Digimarkkinoinnin fokus on siirtynyt yhä vahvemmin monikanavaiseen markkinointiin. Monikanavaisuus on tehokas strategia, joka voi tuottaa huomattavia tuloksia – mutta se vaatii myös huolellista suunnittelua ja seurantaa. Hyödyntämällä useita eri kanavia laajennat brändisi näkyvyyttä ja tavoitat yleisösi sieltä, missä se kulloinkin on.

Olipa tavoitteenasi sitten kasvattaa myyntiä uudessa tai olemassa olevassa markkinassa tai vahvistaa brändisi tunnettuutta, tarvitset käyttöösi oikean paletin markkinoinnin työkaluja. Sosiaalisen median kanavat toimivat parhaiten myös hieman limittäin, toisiaan tukien.

Tässä blogissa käsittelemme monikanavaisuuden etuja somemainonnassa, ottaen huomioon useita eri somekanavia.

Mitä etua monikanavaisuudesta on?

Nykypäivän digitaalisella kentällä useiden somekanavien hyödyntäminen rinnakkain on jo suorastaan elinehto kilpailukyvyn kannalta. Kun sisällytät useita eri kanavia strategiaasi, pysyt kilpailukykyisenä, etkä ole myöskään yhtään niin riippuvainen yksittäisen alustan mahdollisista merkittävistä muutoksista tai muista rajoitteista.

Monikanavaisuus mahdollistaa sekä potentiaalisen asiakkaan tavoittamisen useammissa kanavissa että nykyistä laajemman yleisön tavoittamisen. Sosiaalisen median kanavissa pystymme mainonnan keinoin kasvattamaan niin brändinäkyvyyttä, tietoisuutta, verkkosivuston liikennettä kuin myös liidimääriä ja verkkokaupan myyntiä.

Somekanavia voidaan jaotella karkeasti MRACE®-mallin vaiheisiin sen mukaan, missä ne ovat omimmillaan ja kustannustehokkaimmillaan. Vaikka kohdentamisvaihtoehtojen ja mainonnan kustannusten myötä toiset kanavat voivat olla vahvempia ehdokkaita kuin toiset, selviää yrityksesi tarpeisiin sopiva, oikea kanavapaletti vain testaamalla.

Somekanavia riittää – kuka käyttää mitäkin?

Tänä päivänä yksittäinen ihminen käy keskimäärin jopa kahdeksalla eri alustalla per päivä. DNA:n Digitaalinen elämä 2023-tutkimusraportin mukaan useamman sosiaalisen median päivittäinen käyttö on yleistynyt pidemmällä aikavälillä tarkastelemalla.

Erityisesti aktiivisessa päivittäisessä käytössä Suomessa ovat Whatsapp, Facebook, Youtube ja Instagram, joita käytetään aktiivisesti viikkotasolla. Ennen kaikkea Instagram Reelsien ja TikTokin käyttö on kasvanut kaikista eniten viikkotasolla vuosien varrella.

Jo vuonna 2022 ihmisten viikoittaisessa sosiaalisen median käytössä on huomattu kasvava trendi erityisesti Instagramin, X:n, TikTokin ja Twitchin kohdalla. Kanavien käytön suhteen trendeissä on havaittavissa myös sukupuolten välisiä eroja, sillä selvityksen mukaan naiset käyttävät enemmän WhatsAppia, Facebookia ja Instagramia kuin miehet. Miesten keskuudessa puolestaan korostuu naisiin verrattuna selvästi enemmän YouTube, X ja LinkedIn.

Kanavavalintoja saatetaan usein virheellisesti punnita ennakkoajatusten tai -oletusten pohjalta ja ajatella esimerkiksi, että mainonta Metan kanavissa ei sovi B2B-liiketoimintaan – vaan potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoitella ainoastaan LinkedInin kautta.

Totuus on kuitenkin se, että yrityspäättäjät käyttävät paljon myös muita somekanavia ja vierailevat näissä myös todennäköisesti monta kertaa useammin kuin LinkedInissä saman aikaikkunan sisällä.

Lue myös: Somemainonta: Tiktok vs Instagram vs Facebook; Kuka voittaa maksetun mainonnan?

