Digitaalisen markkinoinnin kanavat, kuten Google, Facebook ja Instagram, palkitsevat hyvää mainontaa tekevän mainostajan. Palkinnoksi mainostaja saa halvempia klikkauksia, parempia mainosten sijoitteluja tai edullisempia näyttökertoja.

Tämä kuitenkin pakottaa ajattelemaan, miten tärkeä rooli asiakkaalla on mainonnan ROI:n (Return on Investment) maksimoimisessa. Jos mainonnan konversioprosentti on 4, on todella tärkeää saada mahdollisimman moni mainonnan nähnyt reagoimaan. On kyse sitten Google Adwords -mainonnasta tai Facebook-mainonnasta.

Tässä kirjoituksessa käyn läpi nopeasti ja hieman yksinkertaistamalla, miten kaikki toimenpiteet, joita ihmiset tekevät mainontasi parissa, vaikuttavat lopulta niihin kustannuksiin, joita mainonnasta sinulle tulee.

Google Adwords -mainonta 

Yksi tärkeimmistä Google Adwords -mainonnan mittareista ovat laatupisteet. Laatupisteistä on blogissamme kirjoitettu useammankin kerran, joten voit käydä lukemassa lisää esimerkiksi julkaisuista: laatupisteiden parantaminen, Adwordsin tehokkuuden parantaminen tai kuinka tehdä hyvä Google-mainos. Wordstreamin testien mukaan laatupisteet korreloivat melko suoraan CTR:n kanssa. Klikkausprosentti vaikuttaa siis melko suoraan klikkauksen hintaan.

Mitä tämä tarkoittaa Google-mainonnallesi? Laajat termit saavat lähtökohtaisesti tarkkoja hakusanoja huonompia klikkausprosentteja. Mieti call to action eli toimintakutsu tarkkaan harkiten, sillä muutoin CTR ei pysy korkeana. Mitä kilpaillumpi hakusana on, sitä tärkeämpää on erottua. 

Mitä tarkemmin pystyt pilkkomaan eri hakutermejä, sitä tarkemmin pystyt myös sulkemaan pois niitä matalan CTR:n hakutermejä, jotka eivät tuo kauppaa. Näin pystyt pitämään laatupisteesi kilpailijoitasi korkeammalla ja saat edullisemmin ostavia linkkejä, jolloin kauppa käy ja liiketoimintasi on kannattavaa. Tämä kuulostaa helpolta, mutta on itse asiassa yllättävän monimutkainen prosessi. 

 

Wordstream on huomannut, että varsinkin kilpailijoille häviäminen on laatupisteiden kannalta erittäin turmiollista. 

Facebook-mainonta

Facebook käyttää mainonnan arvottamiseen osuvuuspisteitä, joita se antaa mainonnalle vertailemalla samalle kohderyhmälle mainostavien mainostajien mainontaa keskenään. Osuvuuspisteiden avulla Facebook antaa hyville mainostajille edullisemmin näyttökertoja. 

Facebook ei ole suorasanaisesti ilmoittanut, millä tavoin osuvuuspisteet vaikuttavat mainonnan näkymiseen. Kuitenkin katsottaessa, kuinka Facebook arvioi mainonnan kattavuutta, voi päätellä, että 1 ja 10 osuvuuspisteiden saama näkyvyysero on noin 5-kertainen. Facebook laskee osuvuuspisteet vasta ensimmäisen 500 näyttökerran jälkeen, joten mainonta kannattaa käynnistää kohderyhmäsi ollessa aktiivisimmillaan. 

Tarkalla kohdennuksella toteutettu Facebook-kampaja tuo nopeasti ja ennen kaikkea edullisesti liikennettä verkkosivustollesi. Osuvuuspisteet saadaan korkealle hyvällä viestillä kohderyhmälle.

Asiakas määrittää markkinoinnin hintaa

Nyrkkinäsääntönä on: valitse oikea kohderyhmä, ole hyödyksi ja viihdytä. Eli kohdenna mainontasi niille ihmisille, joita voit hyödyttää tai viihdyttää. Jotta mainontasi olisi tehokasta, täytyy sen herättää reilusti reaktioita jopa niissä, jotka kuuluvat kohderyhmääsi, mutta eivät sillä hetkellä osta. Jokainen verkossa liiketoimintaa tekevä tietää, että konversioprosentin ollessa tyypillisesti välillä 1—5, on tärkeää saada mahdollisimman paljon edullista liikennettä verkkosivuille. Edullisuus syntyy reaktioista, mittaamisesta ja kohderyhmän tuntemisesta. Mikä on sinun kampanjoidesi laatu – entä osuvuuspisteet?

Niko

Tavoitteenani on auttaa suomalaisia yrityksiä läpi nopeimman markkinoinnin muutoksen, mitä historiamme tuntee. Intohimonani on luonnollisen ostoprosessin siirtäminen digitaaliseen ympäristöön niin, että se tukee sekä kuluttajan että yrityksen tavoitteita.
Niko