Markkinoinnin siirtyessä yhä vahvemmin verkkoon, tulee yrityksen johdolle ajatus kehittää toimintaa ja alkaa miettimään oman in-house tiimin rakentamista markkinointipäällikön avuksi. Toisihan oma in-housetiimi myös säästöä, sillä miksi käyttää kalliita markkinointitoimistoja, kun samat hommat voisi tehdä ihan hyvin talon sisälläkin? Eihän se digimarkkinointi mitään rakettitiedettä voi olla, firmasta löytyy jo innokkaita somettajia, joten äkkiäkös he ottavat myös digimarkkinoinnin haltuunsa.

Käyn tässä blogikirjoituksessa läpi syitä, miksi markkinointitoimistolle on vielä nykyaikana paikkansa ja miksi ei kannata jättää kaikkea oman in-house tiimiin varaan. Työskentelen itse Google Ads -tiimissä, mutta samat lainalaisuudet pätevät myös muissa digimarkkinoinnin kanavissa.

Oletko tekoälyn isäntä vai renki? Miksi et tekisi mainontaa itse tekoälyn avulla ja säästäisi aimo summan toimiston maksuista?

Otetaan esimerkkinä Google, joka puskee todella vahvasti tekoälypohjaisen mainonnan suuntaan. Olet voinut saada syksyn aikana lukuisia yhteydenottoja Googlen yhteyshenkilöltä, joka haluaisi kertoa sinulle henkilökohtaisesti verkkopalaverissa, miten parantaa Google Ads -tilisi tuloksia. Vain muutama ruksi asetuksiin, otat haltuun kaikki automaatiot ja voit keskittyä aivan muuhun kuin tylsään mainonnan hallinnointiin, Googlen tekoäly hoitaa loput.

Googlen tavoitteena on helpottaa mainostajan työtä ja siirtää manuaalityön tekemistä tekoälylle. Miksi ostaa enää työtä ulkoa, kun voit itse Performance Maxin avulla rakentaa helposti yhdellä kampanjalla koko verkkokauppasi mainonnan?

Ei pidä unohtaa, että suurin osa Googlen liikevaihdosta (ja tuloksesta) tulee suoraan mainoseuroista. Mitä enemmän mainonnan ohjaamisesta siirretään tekoälyn varaan, sitä vähemmän voit mainostajana hallita minne mainoseurot käytetään. Hälytyskellojen pitäisi alkaa soida siinä vaiheessa, kun Googlen edustajan ainoat konkreettiset ohjeet on lisätä automaatiota ja nostaa mediabudjetteja. Miksi käyttäisit aikaa digimarkkinoinnin tekemiseen, kun Google voi tehdä sen puolestasi?

Täysi automaatio säästää huimasti mainostajan työaikaa, mutta tekee samalla tekoälystä isännän. Renkinä sinun tehtäväksesi jää antaa nöyrästi luottokorttisi Googlelle ja toivoa parasta.

Tekoälyn käyttö mainostamisessa ei poista markkinointitoimistojen merkitystä. Vaikka tekoäly voi edelleen tehdä automatisoidusti monia tehtäviä, kaikkia ei kannata kuitenkaan jättää sen harteille. Tarvitaan edelleen ihmisen luovuutta ja asiantuntemusta markkinoinnin ja brändin rakennuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Ihmistyö on myös edelleen hyvin tärkeässä roolissa tekoälyn tulosten tulkinnassa ja hyödyntämisessä. Tekoälyä käyttäessä puhdas data ja laadukas konversioseuranta muuttuu yhtä tärkeämmäksi, koska rikkinäisellä datalla tulee rikkinäisiä päätöksiä. Kun kontekstin ja kuluttajien käyttäytymisen ymmärtäminen puuttuu, voi tekoäly tehdä virheellisellä datalla hyvin vakavia virheitä, jotka hukkaavat hetkessä suuren osan markkinointibudjetistasi.

Ihmistyö on edelleen tärkeää myös mainosten etiikan ja eettisyyden valvonnassa. Tekoälyn avulla voidaan helposti levittää mainoksia laajalle yleisölle, mutta ihmisen on varmistettava, että ne ovat asianmukaisia ja eettisiä. Haluatko hallita brändiviestiäsi, vai luotatko siihen, että tekoälyn tekemät mainostekstit ovat riittävän laadukkaita?