Jos teet jo mainontaa Metan kanavissa, harkitse tätä

TikTokissa mainonnan kustannukset ovat moninkertaisesti edullisempia Facebookin ja Instagramiin verrattuna – jos siis haluat tavoittaa uutta yleisöä kustannustehokkaasti tai haluat levittää tiettyä mainosviestiä mahdollisimman monelle nykyisten kanaviesi rinnalla – tee se TikTokissa!

TikTokin tuoreen raportin mukaan kuukausittaisia aktiivisia käyttäjiä Suomessa kyseisellä sovelluksella on jo 1,5 miljoonaa. TikTokista tavoitat siis jo Suomenkin mittakaavassa hyvin ihmisiä, ja kanavana se sopii erityisesti ostopolun alkuun erinomaisesti. Videoita katsellaan TikTokissa keskimäärin jopa toista tuntia päivässä, joten potentiaaliset asiakkaat ehtivät selata orgaanisten videoiden seassa myös mainoksen, jos toisenkin.

TikTokiin lähteminen ei myöskään vaadi yritykseltäsi usean tuhannen euron kuvausprojekteja, sillä alustalla toimivat parhaiten mainokset, jotka ovat ”tiktokkeja” – eivät TikTok-mainoksia. Testaa TikTok-mainonnassa esimerkiksi tuotetestejä, demoja, supertarjouksia, uusia lanseerauksia tai vaikuttajamarkkinointia!

Lue myös: Sinun mainoksesi TikTokissa? Näin se onnistuu!

Jos toimit B2B-kentällä, harkitse tätä

LinkedIn on mainonnan kanavana vahva tekijä erityisesti, kun tavoitellaan tarkkaa ja rajattua kohderyhmää. Muihin kanaviin verrattuna LinkedInistä löytyy täysin uniikkeja kohdennusmahdollisuuksia, jotka ovat esimerkiksi Metan kanaviin verrattuna tarkkuudessaan ja mahdollisuuksissaan ylivertaisia erityisesti B2B-bisneksessä.

LinkedIn-mainonta on kuitenkin verrattain kallista muihin somekanaviin verrattuna, sillä mainonnan kustannukset voivat olla helposti jopa 5–10 kertaa kalliimpaa verrattuna Metaan. Kalleudestaan huolimatta, juuri kohdennuksen tarkkuuden vuoksi, LinkedIn on osoittautunut kuitenkin tehokkaaksi tavaksi tavoittaa juuri oikea kohderyhmä.

LinkedInin tarjoamilla kohdennusvaihtoehdoilla ja laadukkailla sisällöillä varmistat, että saat tuotua juuri oikeat ihmiset verkkosivuillesi. Käytä LinkedIniä siis uusien asiakkaiden tavoittamiseen – ja kun olet saanut relevanttia kohderyhmää siirtymään sivuillesi – tee uudelleenmarkkinointia muita edullisempia kanavia hyödyntäen! Uudelleenmarkkinointia kannattaa tehdä esimerkiksi Metan kanavia hyödyntäen, sillä näissä kanavissa mainosten näyttäminen on huomattavasti edullisempaa.

Tällä tavalla voit luoda tehokkaan markkinointikoneiston somemainontaan, pitäen kuitenkin mainonnan kustannukset optimaalisella tasolla.

Liittyvätkö tuotteesi tai palvelusi kodin sisustukseen, matkailuun tai vahvasti johonkin tiettyyn sesonkiin? Harkitse tätä

Yleensä somemainonnassa otetaan käyttöön ensimmäisenä Facebook ja Instagram. Vaikka kaikilta alustoilta ei vielä löydykään miljoonia aktiivisia käyttäjiä, kannattaa tuttujen, turvallisten ja toimivien alustojen ulkopuolelta nousevia kanavia kuitenkin ehdottomasti testata hyväksi havaittujen ”massakanavien” rinnalla.

Pinterest-mainonta sopii erityisen hyvin B2C-yrityksille, joiden tuote tai palvelu liittyy esimerkiksi kodin sisustukseen, matkailuun, käsitöihin, tiettyyn sesonkiin, ideoihin ja inspiraatioon tai muuhun DIY-tyyppiseen tekemiseen. Pinterestissä käyttäjät tulevat alustalle hakemaan nimenomaan juuri inspiraatiota tiettyjen tuotteiden tai brändien etsimisen sijaan, jonka vuoksi Pinterest on erinomainen alusta mainostaa ja näkyä myös spesifimpien hakusanojen yhteydessä.

