ActiveCampaign on markkinoinnin automaation työkalu, joka on suosittu kahdesta syystä: se on 1) äärimmäisen kokonaisvaltainen ja 2) äärimmäisen edullinen työkalu markkinoinnin automaation tekemiseen.

Ennen kuin käyn läpi ActiveCampaignin parhaita puolia, niin on hyvä olla samalla linjalla siitä, mikä lasketaan markkinoinnin automaation työkaluksi. Itse vaadin työkalulta viittä ominaisuutta, jotta lasken sen markkinoinnin automaation työkaluksi, enkä pelkäksi sähköpostityökaluksi.

  1. Mahdollisuus tehdä monipuolisia automaatioita sekä yrityksen sisäiseen käyttöön että sähköposti-/SMS-automaatioita yrityksen ja asiakkaan väliseen viestintään.
  2. Työkalun sisäinen CRM
  3. Lead Scoring -ominaisuus
  4. Mahdollisuus supertarkkaan asiakaslistan segmentointiin
  5. Site tracking ja muut datan keruu -ominaisuudet

 

Nämä kaikki ominaisuudet löytyvät myös ActiveCampaignista.

Jos näitä ominaisuuksia ei ole, niin silloin puhumme enemmänkin sähköpostityökalusta, kuten esimerkiksi Mailchimpistä. Toki myös Mailchimp mahdollistaa automaatioiden luomisen, mutta se ei tee siitä kokonaisvaltaista markkinoinnin automaation työkalua.

Nimestään huolimatta markkinoinnin automaatio ei automatisoi markkinointiasi tai vähennä markkinointiin laitettavia aika- tai rahapanostuksia. Markkinoinnin automaatio on enemmänkin personoidun markkinoinnin skaalaamista, koska automaatio kerää dataa, segmentoi kontaktisi sen perusteella ja lähettää heille oikea-aikaisia viestejä. Kun kontakti reagoi viesteihin halutulla tavalla tai tekee sivustolla haluttuja toimintoja, myyjäsi voi olla häneen yhteydessä ja tiedustella kontaktin avun tarvetta.

Markkinoinnin automaatio = personoidun markkinoinnin skaalaamista

Personoidun markkinoinnin merkitys korostuu jatkuvasti, koska elämme keskellä viestitulvaa. Emme klikkaa, lue tai katso sisältöä, sähköpostia tai videota, jos se ei tule vastaamme a) oikeaan aikaan ja b) herätä välitöntä kiinnostustamme. Markkinoinnin automaatiolla saamme molemmat kohdat onnistumaan.

Mikä tekee ActiveCampaignista erinomaisen markkinoinnin automaation työkalun?

Listaan seuraavaksi 9 eri asiaa, joiden takia pidän itse ActiveCampaignista paljon.

1) ActiveCampaign mahdollistaa äärimmäisen tarkan kontaktilistan segmentoinnin

Ilman tarkkaa segmentointia et voi toteuttaa personoitua viestintää asiakkaillesi heidän kiinnostuksensa mukaisesti. Mitä tarkemmin segmentoit kontaktilistasi, sen relevantimpaa ja oikea-aikaisempaa markkinointia voit toteuttaa.

ActiveCampaign tarjoaa kolmea pääkeinoa, joilla voit segmentoida kontakteja:

a) Listat

b) Tagit

c) Custom Fieldit

Listat ovat ylätason segmenttejä ja custom fieldit todella tarkkoja segmenttejä. Tagit ovat siltä väliltä.

a) Listojen avulla voit jäsennellä kontaktisi yleisellä tasolla, esimerkiksi Prospektit, Liidit ja Asiakkaat. Toki listoja voi luoda enemmänkin (esimerkiksi palveluittain tai liidin myyntivalmiuden mukaan), mutta mitä enemmän listoja on, sen monimutkaisempaa on myös kokonaisuuden hallinta. Lista kertoo siis karkeasti, missä vaiheessa kontakti on menossa myyntisuppilossa.

b) Tagit kertovat kontaktin toiminnasta sivustolla: mitä hän on tehnyt ja mistä hän on kiinnostunut. Jos kontakti lukee esimerkiksi sivustollamme 3 blogia Google Adsista ja lataa Google-verkkolehden, niin tällaiselle kontaktille voimme antaa ”Kiinnostunut Google Ads” -tagin. Tämä tapahtuu täysin automaattisesti ActiveCampaignissa automaation avulla.

