Markkinointiautomaatio on yleinen termi, jolla tarkoitetaan lyhykäisyydessään markkinoinnin prosessien automatisointia niin, että ihmistyötä ei tarvita rutiininomaisissa ja säännöllisesti toistuvissa prosesseissa.

Mitä markkinoinnin automaatio sitten käytännössä mahdollistaa? Mitä kaikkea markkinoinnin automaation avulla pystyy tekemään automaattisesti? Viekö automaatio kaiken työn ihmisiltä?

Markkinoinnin automaatio mahdollistaa paljon asioita, mutta omassa näköpiirissäni ei ainakaan vielä näy tulevaisuutta, jossa ihmiset haluaisivat toimia yksinomaan koneiden kanssa. Toisaalta monesti ihmiset valitsevat mieluummin välittömän vastauksen koneelta kuin hitaan vastauksen ihmiseltä.

Käytännössä markkinoinnin automaatio näkyy selkeimmin siinä, että se mahdollistaa monien ihmistyölle liian työläiden toimenpiteiden hyödyntämisen markkinoinnissa. Markkinoinnin automaatio voi tarkoittaa esimerkiksi viestien ja sisältöjen personointia jo ostoprosessin alkuvaiheilla, ennen kuin varsinaisen työntekijän on järkevää käyttää aikaansa henkilökohtaisen viestin kirjoittamiseen. Toinen esimerkki on asiakkaiden profilointi verkkosivuilla tehtyjen toimintojen perusteella.

Markkinoinnin automaatio käytännössä Suomen Digimarkkinoinnilla

Miten markkinoinnin automaatio toimii käytännössä esimerkiksi meidän tapauksessamme, Suomen Digimarkkinoinnilla?

Ensinnäkin täytyy sanoa, että markkinoinnin automaatio yhdistetään usein Hubspottiin, koska kyseinen järjestelmä tuntuu dominoivan markkinaa myös Suomessa. Tai ainakin Hubspotin käyttäjät pitävät suurinta mekkalaa itsestään ja yleensäkin markkinoinnin automaatiosta.

Hubspot ei kuitenkaan ole ainoa vaihtoehto, saatika kaikissa tapauksissa järkevin sellainen. Meillä Suomen Digimarkkinoinnilla markkinoinnin automaatio koostuu useasta järjestelmästä, mutta pääosin siitä vastaa ActiveCampaign, josta tieto sitten kulkee Zapierin kautta esimerkiksi myynnin CRM:n.

Lue täältä kirjoittamamme ActiveCampaignin 101 läpileikkaus, jossa käsittelemme työkalun plussat ja miinukset.

Mitä ActiceCampaign meillä sitten tekee? Käytännössä ActiveCampaign toimii sähköpostimarkkinointi-sovelluksena, joka samalla integroituu verkkosivuihimme niin, että pystymme hyödyntämään kaikkea verkkosivulta sekä sähköpostimarkkinoinnista saatavaa dataa yhdessä. ActiveCampaign mahdollistaa siis sähköpostiautomaatioiden sekä tiettyjen triggereiden luonnin verkkosivustolle niin, että myynti pystyy kontaktoimaan asiakkaat oikealla hetkellä.

Jos tilaat esimerkiksi Hakukoneoptimoinnin ostajan oppaan, saat seuraavaksi sähköpostiisi latauslinkin ja sen jälkeen 3–5 sähköpostin mittaisen sähköpostisarjan, joka tarjoaa sinulle lisäinformaatiota hakukoneoptimoinnista. Käytännössä saamiisi sähköposteihin ja siihen kuinka usein niitä saat, vaikuttaa se avaatko sähköposteja, klikkaatko niitä ja mitä teet verkkosivustolla.

ActiveCampaign tukee siis myyntiä, mahdollistaa markkinoinnin personoimisen potentiaalisen asiakkaan käyttäytymisen mukaan ja tarjoaa analytiikkaa siitä, miten ihmiset käyttäytyvät sivullamme ennen ostoa.

Markkinoinnin automaation haasteet Suomessa

Markkinointiautomaatio tarjoaa paljon mahdollisuuksia, mutta siinä on myös omat haasteensa, puhuttaessa Suomen kokoisesta markkinasta.

Suurin haaste markkinoinnin automaatisoinnissa on se, että siinä ei ole kyse vaan markkinoinnista, vaan myös myynnistä. Käytännössä markkinoinnin automaation käyttöönoton myötä koko yrityksen myyntiprosessin täytyy muuttua.

Tästä seuraakin usein sitten jatkokysymyksiä: Onko markkinoinnin automaation käyttöönotto järkevää? Tuottaako markkinoinnin automaatioon investoitava raha itsensä takaisin? Ja jos tuottaa, niin millä aikajänteellä?

Edellä mainitut kysymykset ovat todella relevantteja, mutta ennen niihin vastaamista täytyy käsitellä itse markkinoinnin automaation suurimmat solmukohdat Suomessa.

Kuinka hyvin markkinoinnin automaatio toimii pienillä volyymeilla?

Markkinoinnin automaation suurin kompastuskivi Suomessa on yksinkertaisesti liian pienet volyymit. Ajatellaan, että haluat vaikkapa kehittää sähköpostiautomaatiotasi, joka toimii usein markkinointiautomaation kivijalkana.

Toimit B2B-yrityksessä ja kohdeyleisösi Facebookissa on 5000 ihmistä. Teet loistavan mainoksen ja ajat sitä kohderyhmäsi eteen saavuttaen lähes maagisen 10 % klikkausprosentin. 500 henkilöä siis klikkaa laskeutumissivullesi.

