Hyvän klikkausprosentin saavuttaminen Adwords –mainonnassa on tärkeää, koska se vaikuttaa suoraan laatupisteisiisi ja sitä kautta siihen kuinka paljon maksat mainostesi klikkauksista. Tässä kirjoituksessa käydään läpi, mitä klikkausprosentti tarkoittaa ja miten voisit parantaa sitä.

Mikä on klikkausprosentti?

Klikkausprosentti kuvaa sitä, kuinka moni ihminen klikkaa mainostasi nähdessään sen. Voit päätellä tämän avulla kuinka tehokkaita mainoksesi ja avainsanasi ovat.

Ajatellaan, että ihminen kirjoittaa Googleen hakulauseeksi naisten kengät ja näkee mainoksen lasten kengistä. Tässä tapauksessa mainos ja avainsana eivät vastaa hyvin toisiaan, eikä ihminen luultavasti tule klikkaamaan mainostasi. Samalla keräät turhia näyttökertoja, jonka seurauksena klikkausprosenttisi huononee.

Jos otamme toisen vaihtoehdon, jossa ihminen kirjoittaa hakulauseeksi naisten kengät ja näkee mainoksen naisten kengistä. Tässä tapauksessa ihminen klikkaa todennäköisemmin mainostasi, koska mainos vastaa hänen kirjoittamaansa hakulausetta. Näin et kerää turhia näyttökertoja ja klikkausprosenttisi pysyy hyvänä.

Muista siis aina tarkastaa, että avainsanasi ja mainoksesi sopivat yhteen. Mitä paremmin avainsanasi liittyvät mainokseesi, sitä todennäköisemmin käyttäjä klikkaa mainostasi hakiessaan avainsanallasi.

Voit laskea klikkausprosentin jakamalla mainoksen klikkauksien määrän mainoksen näyttökerroilla.

Esimerkiksi: mainostasi on klikattu 12 kertaa ja se on näkynyt Googlessa 300 kertaa.

Kaava: 12/300 = 0,04 eli klikkausprosenttisi on 4 %.

Miksi klikkausprosentti on tärkeä?

Klikkausprosentti vaikuttaa mainostesi laatupisteisiin. Saavuttamalla korkeat laatupisteet saat mainoksellesi paremman sijoituksen ja halvemmat klikkaukset.

Voit myös päätellä klikkausprosenttisi avulla, mitkä avainsanat ja mainokset ovat tilissäsi kannattavia, ja mitä voisit parantaa.

Mikä on hyvä klikkausprosentti?

Tähän ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta. Klikkausprosentti riippuu hyvin paljon toimialasta, toimialan kilpailutilanteesta, mainostettavista tuotteista, kampanjasta jne.

Yleisesti voidaan kuitenkin sanoa, että 0,5 % klikkausprosentti on huono ja 5 % hyvällä tasolla.

Kuinka voit parantaa klikkausprosenttiasi?

Jos sinusta tuntuu, että klikkausprosenttisi on heikko, voit kokeilla parantaa sitä seuraavilla toimenpiteillä:

  • Lisää negatiivisia avainsanoja kampanjaasi: näin saat avainsanasi ja mainoksesi liittymään paremmin toisiinsa, kun et näytä mainoksiasi väärillä hakusanoilla.
  • Tarkista hakutermiraporttisi ja katso millä sanoilla mainoksesi ovat käynnistyneet. Lisää hakutermiraportista yrityksellesi kannattavia sanoja avainsanoiksi ja lisää ne mainoksiisi.
  • Muokkaa mainostekstejäsi houkuttelevammiksi, hyvin kirjoitetut mainokset keräävät enemmän klikkauksia.
  • Tiukenna avainsanojesi hakutyyppejä: tiukempien hakutyyppien avulla pystyt hallitsemaan paremmin sitä, millä hakusanoilla mainoksesi näkyvät.
  • Korota tarvittaessa avainsanojesi hintatarjouksia. Näin saat mainoksesi näkymään paremmilla paikoilla Googlessa. Tällöin niitä luultavasti klikataankin enemmän.

Mistä näet klikkausprosenttisi?

Tilissäsi on annettu jokaiselle avainsanalle ja mainokselle omat klikkausprosentit. Löydät nämä luvut tililtäsi seuraavasti.

Avainsanan klikkausprosentti:

 

Mainoksen klikkausprosentti:

Yhteenveto

Hyvän klikkausprosentin avulla säästät rahaa, parannat mainoksiesi sijoituksia ja laatupisteitäsi. Laatupisteet ovatkin yksi parhaimmista menestyksen ennustajista AdWords–mainonnassa.

Klikkausprosentin parantaminen konkretisoituu mainonnan parempana tuottona. Suomen Digimarkkinointi kohdisti Aminopörssin AdWords-kampanjat vastaamaan paremmin ihmisten tuotehakuja, jolloin mainonnan tuotto kasvoi 573 prosenttia.