Miten Suomen Digimarkkinointi eli SDM seilasi läpi haastavan vuoden 2023? Vaikka markkinan tilanne ei ollut helpoin mahdollinen, me onnistuimme pitämään suunnan oikeana, lanseeraamaan uusia palveluita ja rekrytoimaan lisää digitovereita. Lue toimitusjohtajamme Jaakko Suojasen katsauksesta, miten viime vuosi sujui, ja mitä alkanut vuosi 2024 tuo tullessaan.

Ennen kuin käymme läpi vuoden tavoitteita, talouslukuja ja kuulumisia, kertauksena on hyvä tietää että me SDM:llä jaamme liiketoiminnan kolmeen osa-alueeseen:

  1. Digitoverit
  2. Asiakkaat
  3. Talous

Niinpä ajatuksemme menestyvästä liiketoiminnasta rakentuu sellaisen ihmiskuvan päälle, että me ihmiset olemme luotettavia aktiivisia toimijoita, jotka haluavat tehdä työnsä mahdollisimman hyvin. SDM:n tehtävä työnantajana on poistaa esteet tämän tavoitteen toteutumisen tieltä.

Meillä siis ajatellaan, että onnelliset työntekijät saavat aikaan onnelliset asiakkaat, ja onnelliset asiakkaat saavat aikaan hyvät talousluvut.

SDM:n vuosi 2023 tiivistettynä:

Taloustilanne oli huikean hyvä haastavasta markkinasta huolimatta

Vuosi 2023 jää varmasti muistiin ajaksi, jolloin tulevaisuutta oli todella vaikea ennustaa, lainaraha kallistui valtavasti sekä inflaatio jylläsi. Tällainen markkina aiheuttaa sen, että yritykset siirtävät ja peruvat investointejaan ja alkavat suojaamaan omaa kassaansa.

Tietenkin tämä vaikutti myös meidän talouteemme, mutta vuosi oli varsinkin markkinan tilanteeseen nähden lopulta huikean hyvä. Markkina oli varmasti vaikein SDM:n historian aikana, mutta silti liikevaihtomme nousi 6 107 000 euroon ja kasvua vuodessa tuli 12 %. Liikevoittomme oli 704 000 euroa ja se kasvoi 8 %. Onnistuimme siis hankalassa markkinassa kasvamaan ja säilyttämään kannattavuutemme!

Taloudellisesti onnistuimme siis hyvin suhteessa markkinan vaikeaan tilanteeseen.

Voitimme Suomen paras myyntiorganisaatio -kisan yhdessä Ponssen kanssa.

Tästä taloudellisesta tilanteesta meidän on hyvä lähteä rakentamaan vuotta 2024 – ja pidetään peukkuja, että viimeistään syksyllä talouden näkymät alkaisivat olemaan positiivisemmat Euroopassa ja Suomessakin.

Vuoden 2023 teema oli ”omistajuuden vuosi”

Meillä on takana kovia kasvun vuosia ja digitovereiden määrä on kasvanut jo melkein 70 hengen suuruiseksi. Tämän vuoksi johtamisessa ja kulttuurissa on otettava entistäkin tarkemmin huomioon se, että jokaisen on osallistuttava kulttuurin rakentamiseen, ja näin ollen yhdessä omistamme tavoitteen rakentaa itsellemme paras mahdollinen työpaikka.

Vuoden 2023 teema oli siis ”omistajuuden vuosi”, mikä sopii hienosti myös arvoomme ”kannamme päätöksistämme vastuun”.

Olemme tehneet yritystä perustaessa valintoja millaisen yrityksen haluamme rakentaa: sellaisen missä työkaverit ovat oikeasti kavereita, työpaikan johon saa tulla omana itsenään töihin ja jossa luotetaan siihen, että ihmiset ovat ahkeria ja älykkäitä ja työnantajan ei tarvitse tekemistä kytätä. Harjoittelimme yhdessä sitä mitä tarkoittaa se, kun yhdessä omistamme kulttuurimme, miten on jokaisen vastuulla viestiä epäkohdista ja mitä se tarkoittaa työpaikalla kun luotamme toisiimme.

