Vuoteen 2023 mentäessä sekä ihmisten sisällön että rahan kuluttaminen verkkokaupoissa kivijalkaan verrattuna ovat jatkuvassa kasvussa eikä vauhti näytä hidastuvan. Globaali kuluttajaverkkokauppojen yhteenlaskettu liikevaihto on kasvanut vuosittain yli 500 miljardilla dollarilla, ja vuonna 2023 sen ennustetaan olevan lähes 6 biljoonaa dollaria (lähde: Statista). Sosiaalisen median talouden laajeneminen tarkoittaa kaupallisen sisällön lisääntymistä ja myynnin työkalujen kehittymistä. Teknologian kehitys ja markkinoiden muutokset vaativat mainostajilta sekä alustoilta muutoskykyä ja mukautumista jatkuvasti muuttuvassa kilpailukentässä.

Käydään läpi tässä blogissa tärkeimpiä some-mainonnan trendejä, kun lähestytään vuotta 2023.

  • Lyhytkestoiset videosisällöt vakiinnuttavat koko ajan asemaansa suosituimpana sisällön muotona.
  • TikTokin dominanssi videosisältöjen tuotannon ja kulutuksen edelläkävijänä näyttää olevan vasta alkua.
  • Kuluttajia puhutteleva sisältö kasvattaa vaikuttajayhteistöiden määrää myös pienten toimijoiden keskuudessa.
  • Liveshopping tulee mullistamaan ostokokemuksen verkossa
  • Tekoäly tulee muuttamaan asiantuntijan roolia markkinoinnissa, muttei poistamaan sitä.

Esimerkiksi Hootsuite käsittelee omassa blogissaan samaa aihetta.

Maksettu ja orgaaninen sisältö somessa

Orgaanisella medialla tarkoitetaan sosiaalisessa mediassa julkaistua ilmaista sisältöä. Kuulostaa melko yksinkertaiselta, mutta syy siihen, että orgaaninen sosiaalinen media on jokaisen digitaalisen markkinointistrategian perusta nykyään, johtuu siitä, että se on paras tapa ylläpitää yhteyttä asiakkaisiisi laajasti.

Maksettu sosiaalinen media tarkoittaa käytännössä mainostamista. Brändit maksavat sosiaalisen median kanaville jakaakseen haluamaansa sisältöä kohdistetulle yleisölle. Maksullisen median sisältö voi olla brändin itse ”buustaamaa” orgaanista sisältöä tai kaupalliseen tarkoitukseen erikseen suunniteltua maksettua sisältöä.

Video kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa

Videoita jaetaan jopa 12 kertaa enemmän kuin tekstiä ja kuvia yhteensä. Viimeistään TikTokin suosion kasvun kautta kuluttaja on jo tottunut videosisältöihin, joita voi jakaa kavereilleen tai tallentaa itselleen tulevaisuuden varalle.

Eri sosiaalisen median kanavien algoritmit toimivat hieman eri tavoin, mutta yleisön sitoutuneisuus sisältöön on merkittävä tekijä sisällön suoriutumiseen ja markkinoinnin tavoitteiden saavuttamiseen kanavasta riippumatta. Siksi kommentteja, jakoja ja tallennuksia ei tule ylenkatsoa.

Lyhyet videot eivät tietenkään ole TikTokin keksintö, eikä sen paremmin alustan yksinoikeus, vaan esimerkiksi Instagramin ja Facebookin Reels ja Youtube Shorts hyödyntävät täsmälleen samaa mediamuotoa – ja usein jopa konkreettisesti täysin samaa mediaa.

Kerroimme aiemmin somemainonnan videostrategia -blogissamme syitä videosisältöjen suosion kasvamiseen. Sittemmin videoiden suosio on vain kasvanut ja samat lainalaisuudet vaikuttavat yhä videosisältöjen menestyksen takana.

Vaikuttajamarkkinoinnin uusi aikakausi

Yksi suurimmista vuoden 2023 trendeistä on vaikuttajamarkkinointi. Trendi on saanut kasvuvauhtia jo aikaisempien vuosien aikana ja kasvaa nyt entisestään. Vaikuttajamarkkinoinnin on todistettu toimivan sekä B2B- että B2C-kentässä. MRACE ®-mallimme mukaisesti vaikuttajamarkkinointia voidaan hyödyntää missä tahansa myyntisuppilon vaiheessa. Irrallisena toimenpiteenä vaikuttajayhteistyön merkitys jää kuitenkin vähäiseksi ja siksi sitä kannattaa katsoa osana pitkäaikaisen brändityön tai kampanjoinnin kokonaisuutta.

