Verkkosivut ovat yhä erittäin tärkeä osa yrityksen digitaalista markkinointia. Ihmiset etsivät päivittäin tietoa netistä ja suuri osa googlailuista liittyy yrityksiin. Tässä yhteydessä asiakas saattaa ensimmäistä kertaa kuulla yrityksestäsi eksymällä verkkosivuillesi.

Ensivaikutelma on tunnetusti erittäin tärkeä aiheesta riippumatta. Hyvä ensivaikutelma lisää kiinnostusta perehtyä asiaan lisää, kun taas huono ensivaikutelma laittaa meidät helposti epäröimään. Verkkosivut ovat hyvin usein se väylä, joka antaa asiakkaalle ensivaikutelman yrityksestäsi.

Verkkosivujen ulkoasu, sisällöt sekä laatu luovat meille heti tietynlaisia mielikuvia yrityksestä. Jos sivuston ulkoasu on vanhanaikainen, sisällöt ovat epäselviä ja sisältävät kirjoitusvirheitä, sivusto latautuu hitaasti tai ei ole mobiiliystävällinen, se antaa meille epämieluisan kuvan yrityksestä.

Vaikkei yrityksesi liittyisi mitenkään IT-alaan tai tietotekniikkaan, huonot verkkosivut antavat helposti jonkinlaisen signaalin yrityksen toiminnasta. Jos yrityksen verkkosivut ovat vanhanaikaiset, onko yhtiön muukin toiminta jäänyt ajasta jälkeen? Jos verkkosivuille on eksynyt paljon kirjoitus- tai huolimattomuusvirheitä, tekeekö yritys virheitä myös muuallakin?

Näistä syistä yrityksen verkkosivujen tulisi olla aina tip top ja edustaa viimeistä huutoa. Vaikka yrityksesi tuotteet tai palvelut olisivat kuinka hyviä tahansa, kehnot verkkosivut saattavat ”pilata kaiken” ja ajaa asiakkaat toisaalle.

Timantit ovat ikuisia – verkkosivut eivät

Vanhentuneet verkkosivut eivät ole aina olleet vanhentuneita. Ne ovat saattaneet joskus edustaa silloisia verkkosivujen tuoreimpia ja kuumimpia trendejä, joista on nyt vain vuodet vierineet ohitse. Myös verkkosivujen puolella on olemassa erilaisia trendejä, tekniikoista puhumattakaan, joista aika on ehtinyt ajaa ohitse jo useita vuosia sitten.

Jos sinulla tai yritykselläsi on jo olemassa verkkosivut, muistatko koska ne on viimeksi uusittu täysin? Mikäli et muista, niin se voi olla varovainen merkki siitä, että verkkosivuston uusiminen voi olla pian ajankohtainen asia. Myyvien ja oikeasti hyvien verkkosivujen ikä on lopulta melko lyhyt.

Meille Suomen Digimarkkinoinnille tulevat verkkosivuprojektit, joissa koko sivusto rakennetaan täysin uusiksi, vanhan sivuston elinikä on ollut keskimäärin noin kolmen vuoden luokkaa. Palvelemme usein  sellaisia yrityksiä, joiden nykyiset sivut on tehty 2-4 vuotta sitten. Ei ole mitenkään tavatonta, että jopa alle kaksi vuotta sitten julkaistuja sivuja vedetään nyt totaalisen uusiksi.

Otetaan yksi esimerkki verkkosivujen eliniästä lähempää kuin uskotkaan. Nämä Suomen Digimarkkinoinnin sivut, joita juuri nyt parhaillaan selaat, on julkaistu nykymuodossaan loppuvuodesta 2016, eli siis kolmisen vuotta sitten. Voin paljastaa sen verran, että tällä hetkellä työstämme yrityksellemme kokonaan uusia verkkosivuja, eli myös meidän verkkosivujemme tapauksessa tuo kolme vuotta tulee olemaan sivuston elinikä.

Mistä tunnistaa pian vanhuuteen kuolevat kotisivut?

Verkkosivujen elinikään vaikuttavat monet eri asiat. Sillä on paljon merkitystä, onko sivuilla esimerkiksi verkkokauppa, eli sivuston kautta tapahtuu ihan oikeaa myyntiä, vai onko verkkosivut tehty ihan vain välttämättömien yhteystietojen jakamisen vuoksi.

Mitä enemmän itse verkkosivuilla on vastuuta, toimintoja tai muita ominaisuuksia yrityksen kannalta, sitä tiheämpään niitä tulisi myös päivittää uusiin.

Seuraavaksi käymme läpi käytännön merkkejä, joista voit päätellä verkkosivujesi vetelevän pian viimeisiään.

Verkkosivustollasi ei tunnu olevan tarkoitusta

Yleisin ongelma verkkosivustoissa liittyy siihen, ettei niissä tunnu olevan mitään tarkoitusta. Sivut on ikään kuin tehty vain ”välttämättömänä pahana”, eikä sivusto ohjaa asiakastasi mihinkään. Sivustolta ei ilmene yrityksesi tarjoamia palveluita tai tuotteita, yhteystiedot on piilotettu monen mutkan taakse sekä sivusto antaa vierailijalleen enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.

Sivuston teknologia on vanhaa

Sivustosi voi olla tehty teknologialla, joka ei ole enää tätä päivää. Tämä on ihan luonnollista, sillä kehitys kehittyy jatkuvasti. Ajan myötä jotkut teknologiat paranevat sekä uusia teknologioita syntyy samalla tahdilla kuin vanhempia kuolee.