Tagin avulla henkilölle voidaan lähettää hänen kiinnostuksensa mukaista sisältöä: Hän saattaa päätyä automaatioon, joka lähettää hänelle suosituimpia Google Ads -blogejamme, Google Ads -referenssejä. Voimme myös otsikoida uutiskirjeemme hänelle Google Ads -aiheisesti.

Yhdellä kontaktilla voi olla useita tageja ja niitä voi (ja kannattaa) asettaa myös poistumaan automaattisesti esimerkiksi aika- tai käytösperusteisesti. Muutoin hukut tagi-viidakkoon, eikä tageista ole enää hyötyä, koska jokaisella kontaktilla on kaikki mahdolliset tagit.

c) Custom Fieldit eroavat tageista siten, että niiden avulla voit luoda esimerkiksi kontakteillesi lähettämistä sähköposteista hyvin personoituja. Custom Field voi olla mitä tahansa, mitä olet kysynyt kontaktiltasi ja mihin hän on antanut vastauksen. 

Esimerkki: kontaktisi haluaa ladata tekemäsi oppaan. Kysyt latauslomakkeella hänen yhteystietojensa lisäksi tämän toimialaa, josta voit luoda oman Custom Fieldin ActiveCampaigniin. Mitä se sitten hyödyttää? No, sen jälkeen voit otsikoida sähköpostejasi esimerkiksi: ”Näin luot tuloksekkaan sisältöstrategian %TOIMIALA%yrityksellesi.” Tuo kääntyy kontaktisi näkemässä otsikossa muotoon: ”Näin luot tuloksekkaan sisältöstrategian IT- ja tietoliikenneyrityksellesi.”

Custom Field voi siis olla mitä tahansa keksitkään asiakkaan jäätelösuosikista yrityksen liikevaihtoluokkaan. 

Tiivistetysti:

  • Listoilla jaottelet kontaktit ylätasolla (esim. prospektit, liidit ja asiakkaat). 
  • Tageilla segmentoit kontaktit esimerkiksi heidän kiinnostuksensa mukaan (liidi, joka on kiinnostunut palvelusta x ja liidi, joka on kiinnostunut palvelusta y).
  • Custom Fieldeillä voit personoida kontaktin näkemää sähköpostien sisältöä rajattomasti.

Tarkka segmentointi mahdollistaa automaattisen, personoidun ja oikea-aikaisen markkinoinnin. Kontaktin reagointi markkinointiin määrittää taas sen, kannattaako myynnin olla yhteydessä häneen nyt vai vasta myöhemmin. Tästä voit lukea lisää osiosta numero 7.

2) Ääretön määrä automaatiomahdollisuuksia

ActiveCampaignilla luodut automaatiot voi jakaa kahteen ryhmään: 1) sisäisiin sekä 2) ulkoisiin automaatioihin. Sisäiset automaatiot eivät näy kontaktille asti, vaan ne ovat esimerkiksi automaatioita, jotka segmentoivat kontakteja tai lähettävät myynnille ilmoitusviestejä. Ulkoiset automaatiot ovat puolestaan sähköposti- tai SMS-automaatioita kontaktin ja yrityksen välillä. Automaatiot voi liittää myös Onsite-viesteihin sekä ActiveCampaignin tarjoamaan chat-palveluun Conversations:iin.

Pelkästään valmiita automaatiopohjia ActiveCampaignissa on yli 170 ja muiden käyttäjien tekemiä pohjia on varmasti tuhansia. Toki voit rakentaa automaation alusta asti itse. ActiveCampaignilla voit luoda käytännössä millaisen automaation tahansa, koska erilaisten triggereiden/sääntöjen yhdistelmämahdollisuuksia on tuhansittain. 

Yksinkertaiset automaatiot ovat helpoimpia hallita, kun automaatioiden määrä kasvaa.

