Kilpailijoiden tarkkaileminen kuuluu osaksi liiketoimintaa niin tuotteiden kuin markkinoinnin osalta. Sosiaalisessa mediassa tavoitellaan samoja kohdeyleisöjä kilpailijoiden kanssa ja kannattaa välillä kurkata, mitä kilpailijasi ovat tehneet saadakseen ihmisten huomion itseensä.

Kilpailija-analyysi kuuluu myös osaksi sosiaalisen median kausitarkastusta, josta kirjoitin viimeksi. Tämä on myös olennainen osa pohjatyötä, kun asiakkaat ulkoistavat meille sosiaalisen median markkinointiaan.

Seuraavaksi käydään läpi nopeat tarkastuslistat asioista, joita kilpailijoiden Some-kanavissa kannattaa tarkkailla, jotta voit kehittää omaa sosiaalisen median preesensiä.

Suosittelen listaamaan 5 kilpailijaa, joiden kanavat käyt läpi. Ota joukkoon markkinajohtaja, nopeasti kasvava yritys sekä 3 saman kokoluokan toimijaa. Näin saat nopeasti hyvän kokonaiskuvan siitä, miten markkinointia tehdään sinun alallasi.

Facebook-sivujen analysoiminen

Yleensä kannattaa aloittaa kilpailijoiden Facebook-sivun tarkastamisesta. Varsinkin B2C-markkinoilla Facebook-markkinointi on yleensä viety kaikkein pisimmälle.  

Tarkista ainakin seuraavat asiat:

  1. Kuinka monta tykkääjää kilpailijoilla on Facebook-sivuillaan?
  2. Mistä aihepiiristä kilpailijasi julkaisevat?
  3. Mitä kilpailijasi julkaisevat useimmin? (esim. uutisia, blogeja, yrityksen sisäisiä asioita, tarjouksia tai tuoteuutuuksia)
  4. Millaisella tyylillä he käyvät keskustelua? (esim. hauska, opettavainen, tarinankerronta vai myyvä)
  5. Kuinka paljon heidän julkaisunsa saavat kommentteja, jakoja ja tykkäyksiä?
  6. Kuinka usein kilpailijasi julkaisevat Facebook-sivuillaan?
  7. Järjestävätkö kilpailijasi kilpailuja tai arvontoja Facebook-sivullaan?

Arvioi myös, mistä kilpailijasi saavat markkinointimateriaaliaan. Käyttävätkö he esim. ulkoista sisällöntuotantoa, onko heidän kuva- ja videomateriaalinsa itse tehtyä vai käyttävätkö he mahdollisesti jotain kuvapalvelua? Pyrkivätkö he kuljettamaan ihmisiä kohti myymälää vai heidän verkkosivuilleen? Kaikki nämä ovat tärkeitä tekijöitä, kun arvioidaan miten kilpailijasi kuljettavat ihmisiä kohti ostosta Facebook-sivujensa avulla.

Twitter-tilin analysoiminen

Twitter on nopea keskustelukanava yritysten ja asiakkaiden välillä. Moni yritys käykin aktiivista keskustelua asiakkaidensa kanssa hyödyntämällä Twitteriä.

Kilpailijoiden Twitteristä kannattaa tarkistaa seuraavat asiat:

  1. Kuinka monta seuraajaa kilpailijoilla on?
  2. Montako seurattavaa kilpailijoillasi on? (Jos heillä on paljon enemmän seuraajia, kuin seurattavia on heidän sisältönsä varmasti alalla kiinnostavaa)
  3. Mistä he julkaisevat (Onko kilpailijoilla samaa sisältöä Facebook-sivulla ja Twitterissä vai ovatko he eritelleet kanavat)
  4. Twiittavatko he yrityksen sisäisistä vai ulkoisista asioita?
  5. Kuinka paljon heidän twiitteihin sitoudutaan? (Suosikiksi lisätty tai uudelleen twiitattu)
  6. Onko kilpailijoilla joitakin erityisiä hashtageja, joita he käyttävät paljon?

Erityisesti kiinnittäisin huomioita siihen, kuinka paljon kilpailijasi käyvät keskustelua asiakkaiden kanssa Twitterissä. Tällöin voit päätellä kuinka hyödylliseksi yritys on arvioinut Twitterin käytön liiketoiminnalleen.

Instagram-tilin analysoiminen

Varsinkin Instagram-markkinoinnissa voi kilpailijan analysoimisella saada nopeasti vihiä siitä, millainen sisältö kiinnostaa ihmisiä. Kuvista on helppo päätellä niiden viesti eikä Instagramista ainakaan toistaiseksi juurikaan ohjata liikennettä verkkosivuille.

Instagramin kilpailija-analyysissä huomioi seuraavat asiat:

  1. Kuinka paljon kilpailijoillasi on seuraajia?
  2. Kuinka montaa he seuraavat? (Taas suhdeluku kertoo sisällön kiinnostavuuden)
  3. Käsittelevätkö julkaisut yrityksen vai toimialan asioita?
  4. Kuinka paljon yrityksen tuotteita esiintyy kuvissa vai julkaisevatko he enemmän muuta materiaalia?
  5. Mitä hashtageja he käyttävät tehdäkseen julkaisuista löydettäviä?
  6. Keitä he mahdollisesti merkitsevät kuviinsa? (Yhteistyökumppaneita, työtekijöitä vai joitain muita tunnettuja kanavia)

Kuvamateriaalilla voidaan välittää paljon varsinkin tunteisiin vetoavaa sisältöä. Tästä syystä Instagram on usein paljon enemmän brändin markkinointia, kuin kovaa informaation jakamista asiakkaille.

Kilpailija-analyysin tarkoitus

Kilpailijoiden tarkkaileminen on helppoa sosiaalisessa mediassa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sinun yrityksesi tulisi matkia kaikkea, mitä kilpailijasi tekevät. Voit ottaa vinkkejä vastaan ja välttää sokaistumisen omalle tekemiselle. Vältät näin sen sudenkuopan, että muutaman onnistuneen julkaisun jälkeen alat toistamaan itseäsi.

Lisäksi säännöllisen kilpailija-analyysin avulla saat selville, miten kilpailijoiden toiminta kehittyy. Ensimmäisellä kerralla kokonaiskuvan muodostaminen voi olla hankalaa, mutta määrätietoisella tekemisellä saat varmasti selville, mikä kilpailijoiden some-markkinoinnissa toimii.

Tietenkin apua markkinoinnin kehittämiseen on saatavissa helposti.

Niko

Tavoitteenani on auttaa suomalaisia yrityksiä läpi nopeimman markkinoinnin muutoksen, mitä historiamme tuntee. Intohimonani on luonnollisen ostoprosessin siirtäminen digitaaliseen ympäristöön niin, että se tukee sekä kuluttajan että yrityksen tavoitteita.
Niko