Asetimme jo toista kertaa strategiset tavoitteemme Objectives and Key Results (OKR) -mallilla, ja mallin tuomat hyödyt kasvoivat entisestään. Saamme osallistettua ketterästi digitoverit tavoitteiden asetantaan ja näin ne tuntuvat entistä enemmän yhteisiltä tavoitteilta.

Osa tavoitteista tulee yritystasolta eli ylhäältä, ja osan tavoitteista chapterit (eli osaamisen mukaiset tiimit) asettavat ne itse, eli tavoitteet tulevat tällöin alhaalta. Näin saadaan mahdollisimman monipuolisesti vietyä yritystä strategian suuntaisesti eteenpäin. Ajatus on, että kun yhdistetään johdon näkemys ja asiakasrajapinnan näkemys, saadaan parhaat mahdolliset tavoitteet aikaiseksi.

OKR-tavoitteemme vuonna 2023 olivat:

  • SDM & digitoverit turvallisesti taantuman yli (yhdessä joukkue selviää). Kaikki talouden mittarit kertoivat, että on tulossa vaikeampi vuosi ja me valmistauduimme siihen yhdessä. Tarkoitus oli varmistaa, että emme joudu pitämään muutosneuvotteluita ja että kaikille riittää töitä.
  • Ymmärrämme, miksi ketteryys on paras tapa työskennellä ja ketterä projektinhallinta sekä Growth Ownerin rooli toimivat käytännössä SDM:llä (asiakastyytyväisyys ja työntekijätyytyväisyys). Meillä on itse kehitetty ketterän projektinhallinnan malli, joka perustuu kanbanin ja työnvirtauksen hyödyntämiseen. Kasvatimme digitovereiden osaamista erilaisilla workshopeilla ja koulutuksilla aiheesta. Samalla lanseerasimme Growth Owner -palvelun, joka auttaa asiakkaitamme saavuttamaan markkinoinnin tavoitteet.
  • Pystymme vastaamaan markkinoiden muutokseen entistä paremmin (kyky kehittyä ja ottaa uusia palveluita haltuun). Se miten nopeasti pystymme viemään uusia palveluita (kuten video-, tekoäly- ja strategiatyö) tuotekehityksestä asiakkaille toimiviksi palveluiksi on todella tärkeää. Tekoälyn hyödyntäminen otettiin meillä tärkeimmäksi tavoitteeksi, koska näemme sen muuttavan markkinointia alana valtavasti.
  • Intohimomme on olla Suomen paras työpaikka (omistamme yhdessä tavoitteen rakentaa Suomen paras työpaikka). Halusimme kasvattaa digitovereiden itsetuntemusta, tunnetaitoja sekä ymmärrystä siitä miten SDM kantaa yhteiskunta vastuun ja millaista merkitystä työllämme on.
  • SDM:n työnteon arki on sujuvampaa (parempi työpaikka, helpompi ja tehokkaampi). Kehitimme arjessa jatkuvasti eteen tulevia asioita, kuten tuurausprosessia ja pyrimme saamaan arjesta helpompaa ja tehokasta.

Tekoälyn hyödyntäminen otettiin meillä tärkeimmäksi tavoitteeksi, koska näemme sen muuttavan markkinointia alana valtavasti.

Vuoden kuluessa OKR-malli auttoi meitä ketterästi muuttamaan hieman suunnitelmiamme ja priorisoimaan esimerkiksi tekoälytavoitteita. Voinkin ylpeänä sanoa, että olemme varmasti yksi Suomen markkinointikentän kärkinimistä tekoälyn suhteen. On ilo ottaa uusia asioita ja taitoja haltuun, kun ympärillä on avarakatseisia ja innokkaita oppijoita.

Digitoverit selvisivät yhtenä joukkueena haastavista ajoista

Strategiamme keskiössä ovat edelleen ihmiset ja ajatus, että hyvinvoivat onnelliset ihmiset tekevät sitä parasta mahdollista työtä ja saavat aikaan niitä jokaiselle yritystoiminnalle elintärkeitä onnellisia asiakkaita.

Pyrimme mahdollistamaan jokaiselle digitoverille (eli työntekijällemme) paikan, jossa turvallisesti kasvaa. Samalla voi tavoitella sitä omaa parasta versiotaan, ja näin nauttia omista ja joukkueen onnistumisista.

