Brändin rakentaminen on muodikasta. Henkilöbrändätään itseä ja brändätään yritystä ja höpötetään kaikille brändin merkityksestä, samalla kun itse tekeminen tuppaa unohtumaan. Suurimmalta osalta tuntuu unohtuvan, mitä brändi edes yleensäkään tarkoittaa ja mitä brändin rakentamisella pyritään saavuttamaan.

Wikipediaa lainatakseni: ”Brändi on tavaramerkin ympärille muodostunut positiivinen maine… Brändin identiteetti on ne mielleyhtymät, joita brändin luoja pyrkii vahvistamaan.”

Ja sitten se suuri paljastus, joka aina aika-ajoin tuppaa brändistä höpötellessä ihmisiltä unohtumaan. Brändin rakentamisen tehtävä on kasvattaa myyntiä nyt ja tulevaisuudessa.

Kaikki muu on lopulta toissijaista. Toki myynnin lisäämiseksi brändinrakentamisen kautta, kannattaa käyttää myös muita mittareita kuin pelkkää myyntiä brändin vahvuuden mittarina, mutta brändin rakentamisen päämääränä tulisi aina olla myynnin lisääminen.

Toki poikkeus vahvistaa tämänkin säännön siinä mielessä, että jos olet ymmärtänyt todellisuuden syvimmän olemuksen ja ainoa tehtäväsi on saada muut ihmiset ymmärtämään tuo syvin olemus niin kuin sinä sen ymmärrät, ei sinua välttämättä myynnin lisääminen kiinnosta. En kyllä tiedä kiinnostaako brändin rakentaminenkaan. No joka tapauksessa.

Brändin rakentamisen ABC

Ymmärtämällä seuraavat kolme asiaa brändin rakentamisesta, joita voi myös brändin rakentamisen ABC:ksi kutsua, ymmärrät brändeistä ja niiden rakentamisesta todennäköisesti enemmän kuin 99% maailman väestöstä. Ei siinä, että se mitään tarkoittaisi.

1. Pysy ihmisten mielessä

”Nothing in life is as important as you think it is, while you are thinking about it.” – Daniel Kahneman, Thinking Fast and Slow

Mikään ei ole niin tärkeää kuin luulet sen olevan ajatellessasi sitä. Toisin sanoen, kuten Robert Cialdini tätä lausahdusta avasi. Asiat joita ajattelemme vaikuttavat meille tärkeiltä, jo pelkästään sen takia, että tajuamme ajatella niitä. Ja vastaavasti emme yksinkertaisesti osaa pitää tärkeinä asioita, joita emme osaa ajatella merkittävinä.

Brändin rakentamisessa kaikista oleellisinta onkin siis päätyä ihmisten mieleen. Ja juuri niiden ihmisten, joiden joukossa haluat brändiä rakentaa, ja niin usein kuin mahdollista. Ei kerran päivässä, ei kerran viikossa, ei kerran kuukaudessa, vaan niin usein kuin mahdollista. No eri asia on sitten, että mikä on brändin rakentamisen kannalta järkevää, mutta oikeilla sisällöillä, et voi näkyä liikaa ihmisille.

2. Luo hyödyllinen assosiaatio

”Just as amino acids can be called the building blocks of life, associations can be called the building blocks of thought.”

Et voi olla ihmisten mielessä liian usein, mutta voit olla siellä liian usein väärällä viestillä. Kaikista oleellisinta brändin rakentamisessa on luoda yrityksesi kannalta hyödyllinen assosiaatio. Luoda asiakkaan mielessä yhteys yrityksesi ja jonkin positiivisen tuntemuksen välillä.

Tällaisen assosiaation luominen vie aikaa, rahaa ja kaikkia muitakin resursseja. Se vaatii sitä, että herätät tietyn tunnereaktion kerta toisensa jälkeen asiakkaan mielessä, samassa yhteydessä brändisi kanssa.

Helpoin tapa luoda positiivinen assosiaatio on jonkin tunnetun henkilön kautta. Uskoisitko, että maailman paras jalkapalloilija, Lionel Messi voisi käyttää huonoja jalkapallokenkiä? Tai että 100 metrin maailmanennätysmiehen Usain Boltin kengät hidastaisivat sinun juoksemistasi?

Valitettavasti harvalla yrityksellä on varaa ostaa tällaisia superstaroja yrityksensä keulakuviksi, mutta toisaalta joku hieman tuntemattomampi mutta tietyssä kohderyhmässä tunnettu henkilö, saattaa olla täydellinen teidän yrityksenne keulakuvaksi.