Reach-vaiheeseen luodun, mielenkiintoisen ja puhuttelevan sisällön luominen on vaikuttajien erityisosaamista. Yhä useammat brändit tekevät yhteistyötä vaikuttajien kanssa tavoittaakseen tuotteilleen uusia yleisöjä, jotka brändi näkee mahdollisena kasvun paikkana ja uutena asiakaskuntana. Funnelin yläpään täyttämisen lisäksi vaikuttajia seuraa usein sitoutunut yhteisö, joita kiinnostavat henkilön mielipiteet, elämäntyyli ja esimerkiksi tuote- tai palvelusuositukset, tukien muun markkinoinnin Engage-vaihetta. Jos et ole vielä tutustunut vaikuttajamarkkinoinnin yrityksellesi tarjoamiin mahdollisuuksiin, niin nyt on sen aika!

Lue myös: Hyödynnä vaikuttajamarkkinointia osana maksettua somemainontaa – 5 tehokasta tapaa

Miksi vaikuttajamarkkinointia kannattaa tehdä?

Vuonna 2022 kaikki tieto on saatavilla napin painalluksella, joten myös kuluttajat kasvavat jatkuvasti tietoisemmiksi valinnoissaan sekä ostopäätöksissään. Enää brändille ei riitä erottautumistekijäksi ympäristöystävällisyys tai päälle liimattu arvomaailma. Tämän vuoksi brändiä yritetään saada näyttämään autenttisemmalta tuomalla tunnettu ja ihailtu vaikuttaja markkinoimaan tuotetta sen sijaan, että brändi itse ylistäisi tuotteidensa hyötyjä tai ominaisuuksia. Luotettavan vaikuttajan puhuessa brändin tai tuotteen puolesta, voi olla helpompaa saada ihmisten huomio sekä erottautua kilpailijoista.

Vaikuttajamarkkinoinnin pioneeriyritykset ovat jo jonkin aikaa palkanneet omia inhouse-sisällöntuottajiaan luomaan sisältöä pelkästään digitaalisille kanaville. Muutamassa vuodessa se on luonut sensaatiomaisen aallon kaikkialla sosiaalisessa mediassa ja muokannut koko mediakenttää ja tapaamme kuluttaa sisältöjä. Mutta miksi se on niin tehokasta?

  • Se on helppo tapa luoda brändeille trendikästä ja visuaalisesti houkuttelevaa sisältöä
  • Vaikuttajien sisältö tuntuu katsojasta aidommalta ja uskottavammalta
  • Se on kustannustehokasta, sillä yrityksen ei tarvitse investoida esim. kuvauskalustoon
  • Vaikuttajamarkkinointia voi ostaa palveluna ja vain tarpeeseen.

Lisää myyntiä live shoppingin kautta

Live shopping on somekanavien kautta ilmiöksi noussut myynnin uusi trendi. Somen oma ”ostos-TV” on katsojille kuitenkin enemmän kuin pelkästään viihdyttävää sisältöä. Oikein toteutettuna se tarjoaa brändille mahdollisuuden esitellä tuotteitaan ja niiden ominaisuuksia interaktiivisemmin ja visuaalisemmin kuin koskaan aiemmin. Tuotteiden käyttäminen ja niiden hyötyjen esittely sekä katsojien kysymyksiin vastaaminen ovat live shoppingissa tärkeässä osassa. Nämä ominaisuudet kasvattavat kuluttajan tietoisuuden tasoa brändiä tai tuotetta kohtaan, auttavat poistamaan oston esteitä sekä vievät ostopolkua kohti lopullista ostopäätöstä.

Live shopping on alun perin koronapandemian aikaan Kiinasta lähtenyt trendi, joka on vakiinnuttanut asemaansa myös Suomessa vuoden 2022 aikana. Siinä yhdistyvät verkkosivujen valtava liikenne sekä myymäläkäyntien huomattavasti korkeammat konversioprosentit.

Yleensä – ellei aina – mainostajat hyödyntävät live shoppingissa sosiaalisen median vaikuttajia ja heidän sitoutuneita seuraajiaan. Vaikuttaja mainostaa tapahtumaa omissa some-kanavissaan, mutta itse live pidetään usein verkkokaupan sivuilla. Liven aikana vaikuttaja esittelee esim. valitsemiaan asuja verkkokaupan valikoimasta. Samaan aikaan liveä seuraavat ihmiset voivat kommentoida reaaliaikaisesti liven tapahtumia. Yläkulmassa näkyvät tuotteet, joita klikkaamalla katsoja siirtyy verkkokaupassa suoraan tuotteen sivuille ja voi halutessaan lisätä sen ostoskoriin.

