WhatsApp on jopa suurempi kuin Instagram

Vuonna 2014 Facebook osti WhatsAppin järisyttävällä 19$ MILJARDIN hinnalla. Jo tuolloin oli selvää, että Facebook aikoo tehdä uudella hankinnallaan rahaa. WhatsAppin perustaja Brian Acton ilmoitti itsevarmuutta puhkuen, että “WhatsAppiin ei koskaan tule mainoksia. Tärkeimpinä ovat käyttäjien yksityisyys ja tietosuoja.”

Asiat kuitenkin muuttuvat, kun yrityksen omistajat vaihtuvat. Tavan matti meikäläinenkin pystyy maalaisjärjellä päättelemään, että jotenkinhan tuo 19$ miljardin sijoitus pitää saada tuottamaan. Facebook tekee rahansa myymällä mainostilaa omistamillaan alustoilla, kuten esimerkiksi Facebook, Facebook Messenger, Instagram ja Facebook Audience Network.

Hinta määräytyy huutokaupassa, jossa samalle kohderyhmälle mainostavat yritykset kilpailevat rajallisesta määrästä mainospaikkoja. Mitä enemmän mainostajia mainospaikoista kilpailee, sitä korkeammaksi mainospaikkojen ja mainostamisen hinta nousee. Yritykset alkavat koko ajan paremmin ymmärtämään Facebook-markkinoinnin arvon ja laittavat enemmän euroja mainontaan. Näin myös kilpailu mainospaikoista lisääntyy.

WhatsApp istuu täydellisesti Facebookin mainosalustaksi ja tarjoaa huiman määrän lisää mainospaikkoja. Vuoden 2018 toisella kvartaalilla sovelluksella oli 450 miljoonaa aktiivista käyttäjää päivässä ja yhteensä 1,5 miljardia aktiivista käyttäjää.

Vox.comin verkkosivulta löytyvä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa WhatsAppin massiivisesta koosta. Se on suurempi kuin Instagram tai Messenger.

Lue myös: Instagram-mainonnan ABC

Kuinka suosittu WhatsApp on Suomessa?

Maailmassa on vain 25 maata, joissa joku Facebookin omistamista viestintäsovelluksista ei ole eniten käytetty. Suomessa, kuten suuressa osassa maailmaa, WhatsApp on eniten käytetty.

Tänä vuonna, 2019, Suomessa älypuhelinkäyttäjistä 82,1 prosenttia on kuukausittain aktiivisia WhatsAppin käyttäjiä.Käyttäjien määrä on lisääntynyt ja Suomessa onkin maailman viidenneksi suurin WhatsAppin käyttöaste. (prosenttia älypuhelimen käyttäjistä)

Kun suomalaisilta kysytään, käytätkö WhatsAppia, 49% sanoo käyttävänsä sovellusta päivittäin.

 

Kannattaako WhatsApp-markkinointia kokeilla?

Vanha business viisaus “location, location, location” on oiva esimerkki. Ole siellä missä asiakkasi ovat. Asiakkaasi ovat WhatsAppissa!

Käyttäjissä mainosten tuominen varmasti tulee nostattamaan tunteita ja osa vannoo jättävänsä koko sovelluksen. Sama on tapahtunut Facebookin kohdalla. Kun Facebook aloitti mainosten näytön, ihmiset uhosivat, että eivät enää käytä alustaa, mutta käyttäjät ovat vain lisääntyneet. Sama tarina Instagramin kanssa. Näin tulee varmasti olemaan myös, kun WhatsApp-mainokset alkavat pyörimään.

Aina kun markkinointiin tulee jotain uutta, kestää oman aikansa, ennen kuin yritykset alkavat sitä hyödyntämään. Tämä taas antaa etulyöntiaseman niille rohkeille, jotka sitä uskaltavat kokeilla. Kilpailu mainospaikoista on pienempi ja sen myötä hinta huutokaupassa pienempi.

On myös tärkeä muistaa, että kaikki WhatsApp-käyttäjät eivät ole Facebookissa tai Instagramissa. Tämä antaa sinulle hyvän tilaisuuden tavoittaa kohdeyleisösi, jota et muun sosiaalisen median kautta tavoita. Tämä on erityisen tärkeää jos haluat tavoittaa henkilöitä, jotka hyötyisivät tuotteestasi tai palvelustasi, mutta he eivät välttämättä vielä ymmärrä sitä. He eivät googleta asiasta, eivätkä eksy verkkosivullesi vahingossa. Facebook ja Instagram ovat tässä erittäin tehokkaita. Jos tavoittelemasi henkilö ei siellä ole, voit tavoittaa hänet WhatsApp mainoksilla.

