Bannerilla tarkoitetaan visuaalista mainosta, joka ohjaa toimintaan. Mainokset voivat olla staattisia tai animoituja kuvia, sisältää videota ja joskus myös interaktiivisia elementtejä houkuttelevuuden lisäämiseksi. Mainoksiin voi törmätä lähes kaikilla suosituilla verkkoalustoilla, kuten verkkolehdissä, YouTubessa tai sähköpostia selatessa. Lisäksi niitä voi nähdä ulkona valotauluissa tai esimerkiksi linja-auton infonäytöllä.

Tässä blogissa kerron sinulle mitä on bannerimainonta, missä kaikkialla mainontaa voi tehdä ja kuinka bannereita kannattaa hyödyntää MRACE®-mallin mukaisesti strategian tukena.

Suunnitelmallisuudella kohti voitokasta bannerimainontaa

Jokaisen mainoskampanjan taustalla tulisi olla hyvä suunnitelma, joka pohjautuu markkinoinnin strategiaan. MRACE®-mallimme tukee strategian taktista tekemistä  monin tavoin sen jokaisessa eri vaiheessa ja auttaa valitsemaan parhaimmat kanavat kulloiseenkin hetkeen.

Markkinointistrategiaa jalkauttaessa tulee usein vastaan hetki, kun tulee miettiä, mihin kaikkeen kannattaa ryhtyä. Bannerimainonta soveltuu moneen eri käyttötarkoitukseen ja sen tavoitteet kannattaakin määrittää oikean lopputuloksen saamiseksi. Perinteisesti sitä käytetään uudelleenmarkkinoinnissa: kävit meidän verkkosivuillamme, tässä sinulle muistutus meistä. Bannereiden avulla voidaan levittää tietoisuutta, esimerkiksi tapahtumamarkkinoinnissa tai brändimainonnassa. Visuaalista mainontaa käytetään usein myös mielikuvien ja odotusten luontiin, joita yritykset pyrkivät aktiivisella toiminnallaan toteuttamaan.

Perinteisesti bannereita käytetään uudelleenmarkkinoinnissa: kävit meidän verkkosivuillamme, tässä sinulle muistutus meistä.

Esimerkiksi keväällä ja syksyllä rengasliike voi kertoa mainoksessaan viestin “renkaan vaihdot tunnissa”. Mainoksen nähneelle asiakkaalle syntyy tästä tietty mielikuva ja odotusarvo siitä, millaista palvelua hän saa asioidessaan yrityksessä (nopeaa). Jos palvelu täyttää odotukset, brändimielikuva todennäköisesti kehittyy positiivisesti. Mikäli taas käy päinvastoin, voi mielikuva kärsiä.

Hyvä bannerimainontakampanja koostuu näistä elementeistä:

  1. Selkeistä ja mitattavista tavoitteista.
  2. Kampanjan tavoitteen mukaisesta lyhyestä ja ytimekkäästä viestistä. Esimerkiksi “Osta 3 maksa 2” tai “Haemme yritykseemme uutta innokasta tekijää”.
  3. Vahvasta toimintaan ohjaavasta call-to-action tekstistä: “Osta nyt”, “Hae nyt”.
  4. Aiheeseen sopivasta kuvituksesta. Olisiko outoa törmätä rengasliikkeen mainokseen, jossa on renkaiden sijasta kukkakimppuja ja teksti “Vaihdot tunnissa”?
  5. Yhtenäisestä ilmeestä kanavien välillä. Tunnistettava, brändin mukainen ilme, josta voi heti tunnistaa mainostavan yrityksen. Yhtenäisellä ilmeellä kampanja on helppo tunnistaa myös kautta linjan kanavasta riippumatta. Esimerkiksi Hulluilla Päivillä on hyvin selkeä yhtenäinen ja tunnistettava visuaalinen ilme.

Tunnetut brändi- tai sen kampanjailmeet eivät synny hetkessä. Brändin visuaalisen ilmeen kehitys on kuitenkin tärkeä osa tuloksellista brändimarkkinointia ja siihen kannattaa panostaa kaiken muun ohella.

Missä kaikkialla voit näkyä bannereilla?