Esimerkiksi puhelimen korjauksia tarjoava yritys voi luoda seuraavanlaisen automaation: Jos naispuolinen henkilö vierailee Puhelimien korjaus -sivulla naistenpäivänä pöytäkoneellaan, niin lähetä hänelle sähköposti, jossa tarjotaan naistenpäivän kunniaksi -20 % puhelimen korjauksesta ja jossa näkyy hänen lähimmän liikkeen yhteystiedot. Jos vierailuväline on puhelin, niin lähetä sama tekstiviestillä sähköpostin sijaan.

Mahdollisuudet ovat käytännössä rajattomat, jos henkilöistä kerätty data on kerätty oikein. Datan eheys nousee siis myös markkinoinnin automaatiossa arvokkaaseen asemaan, kuten se tekee kaikessa muussakin digimarkkinoinnissa.

ActiveCampaignin automaatioissa on myös helposti toteutettavat A/B-testausmahdollisuudet, mutta testaus vaatii tuhansia henkilöitä, jotta siitä on oikeasti hyötyä. 

3) Site tracking kertoo, mitä kontaktisi tekevät sivuillasi

Site tracking -ominaisuuden avulla näet, mitä kontaktit ovat tehneet sivuillasi. 

Ominaisuuden tarkoitus ei ole se, että tutkisit, mitä jokainen yksittäinen kontakti on sivustollasi tehnyt. Sen tarkoitus on mahdollistaa käyttäytymiseen perustuvien automaatioiden laukeaminen. Voit luoda esimerkiksi automaation, joka lähettää myynnille ilmoituksen, jos sama henkilö lukee 5 referenssiänne viikon sisään. 

Annan toisen esimerkin, joka liittyy aiemmin läpikäytyyn segmentointiin. Voit luoda automaation, joka antaa kontaktille esimerkiksi ”kiinnostunut ActiveCampaignista” -tagin, jos hän lukee 3 blogia, joiden url sisältää sanan ”activecampaign”. Nyt tälle henkilölle on helppo tarjota lisäsisältöä aiheesta ja herättää kiinnostusta yhä enemmän.

Kuten huomaat näistäkin esimerkeistä, markkinoinnin automaatio on puoliksi pelkkiä sisäisiä prosesseja ja automaatioita, jotka eivät näy asiakkaalle asti laisinkaan.

Tutustu markkinoinnin automaation palveluumme

4) ActiveCampaign integroituu oikeastaan mihin vain (viimeistään Zapierin avulla)

En ala luettelemaan jokaista sovellusta, mutta ActiveCampaign integroituu mm. analytiikkatyökaluihin, sosiaalisen median alustoihin, CRM:iin, webinaarisovelluksiin, tietokantoihin, yleisimpiin Googlen palveluihin, kaikkiin tunnetuimpiin CMS:iin (esim. WordPress, Joomla, Drupal) ja verkkokauppoihin (esim. Magento, Shopify, WooCommerce). 

Voit luoda jopa sellaisen integraation, jossa robotti kirjoittaa käsin kirjoitetulta näyttävän kortin haluamallasi tekstillä ja lähettää sen asiakkaallesi. Tämä kaikki tapahtuu siis automaattisesti, kun asiakas on ostanut verkkokaupasta esim. 1 000 € edestä tuotteita tai kun hän saavuttaa CRM:ssä tietyn arvon. En tiedä miten hienoja tuollaiset kortit ovat ja miten palvelu toimisi Suomessa (esim. Thankster), mutta saat varmasti kiinni siitä, miten monipuolisesti ActiveCampaign integroituu eri sovelluksiin ja palveluihin.

Voit katsoa kaikki ActiveCampaignin kanssa integroituvat sovellukset täältä.

5) Sähköpostityökalua on helppo käyttää

ActiveCampaignin sähköpostityökalulla on helppo luoda visuaalisesti oman brändin näköisiä sähköposteja. Viestit ovat automaattisesti responsiivisia, joten ne näyttävät hyviltä kaikilla laitteilla.

Työkalu toimii perinteisellä raahausmenetelmällä, jossa voit raahata eri elementtejä haluamiisi kohtiin sähköpostia. Alla oleva video havainnollistakoon asian hyvin. 