 

Millaisille yrityksille WhatsApp-mainonta toimii?

Kuulen usein väittämän, että ei näitä järjsetelmiä osteta Facebookista, meidän asiakkaat ovat Linkedin:ssä. Ajatusmallina on, että koska Linkedin:ssä kaikki alan ammattilaiset jakavat mielipiteitään ja asiantuntemustaan omasta ammatistaan ja toimialastaan, he myös haluavat nähdä aiheeseen liittyvää mainontaa siellä.

Periaatteessa ihan looginen päättelyketju. On kuitenkin tärkeämpää, että oikea viesti kohtaa oikean ihmisen, kuin se, että missä viesti näytetään. Tällaisissa tapauksissa olemme usein todistaneet, että Facebookista tuleekin Linkediniä edullisemmin niitä liidejä.

Sama pätee WhatsApp-mainontaan. Testaaminen digitaalisessa markkinoinnissa on erittäin edullista. Annalytiikka kertoo nopiella testeillä mikä toimii ja mikä ei. Koska WhatsApp mainonta on osa Facebookin markkinointijärjestelmää, on vain luonnollista testata mainonnan alussa, millaisia tuloksia WhatsAppiin puolelta saadaan. Eli oli tuotteesi sitten kallis CRM järjsetelmä tai huulipuna, ei kannata jättää testaamatta.

 

Miltä WhatsApp-mainos tulee näyttämään?

Mainokset tullaan näkemään Sovelluksen “status” osassa, samalla tapaa kuin tällä hetkellä Instagram stories -mainokset. Visuaalisen osan lisäksi voit lisätä mainokseen tekstiä. Mainoksen nähnyt henkilö voi siirtyä mainoksesta esimerkiksi verkkosivullesi lukemaan blogikirjoitusta tai suoraan verkkokauppaan tuotesivulle.

Kuinka teet WhatsApp-mainoksen?

Mainokset tehdään Facebookin mainostenhallinnassa, samalla tavalla kuten myös Instagramissa ja Facebook Audience Network:ssä näytettävät mainokset.

Mainosjoukkotasolla pystyt valitsemaan, missä tekemäsi mainokset tullaan näyttämään. Ohessa kuvakaappaus, jossa näkyvät tällä hetkellä tarjolla olevat vaihtoehdot mainosten sijoittelulle. Tulemme näkemään myös vaihtoehdon WhatsApp tässä listauksessa.

Valitsemalla mainosten automaattisen sijoittelun, annat Facebookin tekoälylle ja koneoppimiselle mahdollisuuden valita juuri ne mainosten näyttöpaikat, joilla saavutat parhaiten kampanjallesi asettamat tavoitteet. Voit myös valita manuaalisesti mainoksen näyttöpaikaksi WhatsAppin.

 

WhatApp-markkinointi tulee olemaan vain yksi osa Facebookin valtavaa ja tehokkaaksi todistettua markkinointialustaa.

Olemme myyneet Facebookin avulla traktoreita, lämpöpumppuja, meikkejä, CRM-järjestelmiä, viiniä, koiranruokaa, kirjoja, sijoitusinstrumentteja, matkalippuja jne. Lista vain jatkuu ja kasvaa.

Facebook on datan avulla todistettavasti osoittautunut markkinointialustaksi, jota yhdelläkään kannattavan myynnin vakavasti ottavalla yrityksellä ei ole varaa jättää testaamatta. WhatsAppin lisäys Facebookin markkinointikoneistoon tulee vain lisäämään oikean kohderyhmän tavoitettavuutta ja markkinoinnin mahdollisuuksia.

Lue Facebook-verkkolehdestämme, kuinka yritykset hyödyntävät Facebookia tällä hetkellä eri toimialoilla.

→ Lataa maksuton verkkolehti

Markus

Markuksella on vuosien kokemus kansainvälisestä B2B-myynnistä. 7 vuoden lentokenttärumban aikana mies oppi, että parhaiten myyntiä voi kasvattaa oikein tehdyllä markkinoinnilla. Markus janoaa kasvua ja oppimista, pilke silmäkulmassa.
Markus