Digitaalisen markkinoinnin suurimpia etuja on, että kanavia on paljon. Toisaalta voi olla vaikeaa päättää, missä kaikkialla sitä pitäisi näkyä ja mikä sopii juuri yrityksesi asiakaskunnalle. Kanavaa päätettäessä tulee huomioida kohdeyleisö, asiakaskunnan online-käyttäytyminen, käytettävissä oleva budjetti sekä tavoitteet. Tehokas kampanja voi vaatia usean eri kanavan yhdistelmää tulosten maksimoimiseksi.

Esimerkkejä bannerimainosten sijoitteluista eri laitteilla.

Jokaisella bannerimainonnan kanavalla on omat vahvuutensa ja kohderyhmänsä. Tässä on joitakin suosituimpia kanavia bannerimainonnalle:

  • Verkkosivustot ja blogit: Tavoita kohdeyleisösi suoraan aihealueen verkkosivustoilta ja blogeista. Monet sivustot tarjoavat eri kokoisia ja muotoisia mainospaikkoja ja niihin mainosten saantiin  voidaan käyttää myös ohjelmallista ostamista.
  • Googlen ja Bingin omat display-verkostot: Esimerkiksi Googlen Display-verkosto mahdollistaa mainostesi näyttämisen miljoonilla verkkosivustoilla, jotka ovat osa Googlen verkostoa, mukaan lukien Google-palvelut kuten Gmail ja YouTube.
  • Sosiaalisen median alustat: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter ja muut sosiaalisen median alustat tarjoavat mahdollisuuden näyttää bannerimainoksia käyttäjiensä uutisvirroissa tai sivupalkeissa.
  • Mobiilisovellukset: Tavoita aktiiviset mobiilikäyttäjät tuomalla mainokset esiin suosituissa sovelluksissa. Esimerkiksi hyviä sovelluksia voisivat olla Ilta-Sanomien IS-sovellus tai Helsingin Sanomien HS-sovellus.
  • Videopalvelut: Jotkin videopalvelut mahdollistavat bannerimainonnan sijoittamisen videoiden yhteyteen tai niiden sisälle. Ne näkyvät ennen videon alkua tai niiden aikana.
  • Sähköpostimarkkinointi: Sähköposti­markkinointi on tehokkaimpia markkinoinnin muotoja, jos listanne on terve ja viestinne tarkasti kohdennettuja. Bannereita pystyy hyödyntämään tehokkaasti viestien tukena.
  • Digitaaliset ulkomainostaulut ja julkiset näytöt: Vaikka tämä kanava ei ole perinteisessä mielessä verkossa, digitaalisten ulkomainostaulujen ja julkisten näyttöjen käyttö on kasvussa. Voimme tarjota näkyvyyttä myös näissä ohjelmallisen ostamisen avulla.
  • Affiliate-verkostot: Vaikuttajan sisältö useimmiten kiinnostaa, puhuttelee ja herättää luottamusta paljon tehokkaammin kuin yrityksen mainosviesti. Hyödynnä vaikuttajamarkkinointia osana maksettua somemainontaa.

Kuten voit huomata, bannerimainonnan mahdollisuudet ovat todella laajat. Tehokas kampanja voi jopa vaatia mainonnan yhdistämistä useassa eri kanavassa maksimaalisen näkyvyyden ja tuloksen saavuttamiseksi.

Me tarjoamme mainontaa lähes kaikkiin näihin kanaviin.

Paljonko bannerimainontaan kannattaa laittaa rahaa?

Bannerimainonta voi olla kustannustehokasta, kun valitaan oikeanlaiset tavoitteet, kanavat ja strategia sen toteuttamiseen.

Lisäksi budjetin suhteen on tärkeää pysyä joustavana ja tehdä toimenpiteitä markkinatilanteen muutosten perusteella. On ihan okei siirtää mainonnan painopiste kanavasta toiseen kesken kampanja-ajan, tai jos menee todella hyvin, lisätä budjettia.

Budjetointia kannattaa lähestyä muutaman kysymyksen avulla:

  1. Kuka toteuttaa visuaalisen ilmeen mainokselle?
  2. Missä kanavissa mainontaa tehdään? Tutustu: Somemainonta: Tiktok vs Instagram vs Facebook; Kuka voittaa maksetun mainonnan?
  3. Kuinka pitkään mainosten tulisi näkyä?
  4. Mikä on mainonnan tavoite?