ActiveCampaign tarjoaa myös hyödyllisen ”conditional content” -vaihtoehdon lisäämisen sähköposteihin. Conditional content tarkoittaa sitä, että eri kontaktisi näkevät saman sähköpostin erilaisena. Annan esimerkin. Lähetät perinteisen uutiskirjeen kaikille kontakteillesi. Ne kontaktit, jotka ovat kiinnostuneet palvelusta X, näkevät yhtenä osana uutiskirjettä referenssitarinan palvelusta X. Vastaavasti palvelusta Y kiinnostuneet näkevät referenssitarinan palvelusta Y. 

Sisällöltään muuten täysin samanlaisesta uutiskirjeestä tulee tuollaisella pienellä teolla paljon paremmin personoitu jokaiselle kontaktillesi. Tämän voi toteuttaa helposti tagien avulla, josta puhuin segmentointiosiossa. 

Conditional contentin lisäksi voit personoida sähköpostiviestejä myös aiemmin mainitsemieni Custom fieldien avulla. Olet varmasti saanut sähköposteja, jotka alkavat ”Hei *sinun nimesi*…”. Tuollaiset sähköpostit on tehty juuri Custom fieldejä käyttämällä (Custom fieldien nimi vaihtelee työkaluittain). Niiden avulla voit tehdä millaisia personointeja ikinä keksitkään, kunhan kontakti vain on antanut kyseisen tiedon sinulle.

Pienetkin personoinnit sähköpostissa muuttavat viestin luonnetta paljon lämpimämmäksi. Esimerkiksi: ”Täällä Jyväskylässä on ollut hellettä viime päivät. Toivottavasti myös *asuinpaikkasi* on saanut nauttia lämmöstä.”

6) ActiveCampaign tarjoaa paljon tärkeitä lisätyökaluja

Nostan seuraavaksi esiin viisi hyödyllistä ActiveCampaignin tarjoamaa lisätyökalua, joista yrityksesi hyötyy varmasti.

a) Chat

ActiveCampaign tarjoaa omaa chattiaan nimeltä Conversations. Chat-työkaluna se on hyvin perinteinen ja siitä löytyy myös sovellus mobiiliin, joten voit chattailla asiakkaiden kanssa mistä tahansa.

Erityisen hyvän chatista tekee se, että se integroituu saumattomasti ActiveCampaigniin. Chat-keskustelut jäävät talteen kontaktin profiiliin, mikäli tämä on jo kontaktisi tai jos hän antaa sähköpostinsa keskustelun yhteydessä. Yhden chat-keskustelun jälkeen täysin tuore kontakti voi olla huomattavasti pidemmällä osto-/nurturointiprosessissa, kuin useita kuukausia sähköpostilistalla ollut henkilö. Myös chat-keskustelun pohjalta tehty kontaktin follow-up on huomattavasti personoidumpaa.

Ainoa miinus on, että Conversations ei tarjoa chatbottia. Toki chatilla saa luotua automaattisia vastauksia, mutta varsinaista keskustelua botin kanssa chatilla ei voi tehdä.

b) Site messages

Toivottavasti et ole jo ihan pudonnut kyydistä näiden toisiaan muistuttavien englanninkielisten termien kanssa. En ole suomentanut niitä, koska silloin et osaisi etsiä niistä lisätietoa ActiveCampaignin sivuilta. Jatketaan siis samaa rataa!

Site messages -ominaisuuden avulla voit lähettää kontaktille automaattisia viestejä ActiveCampaignin tarjoaman chatin kautta. Voit luoda esimerkiksi automaation, jossa henkilöltä kysytään avun tarvetta, jos hän vierailee palvelusivullasi kolmannen kerran muutaman päivän sisään. Voit ohjata hänet samaisen viestin lopuksi lukemaan vaikkapa referenssejä, jos hän ei ole vieraillut vielä referenssi-sivulla.

c) Tekstiviestit

Tekstiviestien avulla voit luoda yksittäisiä kampanjoita tai liittää niitä osaksi automaatiota. Esimerkiksi jos henkilö tilaa viikottaisen tiedotteen sähköpostiinsa alueen uusista liikekiinteistöistä, niin hänelle voi lähettää automaattisen tekstiviestin, jossa tiedustellaan tämän halukkuutta 15 minuutin puhelinkeskusteluun välittäjän kanssa. Vaikka selvä vähemmistö kontakteista tarttuu tuohon viestiin, niin nopea tekstiviesti onnistuu poimimaan kaikista lataajista ne, joilla on kaikista kovin tarve. Näin keskusteluyhteys potentiaaliseen asiakkaaseen on auki ennen kilpailijoita.