Olet tehnyt loistavan laskeutumissivun ja näistä 500 henkilöstä 30 % lataa oppaan ja täten päätyy sähköpostiautomaatioosi. 150 potentiaalista asiakasta, hurraa!

Mutta kuinka paljon tuo 150 potentiaalista asiakasta oikeasti on? Toisaalta se on määrä, josta voit tahkota runsaasti kauppaa, mutta toisaalta myös niin vähän, että se ei vielä mahdollista sähköpostiviestien tai erilaisten otsikoiden luotettavaa A/B-testaamista. Dataan pohjautuva markkinointiautomaatioiden kehittäminen on siis Suomen volyymeilla todella hidasta.

Tämä ei suinkaan tee markkinoinnin automaatiosta turhaa tai tehotonta. Mekin käytämme markkinoinnin automaatiota. Tämä kuitenkin tarkoittaa sitä, että monet asiat jotka tekevät markkinointiautomaatiosta ylivertaisen työkalun Amerikassa, ovat täysin turhia Suomessa.

Edellä mainittu ongelma volyymien suhteen ei koske pelkästään sähköpostimarkkinointia osana markkinoinnin automaatiota, vaan myös verkkosivujen personointia käyttäjän mukaan tai verkkosivujen kehittämistä yleisesti.

Millainen markkinoinnin automaatio minun yritykselleni sitten sopii vai sopiiko ollenkaan?

Kaikissa tilanteissa markkinoinnin automaatioon siirtyminen ei todellakaan ole vielä kustannustehokasta, jos tarkastellaan 2–3 vuoden aikajännettä. Toki 10 vuoden aikajänteellä sijoituksena se voi olla tehokas jo yksinomaan sen takia, että ostokäyttäytyminen muuttuu ja myynnin täytyy muuttua sen mukana. Mutta en ole ennustaja, joten ei mennä nyt siihen.

Suurimmassa osassa tapauksista kannattaa markkinoinnin automaation käyttöönottoa harkita jollain tasolla. Yksinkertaisimmillaan markkinointiautomaation käyttöönotto voi tarkoittaa sähköpostiautomaatioiden rakentamista muun markkinoinnin tueksi. Erityisesti verkkokaupoissa sähköpostimarkkinointi käytännössä nostaa esimerkiksi Facebook-markkinoinnin kustannustehokkuutta moninkertaiseksi.

Ensin markkinointiautomaatiota valittaessa on syytä määritellä, mitä haetaan? Halutaanko kokonaisvaltainen paketti, joka kattaa lähes kaiken, vai halutaanko vain lisätä pieni palanen kokonaisuuteen niin, että voidaan myöhemmin kasvattaa tuota pientä palasta hieman isommaksi?

Markkinointiautomaatiojärjestelmiä on kymmeniä, ellei jopa satoja. Muutamia mainitakseni: ActiveCampaign, Marketo, Hubspot, Infusionsoft

Yllämainituista jokainen on melko tunnettu järjestelmä. Suomessa näistä todennäköisesti tunnetuin alusta on kuitenkin Hubspot, joka sisältää lähestulkoon kaiken tarvittavan samassa paketissa, verkkosivuista sähköpostimarkkinointiin ja myynnin CRM:ään. Toisesta ääripäästä löytyy sitten ActiveCampaign, joka tarjoaa vain oleellisimmat ominaisuudet ja maksaa vain murto-osan Hubspotista.

Hinta-laatu suhteeltaan ActiveCampaign on varmasti markkinoiden paras järjestelmä. Tai miltä kuulostaa sähköpostiautomaatiot, käyttäjien profilointi sekä verkkosivukävijöiden seuranta 9 dollarilla kuukaudessa? Samoista ominaisuuksista saa Hubspotin puolella maksaa 740 € kuukaudessa.

Tarjoaa Hubspot toki paljon muutakin, mutta oleellinen kysymys onkin sitten se, että mitä markkinoinnin automaatiolta halutaan. Halutaanko lyödä koko paletti uusiksi ja siirtää kaikki Hubspotin alustoille, vai halutaanko lähteä rakentamaan markkinoinnin automaatiota rauhassa samalla satsaten suurimmat panostukset sisällöntuotantoon, jonka ympärillä markkinoinnin automaatio loppujen lopuksi pitkälti pyörii.

Jokainen tehköön omat johtopäätöksensä, mutta joka tapauksessa on hyvä muistaa, että markkinoinnin automaatio ei tee huonosta markkinoinnista hyvää markkinointia. Perusasiat toimivat riippumatta siitä, käytätkö markkinoinnin automaatiota vai et. Meidän oma markkinointimme toimi täysin inboundina ilman markkinoinnin automaatiota – joskin se toimii täysin inboundina vielä sen jälkeenkin, ainakin toistaiseksi.

Joskaan ei outboundissakaan mitään vikaa ole. Monissa tilanteissa se on edelleen paras vaihtoehto, vaikka joku jaksaa väsyneenä väittääkin, että se ei enää toimi.

Mikäli sinä haluat ottaa markkinoinnin automaation käyttöön, mutta et halua laittaa kaikkea uusiksi ja siirtyä Hubspotin päälle, niin ota meihin yhteyttä!

Digimarkkinointi

Kokemukseen ja osaamiseen perustuvia näkemyksiä tuloksekkaasta digimarkkinoinnista.
Digimarkkinointi