MRACE®-malli auttaa sinua näkemään menevätkö rahat oikeaan osoitteeseen. Kun purat strategiasi ja kampanjatavoitteet mallimme mukaisesti mittaristoon, voit nähdä suoraan, missä sinun tulisi juuri nyt olla. Mallin ansiosta markkinointi tuottaa parempaa tulosta, koska se ohjaa kaikkia kanavia kohti samoja yhteisiä tavoitteita. Se luo kanavien välille synergiaa ja yhtenäistää markkinoinnin kokonaisuutta tehden markkinoinnista paremmin mitattavaa, nopeammin kehitettävää ja helpommin johdettavaa.

MRACE®-mallin tehokkuus bannerimainonnassa

Reach

  • Tavoita yleisösi, vaikka he eivät etsisi sinua. Bannerit houkuttelevat, herättävät ja pohdituttavat. Ne voivat auttaa lisäämään bränditietoisuutta ja saavuttamaan laajan yleisön lyhyessä ajassa.
  • Bannerimainokset voivat ohjata liikennettä suoraan verkkosivustollesi tai erityiselle laskeutumissivulle, mikä voi lisätä myyntiä tai yhteydenottoja. Ne voivat olla näyttöpohjaisia. Esimerkiksi tapahtumamainonnassa riittää, että ihminen näkee mainoksen ja jää miettimään, menisikö hän tapahtumaan.
  • Herättele asiakkaan tarve tuotetta tai palveluasi kohtaan.

Act

  • Esitä kysymys ja saa ihmiset tekemään toimia. He klikkaavat mainosta, lisäävät tuotteita ostoskoriin tai tutustuvat blogeihinne. Herätä mielenkiinto niin, että se saa ihmiset toimimaan.

Convert

  • Tavoita verkkosivuvierailijat uudelleenmarkkinoinnin avulla. Näytä heille kuvia tuotteista tai kerro, kuinka palvelunne ratkoo heidän ongelmiaan.
  • Modernit teknologiat mahdollistavat mainosten kohdentamisen tiettyihin yleisöihin perustuen heidän aiempiin verkkokäyttäytymisiinsä. Voit hyödyntää tunnettua asiakaskuntaasi luodaksesi samankaltaisia look-a-like-yleisöjä, jotka ovat valmiimpia ostamaan kuin uudet, kylmät kontaktit.

Engage

  • Opeta asiakasta. Kun hän on tilannut palvelusi tai ostanut tuotteesi: jaa sähköpostimarkkinoinnin avulla blogeja tai artikkeleita, miten tuotetta kannattaa käyttää tai huoltaa.
  • Tee uudelleen herättävää bannerimainontaa. Kun aikaa on kulunut tarpeeksi, muistuta asiakasta tilaamaan uudelleen tai palaamaan palveluiden äärelle.

Measure

  • Bannerimainonnan vaikutusta voidaan seurata ja mitata tarkastikin. Seurannassa voivat olla klikkausprosentti, näyttökerrat, käyttäjien toimet sivustolla mainoksen klikkaamisen jälkeen ja monet muut mittarit, jotka auttavat arvioimaan kampanjan suorituskykyä. Tärkeintä on, että mittarit on asetettu tavoitteen mukaisesti.
  • Mittaamisen avulla voidaan reaaliaikaisesti todentaa bannerimainonnan kannattavuus. Sen avulla voidaan tehdä oikeita ratkaisuja jatkaa tai keskeyttää mainonta, lisätä tai vähentää budjettia sekä määrittää kanavan tehokkuus yrityksellesi. Tämä tarkoittaa, että voimme nopeasti tehdä strategian mukaisia päätöksiä saadaksemme parhaat mahdolliset tulokset.

Bannerimainonnan tehokkuutta lisää tiivis, tunnistettava ja yhtenäinen ilme. Yhdistä kaikki mainokset toisiinsa samalla visuaalisella ilmeellä. Yhtenäinen brändi-ilme auttaa asiakasta tunnistamaan tuotteesi ja palvelusi yhdellä vilkaisulla. Näin myös muistutat asiakasta brändistäsi ja sitoutat häntä siihen paremmin.

Jos visuaalinen ilmeesi ei ole yhtenäinen, niin se on sama kuin ravintola, joka näyttää ulkoa kiinalaiselta, sisältä italialaiselta ja ruokalista koostuisi hampurilaisista.