Jos epäilet tekstiviestien toimivuutta, niin teimme hiljattain verkkokauppa-asiakkaallemme tekstiviestikampanjan 10-kertaisella ROI:lla. Oikein käytettynä tekstiviestit toimivat, mutta täysin umpimähkään niitä ei kannata ampua ilmoille.

Tekstiviestien hinta vaihtelee ActiveCampaignissa 10-20 sentin välillä riippuen siitä, kuinka paljon ostat krediittejä kerralla.

d) Lomake- ja pop-up-työkalu

ActiveCampaignilla lomakkeiden luominen on hyvin helppoa, minkä lisäksi niistä saa tehtyä visuaalisesti täysin sellaiset kuin haluat. Lomake on myös helppo upottaa sivuston koodiin.

Pop-up-työkalussa on mielestäni vielä hieman kehittämistä, enkä itse käytä sitä kuin muutamissa tapauksissa. Pop-upit ovat siis ihan kivan näköisiä myös ActiveCampaignilla tehtyinä, mutta säännöt, joiden mukaan ne laukeavat, ovat melko vaisuja.

Siksi suosittelen tekemään pop-upit Justunolla, koska se on täysin pop-upien tekoon suunniteltu työkalu.

Tutustu markkinoinnin automaation palveluumme

7) Sisäänrakennettu CRM ja lead scoring mahdollistavat myynnin automatisoinnin ja seurannan

ActiveCampaignin tarjoama Deals CRM on hyvä ja se muistuttaa hieman Pipedriven CRM:ää, joka muuten on yksi ActiveCampaigniin integroituvista työkaluista.

Myös CRM:ssä on drag & drop -toiminto kontaktien liikuttelua varten

Deals CRM tarjoaa kaikki perinteiset CRM:n ominaisuudet:

  • Visuaalisen myyntiputken avulla näet, missä vaiheessa myyntiprosessia liidit ovat menossa (jokainen kontaktisi ei toki nouse CRM:ään, vaan voit itse määrittää, ketkä nousevat CRM:ään liideiksi)
  • Voiton todennäköisyys ilmoittaa, kuinka todennäköisesti saat klousattua kaupan tietylle liidille
  • Voit liikuttaa liidejä pitkin myyntiputkea sekä manuaalisesti että automaatioiden avulla 
  • Näet kaikki liidin tekemät toiminnot, sivustovierailut, käydyt chat-keskustelut, avatut sähköpostit, tagit ja myyjän tekemät muistiinpanot suoraan kontaktin tiedoista
  • Voit asettaa itsellesi muistutuksia ja to-do:ita liidikohtaisesti, jolloin et unohda yhtään sovittua follow-up-puhelua tai -sähköpostia
  • CRM raportoi dataa kunkin myyjän onnistumisesta, jolloin kehityskohtiin on helppo tarttua

Lead Scoring

Lead Scoring -ominaisuus pisteyttää liidejä automaattisesti (mahdollisuus myös manuaalisuuteen) sen mukaan, mitä he tekevät sivuillasi ja kuinka he reagoivat saamaansa markkinointiin. Määrität itse, kuinka monta pistettä liidi saa esim. oppaan latauksesta, tietyllä sivulla (esim. referenssi- tai hinnoittelusivuilla) käymisestä, sähköpostin avaamisesta jne.

ActiveCampaign lähettää automaattisen ilmoituksen myynnille, kun liidi saavuttaa tietyn pistemäärän. Näin myyjät saavat käsiteltyä kaikista kuumimmat liidit ensimmäisenä.

8) ActiveCampaignin hinta on alkaen 9 €/kk

ActiveCampaignin hinta on hämmästyttävän edullinen siihen nähden, kuinka paljon ominaisuuksia ja työkaluja alusta tarjoaa. Jos 25 000 sähköpostikontaktia omaava yritys ottaa ActiveCampaignin vuodeksi käyttöön, niin työkalun hinta on n. 450 €/kk eli 5 000 € vuodessa. Vastaavasti taas HubSpot maksaisi samalle yritykselle 25 000 € vuodessa.