Kaiken kaikkiaan tekoälyn käyttö voi tehostaa yritysten markkinointia, mutta ihmistyön merkitys ei vähene. Se on edelleen tärkeä osa markkinoinnin ja brändinrakennuksen onnistumista. Älä siis ulkoista kaikkea tekoälyn varaan, vaan hanki tarvittaessa ihmisapua, mikäli et voi tehdä kaikkea itse. Älä ole Googlen renki, ole sen isäntä.

» Apua Google Adsin tekemiseen 

 

Me SDM:llä olemme kehittäneet MRACE® mallin, jonka avulla suunnittelemme ja toteutamme asiakkaidemme markkinointia. Malli mahdollistaa markkinoinnin tekemisen niin, että se tuottaa välittömiä mitattavia tuloksia sekä kehittää brändinne vetovoimaa. Lue lisää mallista.

Mistä osaavat työntekijät digimarkkinointiin?

Digimarkkinointi on laaja ja monimutkainen ala, jossa on useita eri tekniikoita ja strategioita. Toimistolla on laaja tietämys tulevaisuuden tarpeista ja yksityiskohtaiset rekryprosessit, jotta löydetään parhaat tekijät. Jotta pystyt rekrytoimaan lisää digimarkkinoinnin osaajia, pitää rekryä hoitavan henkilöstönkin olla hyvin perillä digimarkkinoinnista.

Markkinointitoimistojen rekryprosessi auttaa varmistamaan, että rekrytoitavalla henkilöllä on tarvittavat taidot ja osaaminen tehtävän hoitamiseen. Tämä sisältää syvällisen haastatteluprosessin, tehtävään liittyviä testejä ja referenssien tarkastamista. Hyvä esimerkki markkinointitoimiston rekryprosessista on tulevan tehtävän seikkaperäinen aukaisu työpaikkahaussa. Katso esimerkkiä, miten SDM kertoo avoimista työpaikoistaan.

Toimisto kouluttaa aktiivisesti tekijöitä ja koulutukseen on varattu huomattavat resurssit

Digimarkkinoinnin toimisto kouluttaa aktiivisesti työntekijöitää, kuten järjestämällä sisäisiä koulutuksia, osallistumalla alan tapahtumiin ja seminaareihin sekä resurssoimalla kokeneille senioreille aikaa mentoroida uusia työntekijöitä. Näin voidaan varmistaa, että työntekijät ovat ajan tasalla alan viimeisimmistä kehityksistä. Toimisto on käyttänyt huomattavan summa rahaa ja aikaa kouluttaakseen asiantuntijaa työhönsä, joten saat valmiit ammattilaiset käyttöösi heti starttipalaverista lähtien.

Markkinointitoimiston asiantuntija keskittyy 7.5 tuntia päivässä oman alansa työhön ja kehitykseen, ei haasteita lukuisten sisäisten palaverien tai digimarkkinoinnin ulkopuolelta.

In-house tiimissä saattaa kulua paljon aikaa muihin asioihin kuin oman tehtävän tekemiseen, koska yrityksen markkinointitimissä tarvitaan paljon vuorovaikutusta ja yhteistyötä muiden tiimiläisten kanssa. Työaika hurahtaa kuin siivillä palaverien keskellä ja esim. suurten messujen järjestely on yleensä annettu markkinointitiimin harteille, joka voi ruuhkauttaa tiimin useammaksi viikoksi. Näin ollen taktisen tekemisen resurssit jää huomattavasti vähemmälle kuin toimistoissa, missä tekijä voi keskittyä koko työpäivänsä ajan kehittämään digimarkkinointia omalta tontiltaan.

In-housella ei todennäköisesti ole mitenkään varaa palkata asiantuntijaa jokaiselle eri kanavalle erikseen, vaan koitetaan palkata ”jack of all trades” tekijää joka vastaisi kaikesta digimarkkinoinnin tekemisestä. Parhaat tekijät eivät koskaan osaa kaikkea, vaan erikoistuvat syväosaajaksi. Toisin kuin henkilö, joka tietää vähän kaikesta kaikkea, syväosaaja pystyy keskittymään yhteen kanavaan kerrallaan.

Pitkässä juoksussa työntekijä voi keskittyä toimistoympäristössä enemmän osaamisensa kehittämiseen ja keskittyä tekemään pelkästään työtä, jota rakastaa eniten. Onnelliset työntekijät tuovat myös parempia tuloksia.

Miten reagoida nopeiden muutosten keskellä?

Markkinointitoimistolla on usein parempi reagointikyky muutoksiin kuin in-house tiimillä, koska heillä on usein laajempi näkemys eri alojen markkinoista ja kokemusta monista erilaisista markkinointikampanjoista.