Tehosta bannerimainontaa keskittämällä tekijät samaan taloon

Yksi isoimmista haasteita bannerimainonnan tehokkaassa toteuttamisessa on viive materiaalien saannissa. Tämä voi johtua monestakin eri seikasta. Voit joutua ostamaan bannerit ulkoiselta kumppanilta ja heillä on oma aikataulunsa toteutukselle.

Kumppani saattaa toimittaa väärät kuvakoot, jotka eivät sovi päätettyihin kanaviin ja joudut pyytämään korjauksia. Saatamme huomata, ettei mainos toimikaan kyseisessä kanavassa niin hyvin kuin toivoisimme. Kuvakoon puuttumisen vuoksi toisen kanavan kokeileminen ei suju jouhevasti, koska uuden kuvakoon saamisessa voi kestää.

Usein monta eri kumppania voi aiheuttaa ongelman, ettei tiedetä mitä pitäisi pyytää ja keneltä tai kelle piti toimittaa ja mitä. Materiaali voi myös hukkua matkan varrelle.

Saatamme huomata, ettei mainos toimikaan kyseisessä kanavassa niin hyvin kuin toivoisimme. Kuvakoon puuttumisen vuoksi toisen kanavan kokeileminen ei suju jouhevasti, koska uuden kuvakoon saamisessa kestää taas enemmän aikaa.

Me Suomen Digimarkkinoinnilla olemme kokonaisvaltainen kumppani, jonka kanssa ei tarvitse raapia päätä ja miettiä näitä haasteita. Toteutamme mainonnan aina visuaalisesta tekemisestä kampanjoiden toteuttamiseen asti.

Visuaalinen suunnittelu vaikuttaa MRACE®-mallissa jokaiseen vaiheeseen aina asiakkaan tavoittamisesta tämän sitouttamiseen saakka. Visuaalisen suunnittelun tiimimme on kiinteä osa tiimiäsi ja heiltä saat yritysilmeen mukaiset materiaalit kaikkiin tarpeisiinne.

Katve mainostajan ja visuaalisen suunnittelijan välillä kutistuu olemattomiin ja voimme sisäisesti kommunikoida valittujen kanavien tarpeet, jolloin sinä voit keskittyä vain ideoimaan kanssamme. Kokonaisella tiimillä takaamme saumattoman ja nopean toteutuksen, jollaista usean eri tahon yhteistyössä on vaikeaa saavuttaa.

Kun koko tiimi on saman katon alla, se mahdollistaa nopeamman reagoinnin markkinoinnin kriittisiin tarpeisiin. Esimerkiksi rekrytoinnissa voi tulla nopeastikin tarve uudelle tekijälle ja haku pitää saada isosti näkyviin. Bannerimainonnalla tavoitetaan erinomaisesti suuria massoja paikallisesti, joten on hyvä, jos grafiikan tekijä löytyy myös samasta paikasta.

Yhteenveto: bannerimainonta on erinomainen tuki monelle strategiselle tavoitteelle

Bannerimainonta on strategisen markkinoinnin kannalta merkittävä väline, sillä se tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia viestinnälle, brändin rakentamiselle ja kampanjan onnistumisen mittaamiselle.

Onnistunut bannerikampanja vaatii selkeät tavoitteet, houkuttelevan kuvituksen ja vahvan toimintaan ohjaavan sisällön.

Tämä edellyttää suunnitelmallista lähestymistapaa, joka noudattaa yrityksen yleistä markkinointistrategiaa ja ottaa huomioon kohderyhmän sekä budjetin.

Tehokas bannerimainonta voi hyödyntää useita kanavia, mukaan lukien verkkosivustot, sosiaaliset mediat, mobiilisovellukset ja digitaaliset ulkomainostaulut, tavoitteen ja kohderyhmän mukaan räätälöitynä.

MRACE®-mallin taktinen lähestyminen korostaa bannerimainonnan monipuolisuutta strategisessa hyödyntämisessä, missä se voi tukea eri vaiheita aina asiakkaan tavoittamisesta konversioihin ja asiakassuhteen ylläpitämiseen. Mittaamisella ja jatkuvalla optimoinnilla varmistamme, että investoinnit kohdistuvat oikein ja tuottavat yrityksellesi toivottua tulosta.

Haluatko aloittaa tehokkaan bannerimainonnan? Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä!