Videomainonnan uudelleenmarkkinointi on edullista ja tehokasta. Lämpimälle kohdeyleisölle mainostaminen on tutkitusti huomattavasti kylmälle yleisölle mainostamisesta kustannustehokkaampaa. Mikäli et vielä hyödynnä uudelleenmarkkinoinnin potentiaalia, kannattaa se valjastaa käyttöön hetimiten.

YouTube-uudelleenmarkkinoinnin mahdollisuudet

Kerroin aiemmassa blogikirjoituksessani videomainonnan kohdistamisvaihtoehdoista ja oikean kohdistustavan valinnasta. Tämänkertaisessa kirjoituksessa perehdyn ja kuvaan hieman tarkemmin uudelleenmarkkinoinnin mahdollisuuksia videomainonnan kontekstissa. Jotakuinkin samat ominaisuudet ja ratkaisut toimivat myös display-uudelleenmarkkinoinnin puolella, joten tämä artikkeli on sovellettavissa myös responsiivisten ja kuvallisten mainosten kohdalla.

Kuten sanottu, niin uudelleenmarkkinointi on eittämättä yksi digimainonnan kustannustehokkaimmista kohdistustavoista. Siinä mainontaa tehdään sellaisille käyttäjille, jotka ovat aiemmin esimerkiksi vierailleet sivustollasi tai YouTube-kanavallasi, tai katsoneet videoitasi. Tällaiselle yleisölle mainostaminen on tyypillisesti tehokasta ja verrattain edullista, sillä mainonta puree ja konvertoituu lähes poikkeuksetta paremmin lämpimälle yleisölle. Tästä syystä uudelleenmarkkinointiin soveltuvat yleisöt kannattaa valjastaa käyttöön ja hyödyntää niiden täysi potentiaali.

Uudelleenmarkkinointia tehdään YouTuben tai verkkosivuston analytiikan avulla kerätyn yleisön avulla. Järjestelmän tunnistaessa evästeen, voidaan käyttäjälle näyttää mainosta missä vain Google Display -verkoston piiriin kuuluvalla verkkosivulla. Verkosto on niin laaja, että käyttäjän selaimeen lisätyn evästeen johdosta mainosten näkemiseltä on käytännössä hyvin vaikea välttyä.

Käyttäjän toimintaan perustuva mainosviesti luo entistä henkilökohtaisemman vaikutelman

YouTube-uudelleenmarkkinoinnin kontekstissa jälkimarkkinointi voi hyödyntää videoihin liittyvän käyttäjäkohtaisen toiminnan perusteella. Tämä tarkoittaa sitä, että järjestelmä erottelee esimerkiksi kanavasi videoista tykänneet käyttäjät sellaisista käyttäjistä, jotka eivät ole klikanneet videoiden yhteydessä olevaa tykkää-painiketta. Niin ikään kaikki YouTubessa (kanavallasi tai videoissasi) tapahtuvat vuorovaikutukset kirjautuvat YouTuben sisäiseen analytiikkaan ja on myöhemmin hyödynnettävissä mainonnan kohdistamisessa.

Videomainos on katsojalle vieläkin henkilökohtaisempi, kun mainos liittyy käyttäjään itseensä tämän kiinnostusten kohteiden tai toiminnan kautta. Esimerkiksi videoiden kommentointi tai jakaminen ovat selkeitä signaaleja aihepiirin merkityksestä käyttäjälle, mutta myös videon arvokasta tietoa mainostajalle. Mainostaja voi räätälöidä erilaisen mainoksen videosta tykkäämättä jättäneille kuin kommentoineille tai kanavaa seuraaville käyttäjille. Näillä toimenpiteillä mainonnasta saadaan tehtyä koskettavampaa ja yhä tehokkaampaa.