Suomessa live shoppingia hyödyntävät eniten nettivaatekaupat, kuten About You sekä Lindex, mutta myös vanhemmalle kohderyhmälle suunnatut tavaratalot kuten Stockmann. Esimerkiksi About You tekee live shoppingia verkkosivuillaan useita kertoja viikossa. Myös vanhat livet jäävät talteen ja niitä voi katsoa myös liven päätyttyä. Kotimarkkinassa on kuitenkin huomattava, että esim. Instagramin natiivi live shopping -toiminto ei ole vielä suomalaisilla tileillä käytössä (kuten ei suoraan Instagram Shopeista ostaminenkaan), vaan joudumme toistaiseksi hyödyntämään välissä muuta alustaa, esim. omaa verkkokauppaa. Sama koskee myös TikTokia.

TikTokin nousu

TikTok on epäilemättä 2020-luvun kuumin puheenaihe sosiaalisen median puolella. Muutaman viime vuoden aikana TikTok on kasvanut merkittävästi – ensin tulivat miljoonat käyttäjät, joiden perässä seurasivat yritykset. Avainsanana TikTokin räjähdysmäiseen kasvuun on trendikkyys. TikTok on ylivoimaisesti johtaja videoiden katseluajassa, minkä lisäksi esimerkiksi TikTokissa tapahtuva maksettu mainonta ei koe samaa vastarintaa kuin muissa alustoissa.

Suomessa TikTokin käyttö yritysten markkinointikanavana on vielä lasten kengissä, minkä vuoksi yritysten on nyt mahdollista ottaa kerralla iso loikka kotimaisen mainonnan suunnannäyttäjänä alustalla. Vähäisen kilpailun vuoksi näyttökerrat TikTokissa ovat tällä hetkellä halpoja, joten Reach-vaiheen näkyvyyshaasteisiin TikTok tarjoaa yhä useammalle yritykselle hyvinkin varteenotettavan vaihtoehdon. Yhä useamman yrityksen tai brändin liittyessä alustalle kasvaa myös kilpailu mainospaikoista, minkä seurauksena TikTok-mainosten hinnat tulevat nousemaan.

TikTok tulee muuttamaan kuluttajien ostokäyttämistä

TikTok kehittää jatkuvasti työkalujaan, jotta sisällön tuottaminen ja mainonnan toteuttaminen olisi brändeille mahdollisimman vaivatonta. Etenkin maksetun mainonnan puolella TikTok jatkaa hakuinnovaatioiden kehittämistä. Alusta testaa uudistuksia pienissä käyttäjäryhmissä, karsii pois epäonnistuneet ja ottaa toimivat käyttöön koko alustalla.

TikTokin julkistama uusi verkkokauppaintegraatio tarjoaa yhä useampia mahdollisuuksia digitaalisen myynnin ja markkinoinnin tukemiseen sekä mainonnan tulosten seuraamiseen. WooCommerce-verkkokauppaa käyttävät brändit voivat esimerkiksi synkronoida tuotekatalogejaan sekä seurata verkkosivujen tapahtumista kertynyttä dataa, jonka avulla kehittää mainontaansa ja asiakkaan ostopolkua.

40 % Z-sukupolven käyttäjistä TikTokissa käyttää alustaa hakukoneena mieluummin kuin Googlea. Tämä tuotekehityksen muutos on valtava brändeille, etenkin niille, jotka asettavat perinteisen hakukonemarkkinoinnin etusijalle sosiaalisen median markkinoinnin sijaan.

Olemme kirjoittaneet blogissamme TikTokista jo aiemmin. Syvennä ymmärrystäsi kanavasta ja videotuotannosta:
Näin mainostat TikTokissa
Videostrategia sosiaalisessa mediassa
Somemainonta: Tiktok vs Instagram vs Facebook; Kuka voittaa maksetun mainonnan?

Tutustu myös TikTok-mainontapalveluumme.

Hoitaako tekoäly markkinoinnin tulevaisuudessa?

Sosiaalisen median markkinointi on yksi tärkeimmistä alueista, joilla tekoäly voi nostaa sekä markkinoinnin suorituskykyä että tehokkuutta pilviin. Tänä päivänä tekoäly osaa luoda sosiaalisen median viestejä, laatia ja kohdistaa sosiaalisia mainoksia sekä automatisoida seurannan. Suurin osa sosiaalisessa mediassa nähdystä sisällöstä on tekoälyn tehostamaa.