Lisäksi markkinointitoimistot ovat usein erikoistuneet tiettyihin mainonnan kanaviin, mikä auttaa heitä ymmärtämään kanavien muutoksia ja reagoimaan niihin tehokkaammin. In-house tiimit sen sijaan ovat enemmän sidoksissa yrityksen omiin rajoihin ja toimintatapoihin, mikä saattaa hidastaa heidän reagointikykyään muutoksiin.

Toimisto tarjoaa enemmän monipuolisia asiakkuuksia ja mahdollisuuksia kokeilla erilaisia markkinoinnin kulmia. Kun työskentelet in-house tiimissä yrityksen sisällä, voit joutua tekemään samanlaisia tehtäviä ja käyttämään samoja työkaluja päivittäin, mikä tekee helposti työstäsi monotonista. Toimiston tekijällä on useampi erilainen asiakkuus, joiden avulla näkee paremmin yksittäisten asiakkaiden haasteet ja potentiaalin myös boksin ulkopuolelta. In-housena jää helposti oman kuplan sisään, eikä enää löydä uusia ideoita tekemiseen.

Lue myös: Ketterä markkinointi – tee toiminnan tehostamisesta kilpailuetu

Miten hoitaa useampaa palloa yhtä aikaa?

Markkinointitoimistossa työskennellessä on usein tarve suunnitella ja toteuttaa useita eri projekteja samanaikaisesti, mikä auttaa kehittämään prosesseja ja ajanhallintataitoja. Koska toimistotyö on hyvin hektistä ja asiantuntijan on pystyttävä toimimaan useamman asiakkaan kanssa, toimisto panostaa varsinkin ketterään projektinhallintaan ja työntekijöiden ajanhallinnan parantamiseen.

Toimistotyö opettaa priorisoimaan ja tunnistamaan ne tehtävät, jotka ovat tärkeimpiä asiakkaan tuloksien kannalta. Kun keskitytään olennaiseen, ylimääräiset säädöt ja toimimattomat testailut vähenevät. Markkinointitoimiston asiantuntija saa muutamassa tunnissa aikaan suuriakin kampanjoita, mihin in-house tekijällä menee viikkoja.

Mistä löytää alan parhaat ohjelmistot?

Toimistolla pääsy ohjelmistoihin, jotka tulisivat in-houselle yksittäin ostettuna todella kalliiksi. Esimerkiksi Google Adsin asiantuntija käyttää mainonnan rakentamiseen ja optimointiin satojen eurojen kuukausilaskutteisia ohjelmistoja, joten säästö on huomattava.

Toimisto myös käyttää aktiivisesti suuren osan aikaa ja rahaa uusien työkalujen etsimiseen ja testaamiseen, jotta sillä olisi käytössään markkinoiden parhaat ohjelmistot mainonnan kehittämiseksi.

Skaalauksen haaste, mitä tehdä kun kauppa alkaakin vetää?

Markkinointitoimisto voi reagoida nopeammin muutoksiin, luoda laajemmin kampanjoita ja skaalata toimintaa helposti lyhyellä varoitusajalla ilman kuukausien hidastetta lisähenkilöiden rekrytoimisessa. Toimisto on erikoistunut kasvattamaan mainontaa joustavasti ja tarvittaessa painamaan kaasun pohjaan, kun kauppa vetää.

Toimisto voi myös tilanteen vaatiessa sulkea mainontaa tietyille ajanjaksoille, kuten kesän ajan, jolloin säästät rahaa. In-housena et voi yhtäkkiä lopettaa hetkeksi työsuhteita, vaan palkkakulut juoksevat kokoajan myös markkinoinnin tauon aikana.

Lue myös: SEO kasvun tukena – liidien ja verkkokaupan myynnin tehostaja

Mitäs sitten, kun tiimin diginörtti irtisanoutuukin yllättäen?

Yhteyshenkilön vaihtaessa äkillisesti työpaikkaa / pitkän sairasloman aikana toimisto pystyy jatkamaan toimintaa uuden yhteyshenkilösi kanssa ilman keskeytystä ja parhaimmillaan jopa briiffaamaan itsenäisesti yhteyshenkilöäsi tilanteen tasalle.

Mitä vähemmän markkinointitiimissäsi on jäseniä, sitä suuremman riskin yhden henkilön irtisanoutuminen aiheuttaa. Tämä riski korostuu varsinkin siinä tilanteessa, kun kaikki tekninen toiminta oli yhden henkilön varassa. Kuka osaa enää lukea Google Analyticsin raportteja tai selvittää, kun konversioseuranta on rikki GTM:ssä?

