessa kilpailijoihin) ja Impact Calculator (arvioi, miten mobiilisivuston parantaminen voi vaikuttaa kaupan määrään)

Yhteenveto

Pienillä asioilla on usein suuri merkitys: muuten hyvän Google Ads -kampanjan kompastuskiveksi voi muodostua hitaasti latautuvat mobiilisivut. Asiakas klikkaa mainostasi, mutta ehtii poistua näkemättä vilaustakaan laskeutumissivusta, koska latautumisen odottelu oli liian pitkä nykypäivän kärsimättömälle kuluttajalle. Hitaus voi näkyä suoraan kauppasi määrässä, palaavien asiakkaiden määrässä ja suoraan poistuneiden määrässä. Jokainen lisäsekunti laskeutumissivun latausajassa syö mainosbudjettiasi ilman tuloksia – toisin sanoen, lopputuloksena on kuluja ilman tulosta.

Mikäli haluat tarjota asiakkaille miellyttävän mobiilikokemuksen, saada heidät sitoutettua verkkosivustoosi ja tehdä kauppaa, kannattaa kiinnittää huomiota mobiililaskeutumissivujen nopeuteen nyt. Jos haluat kehittää myös muilla keinoin mainontasi konversioprosenttia mobiilissa, kannattaa lukaista Iiron blogi puhelulaajennuksista ja vain soitto -mainoksista.

Jos kaipaat apua mainonnan tehostamisessa ja haluat muuntaa mobiililaskeutumissivusi etanoista gepardeiksi, ota ihmeessä yhteyttä. Autamme mielellämme!