Jos jokin on kuitenkin varmaa, niin se että hyvä sisältö luo hyödyllisiä assosiaatioita ja huono sisältö luo hyödyttömiä, jopa negatiivisia assosiaatioita. Jos sisältösi auttavat asiakasta tai ovat viihdyttäviä asiakkaan mielestä, niin jäät ainakin jollain tavalla positiivisesti asiakkaan mieleen, oli assosiaatio sitten kuinka tarkkaan mietitty tahansa. Jos taas pusket ihmisten eteen puoliväkisin maksetulla mainonnalla sisältöä, joka ei heitä kiinnosta, niin voin taata ja vakuuttaa että luot vain negatiivisia assosiaatioita, oli brändiviestisi kuinka pitkälle mietitty tahansa.

3. Hanki lisää asiakkaita ja palvele heitä brändisi edellyttämällä tavalla

Brändin luomisen ensisijainen tavoite on lisätä myyntiä ja itse brändikin rakentuu itseasiassa tehokkaimmin sen kautta, että ihmiset oikeasti kokevat, miltä tuotteesi tai palvelusi kuluttaminen tuntuu. Kokemuksen täytyy tietenkin olla linjassa sen mielikuvan kanssa, jota halutaan luoda. Päälle liimattu mielikuva ei luo brändiä ja katoaa nopeammin kuin pieru saharaan asiakkaan mielessä.

Oleellinen kysymys on, kuinka usein teiltä ostava asiakas suosittelee ostamaansa tuotetta ystävilleen? Jos vastaat, että ei koskaan niin todennäköisesti kannattaa tehdä jotain muutoksia itse palveluun. Jos taas yleensä asiakas kertoo myös kaverilleen, on palvelunne kunnossa.

Kannattaakin miettiä luoko teidän brändiä paremmin se, että te kerrotte asiakkaillenne, kuinka energisiä olette vai että asiakas kertoo kaverilleen, kuinka energistä palvelua teiltä sai? Väitän että lähes poikkeuksetta jälkimmäinen voittaa, suosittelujen painoarvo on huomattavasti korkeampi kuin teidän oman viestinne.

Tästä voitaisiin vetää myös sellainen johtopäätös, että uusien yritystäsi kavereilleen suosittelevien asiakkaiden hankkiminen on itsessään melko tehokasta brändin rakentamista.

Mitä tämä kaikki siis tarkoittaa brändin rakentamisen kannalta?

Kannattaa siis pysyä ihmisten mielessä, luoda haluttu assosiaatio ja hankkia lisää asiakkaita, jotka suosittelevat palveluitasi tai tuotteitasi eteenpäin.

Mitä jos voisimme yhdistää nämä kaikki yhteen pakettiin? Markkinointimme siis olisi asiakkaiden edessä mahdollisimman usein, loisi aina tietyn positiivisen assosiaation yritykseesi ja kaiken lisäksi vielä toisi uusia asiakkaita, mitattavasti ilman arvailua.

Viisi vuotta sitten tämä kuulosti vielä mahdottomalta, eikä nykyäänkään kaikkea voida tietenkään absoluuttisesti mitata, mutta melko hyvin tämä on jo toteutettavissa. Jopa ilman mitään hienoa tuhansia euroja kuukaudessa maksavaa markkinoinninautomaatiojärjestelmää, pelkästään laittamalla Facebookin seuranta kuntoon ja suunnittelemalla Facebook-markkinointisi oikein.

Meidän suunnitellessamme ja tehdessämme Facebook-markkinointia asiakkaillemme, huomioimme markkinoinnissa aina koko kokonaisuuden. Ensisijainen lähtökohtamme on, että meidän täytyy pystyä luomaan mitattavia tuloksia, joka lasketaan euroissa. Ei brändi arvona. Mutta tämän lisäksi pysymme asiakkaiden mielessä ja rakennamme tiettyä assosisaatiota halvemmalla, kuin missään muussa kanavassa.

Mikäli haluat oppia tekemään Facebook-markkinointia tehokkaasti, voit käydä lukemassa lisää ajatuksia tehokkaasta FB-markkinoinnista Facebook markkinoinnin -verkkolehdestä!

Siirry lukemaan FB-markkinoinnin verkkolehteä!

Digimarkkinointi

Kokemukseen ja osaamiseen perustuvia näkemyksiä tuloksekkaasta digimarkkinoinnista.
Digimarkkinointi