Uutis- tai kuvavirtaa selaavan potentiaalisen asiakkaan pysäyttäminen on etenkin somemarkkinoijan tärkeimpiä tehtäviä. Kuvaa ja videota ladataan nykyään verkkoon niin paljon, että erottuminen on välillä melko haastavaa.

Kirjoitin aiemmin blogin kuvien käytöstä Facebook-mainoksissa. Tähän syksyn ensimmäiseen postaukseeni halusin kuitenkin tuoda hieman uutta kierrettä esittelemällä mukavan työkalun, johon törmäsin kesälomallani *rumpujen pärinää* …Instagram-mainoksen kautta. Instagram-mainonnan ABC on siis ollut heidän mainonnassaan kunnossa.

Pixaloop on ilmainen ja erittäin helppokäyttöinen mobiiliympäristöissä toimiva animaatio-app, jolla voi tehdä tavallisista staattisista kuvista eläviä. Sovellus on suunniteltu fiksusti niin, että uuden käyttäjän kynnys ostaa vuosilisenssi on perin houkutteleva, joten itsekin siihen haksahdin. Ilmaisversiolla pärjää kuitenkin vallan mainiosti, enkä oikeastaan voi suositella täysversion ostamista.

Animoituja kuvia käytetään jo melko laajalti etenkin kansainvälisesti pyörivissä mainoksissa, mutta Suomessa mahdollisuutta ei vielä jostain syystä kovin paljon hyödynnetä. AdEspresso A/B-testasi vuonna 2017 staattisten ja animoitujen mainosten eroja. Jos et jaksanut rullata artikkelia loppuun asti niin kerrottakoon, että kyseisessä testissä perinteiset kuvamainokset pesivät tuloksissa animoidut mainokset vielä suhteellisen selkein luvuin. Testi oli kuitenkin melko kapea ja nyt jo lähes antiikkinen, joten tuloksia ei voida pitää absoluuttisena totuutena koko vastakkainasettelusta.

Hubspotin toukokuussa julkaisemassa blogissa käydään läpi videon (joita animoidut kuvat periaatteessa ovat) ja kuvien eroja mainoksissa. Blogista voisi nostaa useammakin pointin, mutta kaksi olennaisinta ovat mielestäni:

  1. Videon ja kuvan välillä miettiessä ratkaisevaa on käyttötarkoitus ja videon ja kuvan sisältö, sekä laatu
  2. Ainoastaan testaamalla saat selville mikä toimii parhaiten

 

On myös hyvä muistaa, että median valintaan täytyy panostaa. Kuvien pitää olla laadukkaita ja mikäli ne herättävät katselijassa tunteita, ollaan menossa oikeaan suuntaan. Sama pätee luonnollisesti myös videoon tai animoituun kuvaan. Kun valitset markkinointiin kuvia ja videoita, pidä koko valinta- tai tuotantoprosessin ajan mielessä se, mitä haluat medialla saavuttaa. Jos kampanjasi tavoite on saada ihminen klikkaamaan itsensä laskeutumissivulle ja antamaan sinulle esimerkiksi henkilötietojaan – median täytyy herättää luottamus. Asia ei tietenkään ole näin yksinkertainen koska samaan aikaan käytetyn median täytyy tehdä kymmenen muutakin asiaa.

Jatketaan nyt kuitenkin vielä Pixaloopista. Jos klikkasit yllä olevaa linkkiä Pixaloopin sivuille, niin todennäköisesti sait aika nopeasti selville mitä Pixaloopilla voi tehdä. Omien testieni perusteella sovellus on parhaimmillaan vahvakontrastisissa kuvissa. Kontrasti tarkoittaa perinteisessä määrittelyssä vastakohtaa ja kuvien kontekstissa tyypillisesti havaitun seikan voimistumista, kun sen rinnalla esiintyy vastakkainen seikka. Tällaisia ovat esimerkiksi kaikkien suomalaisten peruskoulussa oppimat vastavärit.

Ensimmäisten kokeilujen pohjalta sanoisin, että Pixaloop onnistuu erityisesti abstraktien muotojen animoinnissa. Hienoimpia tuloksia olen saanut esimerkiksi savun, pilvien, veden ja hiusten kanssa. Alla pari kuvaa tässä mainoksessa käytetyn kuvan editoinnista.

 

Kun kuva on valittu, päästään sille tekemään animointia. Animoinnissa klikataan kohtaa ’Path’, josta päästään sormella piirtämään haluttuja liikkeitä kuvaan. Esikatselu onnistuu livenä oikealla sijaitsevasta play-napista.

Anchor-toiminnolla rajataan kohdat, joita ei haluta mukaan animoituun. Juuri tästä syntyy vaikutelma elävästä kuvassa: vain osa kuvasta liikkuu.

Pixaloopissa on kätevät jakotoiminnot suoraan sosiaalisen median kanaviin. Kuvassa nähtävä Instagramin editori antaa vielä mahdollisuuden muokata klipin värimaailmaa Instan omilla filttereillä. Pro-versio mahdollistaa lopullisen median viemisen 1080p, 2k, tai 4k muodoissa ilmaisversion rajoittaessa laadun 1080p-tasolle. Alla vielä lopputulos tuotuna 4K-laatuisena gmailin kautta tietokoneelle.

Animoituja kuvia kannattaa testata myös omassa markkinoinnissa. Jos olet jostain syystä päättänyt pitäytyä vain orgaanisessa somemarkkinoinnissa, antavat giffit ja videot kuvasyötteeseesi mukavaa piristettä. Toisaalta, suosittelen että tutustut myös somen maksulliseen mainontaan, koska sillä tavoittaa edullisesti valtavan määrän ihmisiä. Voimme auttaa parhaiten silloin, kun oma sisällöntuotantonne on kunnossa, mutta tuntuu, että sisällöt jäävät vielä vaille kulutusta.

Lue seuraavaksi verkkolehdestämme, miten 7 markkinoinnin ammattilaista hyödyntävät somea oman yrityksensä markkinoinnissa.

Anssi

Anssi tietää, miten Facebookin maksettu mainonta skaalataan ja mitä verkkokaupan tuotemainoksessa kannattaa sanoa. Visuaalinen ilme ja viestintä muuttuvat hänen käsissään konkreettisiksi konversioiksi ja euroiksi viivan alle.
Anssi