Toimiston kanssa työskennellessä riskit on pienempiä, sillä toimisto pystyy huomattavasti nopeammin paikkaamaan henkilöstövajetta ja ottamaan esim. sisällön tuottamisen harteilleen siksi aikaa, kun etsit uutta tekijää tiimiisi.

Miten pysyä kiinni trendeissä ja alan muutoksissa?

Markkinointitoimistolla on tietoa uusista trendeistä ja muutoksista markkinointikanavissa. Ajankohtainen tieto auttaa ennakoimaan tulevia muutoksia markkinoilla ja tarjoamaan mahdollisuuden hyödyntää uusia työkaluja tehokkaammin mainonnan suunnittelussa ja toteuttamisessa.

Toimisto panostaa myös vahvasti tuotekehitykseen erottuakseen muista kilpailijoistaan, joka tuo täysin uusia mainonnan muotoja käyttöösi.

Lue myös: Google Ads -trendit: Uusia ominaisuuksia ja kehityssuuntia

Some-markkinoinnin trendit 2023: Mitä voimme odottaa?

Mistä löytää ideat boksin ulkopuolelta?

Kun markkinointisuunnitelmiasi ja strategioitasi ei jaeta kenellekään ulkopuoliselle, niiden tehokkuus rajoittuu sisäisessä tiimissäsi. Toimiston kanssa yhteistyössä oleminen tarjoaa yrityksellesi mahdollisuuden tarkastella suunnitelmiasi ja strategioitasi uudesta näkökulmasta.

Hyvä toimisto tuo mukanaan ulkopuolisen näkemyksen ja palautteen yrityksesi markkinointisuunnitelmista ja prosesseista. Nämä ulkopuoliset havainnot voivat olla erittäin arvokkaita, jos haluat markkinoida tuotteitasi tuntemattomalle tai uudelle yleisölle.

Miten hybridmalli toimii, jos yrityksellä on jo in-house tiimi?

Monet keskisuuret ja suuremmat organisaatiot toimivat ns. hybrid-mallilla, jossa toimistot ovat kumppaneina in-house tiimin jatkeena, jolloin osa tekemisestä ja strategiatyöstä jää vahvasti edelleen yrityksen hoitoon. Toimisto voi olla mukana strategisessa kehittämisessä, mutta myös vahvasti auttamassa päivittäisessä taktisella tasolla.

Hybridmallissa voidaan ulkoistaa myös joku tietty osa-alue markkinointitoimistolle, kuten esimerkiksi hakukonemarkkinointi in-house tiimin pyörittäessä itse aktiivisesti orgaanista somea ja somemainontaa.

Mitä odottaa hyvältä markkinointitoimistolta, miksi valita SDM ja MRACE®?

Voisin kirjoittaa tähän pitkän listauksen suurten tiimien eduista, läpinäkyvyydestä, ketterästä projektinhallinnasta, isoista asiakasreferensseistä, laadukkaasta analytiikasta ja koulutusprosesseista… mutta käytännössä SDM:n suurimman erottautumistekijän muihin markkinointitoimistoihin voi tiivistää SDM:n kehittämään omaan MRACE® markkinoinnin malliin. Malli mahdollistaa markkinoinnin tekemisen niin, että se tuottaa välittömiä mitattavia tuloksia sekä kehittää asiakkaiden brändin vetovoimaa.

»  Lue lisää MRACE® markkinoinnin mallista

» Mikäli jostain syystä et ole vielä lukenut Digimarkkinointi -kirjaa, joka aukaisee seikkaperäisemmin myös MRACE® mallia, suosittelen lämpimästä tutustumaan tarkemmin.

Katso podcast-videolta, mitä MRACE®-tarkoittaa!

Haluatko tietää, kuinka käytännössä kehitämme markkinointiasi?

Ketteryys ja Growth Hacking ovat kaksi trendikästä termiä, mutta mitä todellista arvoa niiden taakse kätkeytyy? SDM:llä olemme kehittäneet oman tapamme ketteryyden ja Growth Hacking -markkinoinnin yhdistämiseksi.

Lataa maksuton opas, ja opi, miten viemme näiden ajattelutapojen opit käytäntöön ja varmistamme, että kehitämme asiakkaidemme markkinointia koko ajan eteenpäin.

SDM ja ketterä growth hacking