Hyödynnä käyttäytymisehtoa mainonnan tehostamiseksi entisestään

Uudelleenmarkkinointiyleisöä kerätessä yleisö on mahdollista pilkkoa osiin haluttujen käyttäytymisehtojen mukaan. Ehto voi olla esimerkiksi tietyn tuotesivun katsominen, yhteydenottopyynnön jättäminen tai sivustolla vietetty vähimmäisaika. Hyödyntämällä käyttäytymisehtoa kerätyn yleisön pilkkomiseksi, voit siis tehdä erilaista mainontaa vaikkapa eri palveluihin liittyvien yhteydenottopyyntöjen jättäneille käyttäjille. Jos käyttäjä on jättänyt yhteydenottopyynnön koskien omakotitalon putkiremonttia, voi tälle mainostaa myös muita omakotitalon remonttipalveluja. Toisaalta taas kerrostaloasukkaalle voisi uudelleen markkinoida tähän asumismuotoon paremmin räätälöityjä palveluja. Näin mainonta on huomattavasti tarkempaa, henkilökohtaisempaa ja tehokkaampaa.

Verkkokauppojen kontekstissa eräs tehokkaimmista käyttäytymisehdoista uudelleenmarkkinointiin on ostoskoriin lisättyjen tuotteiden jälkimarkkinointi. Näiden kertaalleen ostoskoriin lisättyjen tuotteiden mainostamista voi tehostaa entisestään tarjoamalla käyttäjälle alennuskoodia tuotteiden edullisempaan ostamiseen. Oikein toteutettuna alennuskoodi ei ole muiden kuin kyseisiä tuotteita jo kertaalleen ostoskoriin lisänneiden käyttäjien käytettävissä.

Videomainoksen sisältö määrittelee mainoksen tehokkuuden

Standardimuotoinen In-Stream -videomainos on ohitettavissa 5 sekunnin katsomisen jälkeen. Mainoksen katsojan näkökulmasta tämä on 5 sekunnin pakollinen paha, jonka jälkeen mainos on ohitettavissa. Mainostajan kannattaa asettua katsojan saappaisiin ja miettiä mainoksen koukun sisällyttämistä videon ensimmäisen 5 sekunnin sisään. 5 sekuntia ovat kriittisen tärkeitä loppumainoksen tehokkuuden ja toimivuuden kannalta, sillä mainoksen viesti uhkaa jäädä huomiotta tai ontuvaksi jos se ohitetaan jo 5 sekunnin kohdalla. Mainostajan peliaika huomion kiinnittämiseksi on siis huomattavan lyhyt.

Siinä missä mainoksen ensimmäiset sekunnit vaikuttavat suoraan mainoksen tehokkuuteen, kannattaa koko videon sisältö ja viesti suunnitella ja toteuttaa huolella. Videon informaatioarvo on lähes rajaton ja parhaassa tapauksessa videosta muovautuu kulovalkean tavoin leviävä viraali, jolloin sen orgaaninen näkyvyys kasvaa räjähdysmäisesti ilman laajoja mediakustannuksia.

Googlen hakutulossivulla näkyvän hakusanamainoksen klikkaus- ja konversioprosentit korreloivat mainoksen ja käyttäjän vastaavuuden sekä puhuttelevuuden suhteen. Samaan tapaan YouTube-mainoksen (ja myös display-mainoksen) katselu- ja konversioprosentit korreloivat mainokset pysäyttävyyden ja kiinnostavuuden mukaan. Näin siis videomainoksenkin sisältö on sen tehokkuuden kannalta kaiken A ja O.

Ala hyödyntämään YouTube-uudelleenmarkkinointia heti, niin saat lämpimästä yleisöstä kaiken potentiaalin irti

YouTube-uudelleenmarkkinointi on tehokasta ja istuu hyvin toteutettujen videoiden kera kohdeyleisölle kuin nenä päähän. Vielä kun yleisö pilkotaan sopiviksi palasiksi käyttäytymisehtojen perusteella ja videomainoksen viesti räätälöidään yleisön käyttäytymiseen ja ominaisuuksiin sopivaksi, niin mainonnassa saavutetaan korkein mahdollinen kustannustehokkuuden taso.

Kun kustannustehokkuuden taso on riittävän kova, voidaan mainontaa skaalata samankaltaisille yleisöille. Näin toimiessa videomainonnasta saadaan irti tämän suurin mahdollinen potentiaali. YouTube-mainonnan kilpailutilanne on Suomessa yhä verrattain pieni, joten nyt kannattaa toimia, kun rauta on vielä kuumaa.

Jos videomainonnasta tai tämän uudelleenmarkkinoinnista herää kysymyksiä, niin ota rohkeasti yhteyttä. Voit myös tutustua