Miten PPC-mainontaa (Pay Per Click) tehdään tuloksellisesti?

Google adwords on siitä mielenkiintoinen tapa mainostaa, että sillä saa todella helposti omat mainoksensa pyörimään ja mainonnan käyntiin. Ongelma tuleekin yleensä siinä vaiheessa kun mainonnan tehokkuutta aletaan mittaamaan. Ilman oikein perustettua kampanjaa uusi mainostaja lahjoittaa helposti puoletkin omasta mainosbudjetistaan Googlen tulokseen. Päätimme tehdä lyhyehkön seitsemän kohdan blogisarjan, jonka avulla aloitteleva mainostaja välttää arvokkaan mainobudjettinsa tuhlaamisen. Tänään perehdymme kampanjan asetuksiin.

Google Adwords PPC-kampanjan runko:

  1. Kampanjan asetukset.
  2. Suunnittelu takaa tuloksen.
  3. Hakusanatutkimus.
  4. Luo varteenotettava tarjous.
  5. Kirjoita huomiota herättävät mainokset.
  6. Rakenna hyvin konvertoituva laskeutumissivu.
  7. Asenna tulosseuranta.

1. KAMPANJAN ASETUKSET

Suurimmalle osalle uusista mainostajista sopivat samat perusasetukset. Suosittelemme uutta PPC-mainostajaa aloittamaan mainonnan pelkästään hakuverkossa.

Kieli

Jos mainostat pelkästään Suomessa, kieleksi tulee valita Suomi, sekä Ruotsi. Näin kampanjasi näkyy varmasti Google.fi sekä Google.se, mutta vain maantieteellisesti rajoittamallasi alueella.

Verkostot

Valise käyttöön ainoastaan Google-haku. Erittäin suuri virhe on käyttää samaa kampanjaa sekä haku että näyttö-verkossa. Näyttö verkko tarvii aivan toisenlaiset kampanja asetukset.

Sijainnit

Valitse kohdealueeksi Suomi. Jos haluat mainostaa vain paikallisesti, valitse alueeksi esimerkiksi Jyväskylä.

Hintatarjoukset ja budjetti

Valitse painopisteinä klikkaukset, manuaaliset korkeimmat klikkauskohtaiset hintatarjoukset.

Budjetti = Kuukausibudjettisi / 30.

Jakelutapa

Valitse ”Nopeutettu:näytä mainoksia nopeammin, kunnes budjetti on kulutettu loppuun”. Jos tämä aiheuttaa sen että kampanjasi budjetti on käytetty loppuun jo klo. 12, ovat hakusanojen tarjoukset liian suuria tai päiväbudjettisi liian pieni. Tällä asetuksella varmistat sen että mainoksesi näkyvät aina kun käyttämäsi hakusanat sopivat suoritettuun hakuun Googlessa. Tavoitteesi on että päiväbudjettisi loppuu tasan 23.59 ja tämän mukaan sinun tulee säätää hakusanojen tarjouksesi.

Esitysaikataulu

Mainosten ajoitus 07:00-23:00, useimmissa tapauksissa tämä on oikea aika näyttää mainoksiasi, poikkeuksia kuitenkin on. Jos tavoitteenasi on esimerkisi saada puhelinsoittoja kampanjallasi, muista rajoittaa kampanjan siten että olet vastaamassa puhelimeen.

Mainosten jakelu

Kierrätä rajoituksetta: Näytä heikoimpia mainoksia tasaisemmin tehokkaampien mainosten kanssa. Ei optimointia. Tämä asetus on jatkuvaa mainosten testaamista varten, näin varmistat että molemmat mainoksesi näkyvät yhtä paljon ja pystyt valitsemaan niistä voittajan.

Seuraavassa osassa keskitymme PPC-kampanjan suunnitteluun, vaikka kampanjan on nopea pistää käyntiin, on tärkeää suunnitella ja minimoida riskit.

Toinen osa löytyy –> Suunnittelu takaa tuloksen.

 

Jaakko

Jaakko

CEO at Suomen Digimarkkinointi Oy
Hakukoneet ja ongelmien ratkaiseminen on varsin lähellä sydäntä. Tavoitteena Jaakolla tuntuu olevan kaiken kirjatiedon päähänsä mahduttaminen ja jokainen päivä alkaa kirjan ääressä.
Jaakko