Pinterestin käyttäjät sitoutuvat herkästi näkemiinsä sisältöihin, sillä jopa 83 % Pinterestin käyttäjistä on ostanut tuotteen näkemänsä sisällön perusteella.

Tutustu: Pinterest-mainonta: miksi Pinterest on yhä relevantti mainoskanava?

Hyödynnä sama sisältö eri kanavissa

Monikanavaisuus ei tarkoita kuitenkaan sitä, että sinun tulisi luoda täysin erillistä ja erilaista sisältöä jokaiselle alustalle. Kun kerran käytät aikaa ja vaivaa esimerkiksi pystyvideoiden luomiseen TikTokia varten, niin nämä videosisällöt kannattaa ehdottomasti jakaa myös Instagram Reelseissä, Instagram Storyissa ja Youtube Shortseissakin.

Sama sisältö voidaan myös mukauttaa eri kanaville, säilyttäen silti brändin johdonmukaisuuden. Kun säilytät brändisi tunnuspiirteet ja perusviestien yhtenäisyyden eri kanavissa, vahvistat brändiäsi ja autat tekemään siitä tunnistettavan kaikilla alustoilla, joissa olet läsnä. Ilmeen yhtenäisyys auttaa myös muistuttamaan asiakasta brändistäsi ja sitouttamaan häntä siihen.

Data ja strategia ohjaavat tulosta

Dataan pohjautuva päätöksenteko on helpompaa, kun voit kerätä dataa useista eri kanavista ja analysoida, mikä niistä toimii missäkin vaiheessa parhaiten yrityksellesi. Vertailemalla eri alustoja opit, millaiset sisällöt toimivat parhaiten kullakin alustalla ja osaat näin kohdentaa panostuksia ja resursseja oikeaan paikkaan, oikeaan aikaan ja oikeassa vaiheessa.

Kaikista kanavista ei välttämättä saada aikaan tasaista ja korkeaa tuottoa, mutta juuri oikealle alustalle sijoitettu mainoksesi voi toimia erinomaisesti Act-vaiheessa ja olla tärkeä steppi kuljettamassa potentiaalista asiakasta ostopolulla eteenpäin. Aluksi on olennaisen tärkeää asettaa tavoitteet, suunnitella testattavat toimenpiteet ja tehdä selväksi se, mitä tietyillä kanavilla lähdetään hakemaan ja mikä niiden rooli kokonaisuudessa voisi olla tai tulla olemaan – ja millä näissä kanavissa onnistumista mitataan.

Vain tiettyyn mittariin keskittymällä voitaisiin monissa tapauksissa hätiköidysti todeta, että koska myyntiä tai liidejä tulee toisesta kanavasta enemmän kuin toisesta, täytyy toisen kanavan siis olla toista huonompi. Markkinoinnin kokonaiskuvaa tarkastelemalla kuitenkin voi selvitä, että ilman toista ei yleensä ole toista.

Lue myös: Digitaalisen markkinoinnin mittaaminen MRACE® -mallin mukaisesti

Tehosta digimarkkinointiasi, ota mukaan myös nämä!

Vaikka tässä blogissamme käsittelemme monikanavaisuuden hyötyjä erityisesti somemainonnan näkökulmasta, on tärkeä tiedostaa, että pelkästään somekanavat eivät kanavavalintoina välttämättä riitä.

Jos haluat todella varmistaa, että viestisi näkyy kautta linjan monikanavaisesti useasti ja eri yhteyksissä, ota digimarkkinoinnin kanavapalettiisi mukaan esimerkiksi myös Google Ads -mainonta, jolloin saat tehokkaasti tavoitettua juuri ne henkilöt, jotka hakevat tuotteitasi tai palveluitasi Googlen verkostosta.

Somemainonnan ja Google Ads-mainonnan lisäksi sähköpostimarkkinointi on yksi kustannustehokkaimmista digimarkkinoinnin muodoista, joka toimii niin B2C- kuin B2B-markkinoinnissakin. Tarkasti kohdennetut ja personoidut sähköpostit parantavat asiakkaan kokemusta yrityksestänne ja markkinoinnistanne.

Janoatko lisää digimarkkinoinnin oppeja? Lataa maksuton somemarkkinoinnin opas!