Olimme vuonna 2023 Great Place to Work -tutkimuksessa Suomen kahdeksanneksi paras työpaikka sarjassa keskisuuret yritykset. Tuttuun tapaan kävimme läpi Great Place To Work -tutkimuksen vastaukset, kuten avoimeen kulttuurimme kuuluu. HR-johtajamme, Paula (Head of People Operations) loi suunnitelman yhdessä chapter leadien (tiimivalmentajien) kanssa, jonka avulla voimme priorisoida asioita, joita pyrimme parantamaan työpaikassamme – ja olemaan jälleen askeleen lähempänä sitä parasta mahdollista työpaikkaa.

Valitsimme 2023 kehityskohteiksi seuraavat:

  • Kokemus oman työn merkityksellisyydestä.
  • SDM:n merkitys yhteiskunnassa.
  • Miten yrityksenä vaikutamme ja kannamme vastuumme. Tähän liittyi myös tunnetaitojen vahvistamista jokaiselle digitoverille. Näemme tunnetaidot tärkeänä osana asiantuntijaorganisaation johtamista, ja hyvä johtaminen taas mahdollistaa pitkät työurat ja jatkuvan kehittymisen.

Koska vuosi oli markkinan suhteen todella vaikea ja vaikeasti ennustettava, tavoitteemme oli välttää muutosneuvottelut.  Niinpä kun markkina kävi vaikeammaksi ja vaikeammaksi, me teimme suunnitelmat, miten pystymme varmistamaan sen, että kaikilla digitovereilla riittää töitä.

Ylpeänä toimitusjohtajana voin kertoa, että tässä joukkueessa muuten huolehditaan toisistamme! Säästötoimilla selvitimme vaikean kevään ja pääsimme jopa huippuvireeseen loppuvuotta kohden. Yhdenkään digitoverin työpaikka ei vaarantunut, vaan palkkasimme jopa lisää työkavereita joukkoomme.

Loppuvuoden uudessa GPTW-kyselyssä nostimme mukavasti pisteitämme ja olemme edelleen yksi Suomen parhaista työpaikoista. Kiitos digitoverit.

Onnelliset asiakkaat, Vuoden Toimisto ja jatkuva tuotekehitys

Alkuvuoden jännitettävä asia on aina parhaita markkinointiviestintätoimistoja asiakkaiden pisteiden mukaan ränkkäävä Vuoden Toimisto -kisan tulosten ratkeaminen. Vuonna 2023 palasimme voittokantaan kolmannen kerran. Saimme kisan kaikkien aikojen ennätyspisteet 9,32/10!

Näillä pisteillä olisimme voittaneet jokaisen Vuoden Toimisto -kisan kategorian, eli voimme hyvillä mielin sanoa meillä olevan Suomen tyytyväisimmät asiakkaat.

Yksi syy onnellisiin asiakkaisiin on se, että teemme jatkuvaa tuotekehitystä. Tavoitteenamme on pystyä tuottamaan asiakkaillemme mahdollisimman paljon arvoa heidän meiltä ostamillaan palveluilla.

Lue myös: Vuoden toimisto -tutkimuksen tulokset 2023

Tulokset-2023

Vuoden 2023 isoja teemoja oli tekoäly ja siellä kehitymme koko digitovereiden rintamalla. Jokainen digitoveri käyttää jo tekoälyä työssään ja meidän tekoälyryhmä kokoontuu säännöllisesti löytämään uusia mahdollisuuksia tekoälyn hyödyntämiseen. Toimimme siis juuri kuten arvomme ”Parhaita tulemaan paremmiksi” meidät velvoittaakin. Vuodelle 2024 meillä onkin jo kustannussopimus Tekoäly ja markkinointi -kirjalle.

Asiakkaamme voivatkin luottaa siihen, että jokaisessa palvelussamme hyödynnetään tekoälyä.