Tekoäly oppii jatkuvasti ja väsymättä, joten jokainen keskustelu tai tapahtuma sosiaalisessa mediassa on sille arvokasta polttoainetta. Sosiaalisen median yleisöistä kerätyllä tiedolla tekoäly pystyy optimoimaan markkinointia sekä kasvattamaan myyntiä esimerkiksi seuraavien tietojen avulla:

  • Oppimalla, mitkä otsikot, sanat sekä media maksimoivat sitoutumisen julkaisuun
  • Analysoimalla kuluttajien käsitystä brändistä ja sen sisällöstä sosiaalisessa mediassa sekä etsimällä niiden pohjalta uusia yleisöjä ja markkinoinnin trendejä
  • Ennustamalla, mitkä ihmisryhmät todennäköisimmin ostavat tai tekevät haluttuja konversioita uudestaan sekä kohdentamalla mainontaa näille ryhmille

Tekoäly ei kuitenkaan tunne yritystäsi, strategiaasi ja toimintaympäristöäsi. Se saattaa ohjata myyntikonversioita jahdatessaan mainosbudjettia sokeasti huonokatteisiin tuotteisiin eikä ymmärrä esimerkiksi regulaatiota. Kotimarkkinassa pitää myös muistaa se, että algoritmit ja tekoälyt on suunniteltu toimimaan vähintään satojen miljoonien käyttäjien datapisteiden ruokkimana, jolloin ne eivät välttämättä saa esimerkiksi suomalaisista käyttäjistä riittävää määrää tapahtumia, joiden perusteella ne voisivat tehdä toimivia ratkaisuja.

Näin ollen käsityötä ja asiantuntijaosaamista vaaditaan jopa enemmän kuin aiemmin, sillä alustat ovat ohjanneet toimintaansa entistä enemmän tekoälyyn pohjautuvaksi. Ihmistä tarvitaan suitsimaan algoritmia ja piiskaamaan sitä meille parhaaseen suuntaan ja tuloksiin.

Lue myös: Mitä kannattaa automatisoida some-mainonnassa ja miksi?

Strategisuuden merkitys ei poistu: MRACE® -mallin avulla tuloksellista somemarkkinointia

Lopuksi on hyvä muistaa, että pelkästään trendejä seuraamalla somemainontasi ei ole välttämättä systemaattista. Siksi asiantuntijan ja strategisuuden merkitys korostuu, jotta näet myös nopeiden kokeiluiden tulokset, osaat sovittaa ne kokonaisuuden viitekehykseen ja voit kehittää toimintaasi tulosten perusteella jatkossakin.

Aiemmin sivuttu MRACE® -mallimme perustuu myyntiputkimaiseen malliin, jossa pyritään vaikuttamaan sekä potentiaalisiin että olemassa oleviin asiakkaisiin kaikissa heidän ostoprosessinsa vaiheissa, kuhunkin vaiheeseen sopivilla sisällöillä ja materiaaleilla. Mallin avulla ohjaamme ihmistä herätetystä kiinnostuksesta tiedonhakuvaiheen kautta ostoon, sitoutuneeksi ja palaavaksi asiakkaaksi.

Mallin keskiössä ovat ostajapersoonat (lue lisää blogimme ostajapersoonajulkaisusta), joiden toimintaa ohjaavia draivereita (ostoaikeen synnyttäjiä) erityisesti videomainonnalla voidaan tehokkaasti käsitellä. Kaiken mainonnan siirtyessä entistä enemmän kohdennetuksi ja personoiduksi, ostajapersoonien nostaminen tekemisen fokukseen varmistaa sen, että puhuttelet aidosti asiakastasi.

MRACE®-mallin vaiheet:

  1. Reach – Tuomme verkkosivuillenne potentiaalista asiakasvirtaa vastaamalla ostajapersoonienne tarpeisiin.
  2. Act – Muutamme kävijät liideiksi esimerkiksi blogien mainostamisen, oppaiden ja interaktiivisen sisällön avulla
  3. Convert – Mainostamme myyntivalmiille liideille mm. referenssitarinoitanne, ohjaamme heitä case studyihin sekä pyytämään tarjousta.
  4. Engage – Engage-vaiheessa sitoutamme asiakkaitanne yritykseenne, koska korkea asiakastyytyväisyys on avain uudelleenostoihin, suositteluihin ja todelliseen kannattavuuteen

Haluatko oppia lisää some-markkinoinnista? Ota yhteyttä ja katsotaan, miten voimme tehostaa sinun myyntifunneliasi!

Lataa Ostajapersoonatyökirjamme ja opi tunnistamaan somen kohderyhmäsi paremmin:

Lataa ostajapersoonatyökirja täältä