Me Suomen Digimarkkinoinnilla teemme verkkosivuja WordPressin avulla, mikä on jo vuosikaudet ollut maailman suosituin alusta verkkosivuille. Suosion myötä sen ympärillä on työskennellyt paljon kehittäjiä, ja WordPress on päivittänyt itseään tasaiseen tahtiin. Tästä syystä WordPress kestää aikaa paremmin kuin muut.

Sivusto ei ole mobiiliystävällinen

Jos sivustosi ei tällä hetkellä skaalaudu puhelimien tai tablettien näyttöihin, se vetelee todellakin viimeisiään. Suoraan sanottuna sivustosi on ollut henkitoreissaan viimeiset kymmenen vuotta.

Nykypäivänä responsiivisuuden, eli sivuston mukautumisen laitteelle kuin laitteelle, tulee olla itsestäänselvyys kaikille verkkosivuille. Internetin käyttäjistä parhaimmillaan yli puolet surffaa jollain mobiililaitteella. Miksi pitäisit siis verkkosivuja, joita yli puolet potentiaalisista asiakkaista eivät voi käyttää?

Sivusto on hidas

Verkkosivustot tuppaavat usein hidastumaan ajan myötä. Teknologiat vanhentuvat, joskus päivitysten tekeminen sivustolla unohtuu ja sivustolle saatetaan hiljalleen lisätä materiaalia, joka hidastaa sen latautumista. Sivustonopeuteen vaikuttavat lukuisat eri tekijät aina palvelimista sisältöjen kautta lisäosiin.

Sivustouudistamisen yhteydessä onkin hyvä hetki käydä läpi sivuston lisäosia, sisältöjä tai kuvia. Ovatko nämä kaikki yhä tarpeellisia, saisiko sieltä karsittua jotain turhaksi jääneitä lisäosia pois tai voisiko sivuston kuvat pakata tiiviimpään muotoon?

Sisältö on vanhentunutta

Yksi myyvien verkkosivujen tärkeimmistä ominaisuuksista on sisältö. Hyvin tehdyt sisällöt helpottavat sivustosi hakukoneoptimointia sekä lisäävät myyntiä tai yhteydenottoja. Sen vuoksi sisältöjen tulisi olla verkkosivustollasi viimeisen päälle.

Mikäli tiedostat, etteivät sivustosi sisällöt ole enää, saati koskaan olleetkaan viimeisessä iskussa, niiden uusiminen olisi hyvä yhdistää verkkosivu-uudistukseen.

Elvytetäänkö vanhaa vai tilataanko uutta?

Kun tajuat, etteivät verkkosivusi edusta enää viimeisintä huutoa ja tarvitset siihen ratkaisuja, eteesi tulee yksi suuri kysymys; uusitaanko verkkosivusto kokonaan, vai tyydytäänkö vain faceliftaamaan nykyistä sivustoa?

Vastaus tähän kysymykseen riippuu totta kai uudistuksen määrästä. Jos tavoitteiden saavuttamiseksi riittää ihan vain parin uuden alasivun luominen tai muokkaaminen, tai muita pienimuotoisia viilauksia, saattaa tällöin riittää ihan vain vanhan sivuston muokkaaminen. Sen sijaan, jos erilaisia muutostöitä alkaa olemaan enemmän, tällöin tulee varsin nopeasti kannattavammaksi pistää pystyyn kokonaan uudet verkkosivut.

Vanhan sivuston päivittämiseen pätee osaltaan samat lait, kuin vanhan auton korjaamiseen. Kannattaako vanhaan autoon pistää rahaa kiinni korjaamisen muodossa, vai käytetäänkö ne rahat mieluummin uudemman auton hankintaan?

Myös verkkosivuston päivittämisen kanssa tulisi punnita erilaisia vaihtoehtoja. Paljonko maksaisi nykyisen sivun tekohengitys ja paljonko kokonaan uusi verkkosivusto? Entä kuinka paljon saadaan lisää elinaikaa sivustolle faceliftaamisella verrattuna kokonaan uudistettuun sivustoon?

Muista: verkkosivut eivät ole koskaan valmiit

Päätit sitten tehdä verkkosivuillesi pientä kasvojenkohotusta tai uusia ne kokonaan, yksi tärkeä asia sinun tulee kuitenkin sisäistää; verkkosivut eivät ole koskaan täysin valmiit. Eivät edes silloin, kun täysimittainen sivustouudistus saadaan tehtyä.

Verkkosivuja täytyy päivittää jatkuvasti, jotta ne kestävät kilpailua. Sivuston jatkuva päivittäminen auttaa kilpailijoista erottumisen lisäksi sivuston hakukoneoptimointia, sillä hakukoneet arvostavat jatkuvasti päivitettävää ja ajankohtaista sisältöä verkkosivuilla.

Hakukoneiden lisäksi myös asiakkaat arvostavat päivitettyjä verkkosivuja. Kun sivustoa päivitetään, se antaa asiakkaalle kuvan aktiivisesta ja elinvoimaisesta yrityksestä.

Mikäli verkkosivustollasi alkaa olla kertynyt ikää ja sen myötä paras terä on ehtinyt kulua pois, voi sivustouudistus olla pian ajankohtainen. Ota meihin rohkeasti yhteyttä, niin tehdään verkkosivuistasi väsymätön myyntikone.

Ota yhteyttä!

Rikhard

Riku saapui SDM:lle metsien keskeltä, kun metsätalous vaihtui myyvien verkkosivujen rakentamiseen. Vapaa-aikansa Riku viettää piensijoittamisen merkeissä tai Keski-Suomen urheilutapahtumissa.
Rikhard