Lanseerasimme myös Growth Owner -palvelun, jonka tavoitteena on olla asiakkaidemme strateginen ja toiminnallinen sparraaja, haastaen heidät kohti parempia ja näkemyksellisempiä päätöksiä. Growth Owner -palvelun avulla pyrimme pitämään asiakkaidemme markkinoinnin kokonaisuuden linjassa heidän tavoitteidensa kanssa, ja tarjoamaan konkreettista tukea kommunikoimalla suoraan heidän markkinointitiiminsä, tärkeimpien sidosryhmiensä ja johtoportaansa kanssa, auttaen heitä kasvattamaan liiketoimintaansa. Tämä vie meitä jälleen kohti strategisempaa kumppania, varsinkin kun siihen yhdistetään yhdessä Jyväskylän ylipiston kanssa luomamme MVG-malli (Market, Value, Growth) yrityksen markkinointistrategian luontiin.

Työskentelemme siis kovasti, että asiakkaamme voivat luottaa siihen, että SDM kumppanina tuottaa voittavat tulokset ja antaa turvaa kovan muutoksen aikoina.

Yrityksen yhteiskuntavastuu auttaa luomaan hyvinvointia

Taloudellinen yhteiskuntavastuu tuo yritystoimintaamme merkitystä, koska luonnollisesti Suomen yhteiskunta pyörii yritysten tuottamilla verovaroilla ja me olemme ylpeitä siitä, että me digitoverit tuomme kasvua, veroja ja työpaikkoja Suomeen. Tämä tapahtuu siten, että itse yrityksenä kasvamme, sekä siten että mahdollistamme asiakkaidemme ja yhteistyökumppaniemme kasvua. Suomi tarvitsee yrityksiä, jotka tuottavat voittoa, joilla voidaan luoda lisää kannattavaa yritystoimintaa Suomeen.

Vuonna 2023 toimme maksetuilla palkoilla ostovoimaa Suomeen 3 000 000 euroa.

Tämän lisäksi verojalanjälkemme oli yhteensä 2 472 971,65 euroa. Laskimme sen kaavalla: henkilöstöön liittyvät suoritusperusteiset lakisääteiset maksut + ennakonpidätykset + maksetut verot.

Tärkeä osa yritysten yhteiskuntavastuuta on sosiaalinen vastuu, mikä tarkoittaa ihmisten hyvinvointiin ja osaamisen kehittämiseen panostamista. Me pyrimme luomaan työpaikan, jossa ihmiset voivat hyvin, oppivat tuntemaan itsensä ja kehittyvät markkinoinnin huippuammattilaisiksi.

Kiinnitimme myös huomiota ympäristövaikutuksien pienentämiseen ja edellisten vuosien tapaan kompensoimme hiilijalanjälkemme. Lisäksi olemme kieltäytyneet joistain asiakkaista, joiden toiminta ei ollut linjassa vastuullisen yritystoiminnan kanssa.

Meille tärkeä asia on aina ollut myös oppien jakaminen ja suomalaisen markkinoinnin puskeminen eteenpäin arvomme ”Meillä on aito halu auttaa” – mukaisesti. Kirjamme ”Digimarkkinointi – Luo strategia, vie se käytäntöön, myy enemmän” on yli 30 korkeakoulun markkinointikurssin kurssikirjana.

Kyseisestä kirjasta julkaistiin 2023 myös englanninkielinen versio, jonka kustansi maailmanlaajuisesti arvostettu Edward Elgar -kustantamo. Digital Marketing Strategy – Create Strategy, Put It Into Practice, Sell More -teos on toteutettu yhteistyössä akateemisten osaajien ja käytännön ammattilaisten kesken, mikä tekee siitä kansainvälisestikin poikkeuksellisen. Kirjan ensimmäinen erä myytiin nopeasti loppuun Amazonista ja varsinkin globaalit suuret yritykset ovat olleet siitä innoissaan.

Katse tulevaan – vuosi 2024

Vuosi 2023 oli hankalasta markkinasta huolimatta upea jokaisella kolmella yritystoiminnan rintamalla. Kiitos asiakkaat ja digitoverit!

Vuoden 2024 tavoitteet ja suunnitelmat ovat myös kirkkaana. Tänä vuonna panostamme erityisesti:

  • tekoälyyn
  • johtamiseen
  • asiakastyytyväisyyteen.

Jaakko Suojanen,
Digitoveri, Toimitusjohtaja

Tutustu toimintaamme lisää.