Hinta ei kuitenkaan saa olla määrittävin tekijä työkalun valinnassa, vaan työkalu tulee valita omien tarpeidesi mukaan. Eihän tässä säästämään olla tultu vaan tekemään rahaa. Fakta on kuitenkin se, että markkinoinnin automaatiosta puhuttaessa ActiveCampaign ja HubSpot ovat ominaisuuksiltaan hyvin lähellä toisiaan, mutta hinnat eivät ole.

9) ActiveCampaign on helppo ja kevyt ottaa käyttöön.

ActiveCampaignin käyttöönotto on teknisesti helppoa, koska se integroituu saumattomasti yleisimpiin sisällönhallintajärjestelmiin (esim. WordPress, Joomla ja Drupal). WordPressiin ActiveCampaignin saa integroitua n. 15 minuutissa ilman minkäänlaisia erillisiä aloitusmaksuja.

Kenelle suosittelen ActiveCampaignia?

ActiveCampaign soveltuu hyvin yrityksellesi, jos:

  • haluat tehdä markkinoinnin automaatiota yhdellä monipuolisimmista markkinoinnin automaation työkaluista
  • haluat tehdä sisällöltään relevanttia, personoitua ja oikea-aikaista markkinointia eri asiakasryhmillesi
  • haluat myynnin ja markkinoinnin toimivan saumattomammin yhteen ja tukevan toisiaan

Tiivistetysti: jos haluat työkalun myynnin ja markkinoinnin automaatioon, jonka avulla voit ohjata myynnillesi myyntivalmiita liidejä keskikauppasi koosta riippumatta, niin ActiveCampaign on erinomainen vaihtoehto.

Muista, että ActiveCampaign on täysin myynnin ja markkinoinnin automaatioon luotu työkalu. ActiveCampaignilla ei ole tarjottavanaan laajaa tuoteperhettä myynnin ja markkinoinnin ulkopuolelta, joiden alle koko yritys voisi siirtyä (vertaa esim. Salesforce).

Siksi ActiveCampaign ei ole suurille yhtiöille suunniteltu työkalu. ActiveCampaign markkinoikin itseään pienemmille yrityksille. Suuntaa antava liikevaihtoluokka, johon ActiveCampaign mielestäni sopii, on 0 € – 30M€. Tuokaan ei tietty ole absoluuttinen totuus, vaan hyvin pienenkin yrityksen tarpeet voivat olla sellaiset, joihin ActiveCampaign ei ole paras vaihtoehto. Vastaavasti 100m€ liikevaihdon omaavan yrityksen tarpeisiin ActiveCampaign voi olla loistava. 

Miten ActiveCampaign eroaa esimerkiksi Hubspotista tai MailChimpistä?

Raapaisen tässä vain pintaa ja yksinkertaistan näiden kolmen eron näin:

  1. Mailchimp on sähköpostimarkkinoinnin työkalu pienillä automaatiomahdollisuuksilla
  2. ActiveCampaign on kokonaisvaltainen myynnin ja markkinoinnin automaation työkalu
  3. HubSpot on all-in-one markkinoinnin työkalu, jolla voit tehdä kaiken nettisivuistasi lähtien
Tutustu markkinoinnin automaation palveluumme

Myynnin ja markkinoinnin automaatiossa ActiveCampaign ja Hubspot ovat ominaisuuksiltaan hyvin lähellä toisiaan. Toinen on joissain asioissa toista parempi ja toinen toisissa. Yrityksesi tarve määrittää, kumpi on sinulle parempi.

Yhteenveto

ActiveCampaign on:

  1. yksi edullisimmista,
  2. yksi monipuolisimmista ja
  3. yksi parhaista markkinoinnin automaation työkaluista.

 

Tätä kirjoittaessa ActiveCampaign on arvosteltu kaikista suosituimmaksi markkinoinnin automaation työkaluksi. 

Jos kiinnostuit ActiveCampaignista, niin ole meihin suoraan yhteydessä. Voit myös lukea, kuinka me toteutamme markkinoinnin automaatiota.