Sosiaalinen media markkinointikeinona, pitää sisällään suuren määrän mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja. Ennen eri vaihtoehtojen miettimistä on syytä päättää, mitä sosiaalisesta mediasta halutaan saavuttaa. Vasta tämän jälkeen aletaan rakentamaan polkua kohti tuota tavoitetta.

Mitä sosiaalinen media markkinoinnin välineenä voi saavuttaa?

Sosiaalisen median avulla voi saavuttaa vaikka ja mitä, mutta ensin on ehkä syytä todeta, että loppu viimein tavoitteena on aina luoda kauppaa. Eri tavoin ja eri aikajänteillä. Tämän tulisikin olla keskiössä eri vaihtoehtoja mietittäessä.

Kaikista oleellisimpana tekijänä sosiaalisen median markkinointikeinoja mietittäessä, tulisi olla näiden keinojen mitattavuus. Kuinka hyvin erilaisten panostusten tuomaa tulosta mittaamaan?

Verkkokaupoille tämä on hyvin selkeä kuvio, sillä tuloksia on verrattain helppo mitata, koska myynti tapahtuu verkossa. Myyntivetoisille organisaatioille mittaaminen on hieman haastavampaa, mutta edelleen mahdollista. Pelkästään kivijalassa toimiville yrityksille menee homma taas huomattavasti hankalammaksi mittaamisen kannalta, jos ei ole satojen tuhansien markkinointibudjettia.

Markkinoinnin mitattavuuden tulisi olla yhtä tärkeässä asemassa keinoja valittaessa, kun selviytymisen sijoistusstrategiaa mietittäessä. Kuten Warren Buffett on todennut: ”In order to succeed, you must first survive.”

Markkinointiin käännettäessä saman tulisi mennä kutakuinkin näin: “In order to create results, you must first be able to measure.”

“In order to create results, you must first be able to measure.”

Joku voi nyt sitten argumentoida, että juupas eipäs ei tarvitse pystyä mittaamaan, kyllä meidänkin yritys sijoitti 100 tonnia markkinointiin ja jostain vaan alkoi kysyntää tulemaan. Eikä siihen mittaamista tarvittu. Aivan totta, monet tekevät myös rahaa sijoittamalla isolla velkavivulla osakemarkkinaan, mutta se ei tee tuosta millään tavalla järkevää toimintaa.

Henkilökohtaisesti en ole vielä tavannut henkilöä, joka pystyisi ennustamaan asiakkaiden käyttäytymistä. Joten ennen kuin joku minulle tuo tällaisen oraakkelin eteeni, niin vaadin markkinoinnilta mitattavuutta, jotta voidaan testaamisen kautta löytää se kulma, mikä saa asiakkaat ostamaan.

Sosiaalisen median markkinointi verkkokaupoille

Sosiaalisen median markkinointikeinot verkkokaupoille ovat hyvin selkeät. Maksettu mainonta eri alustoilla, sekä keskustelun kautta yhteisön luominen eri alustoilla. Jälkimmäiseen minulla ei ole juurikaan annettavaa, mutta tuohon maksettuun mainontaan liittyen ehkä sitäkin enemmän, mistä esimerkkinä nämä tulokset.

Facebook on sosiaalisen median kanavista lähes kaikille verkkokaupoille se ykköskanava. Jos volyymia on, niin dynaaminen uudelleenmarkkinointi toimii erinomaisesti lähes tapauksessa kuin tapauksessa. Tämän lisäksi pääset Facebookissa tarkasti juuri haluamasi kohderyhmän eteen, minkä takia uusia yleisöjä tavoiteltaessa homma jääkin enää kiinni siitä, onko tuotteesi sellainen, joka kiinnostaa ihmisiä ja pureeko viestisi kohderyhmään.

Mittaaminen verkkokaupoilla on hyvin simppeliä, joskin harva sitä oikeasti toteuttaa kunnolla. FB-pikselin asentaminen kunnolla ja Google Analytiikan konffaaminen on aika peruskauraa. Mutta nämä molemmat ajavat ROAS-pohjaiseen optimointiin, jossa maksimoidaan ensiostoa. Mutta mitä jos jokin tuote tuokin ostajia, joiden ensiostos on verrattain pieni, mutta he ostavat lopun elämäänsä verkkokaupastasi tavaraa, kerran kuukaudessa? Tällaisten kultakaivoksien selvittämiseksi täytyy analysoida tilausdataa ja ennen analysointia, saada tilausdataan tiedot siitä, mistä ostanut asiakas on sivustolle tullut.

Sosiaalisen median markkinointi myyntiorganisaatioille

Myyntiorganisaatioilla keinot voi jakaa ihmislähtöisiin ja yrityslähtöisiin keinoihin. Ihmisilähtöiset keinot ovat social selling tyyppistä työntekijän verkoston hyödyntämistä ja yrityslähtöiset keinot maksetun mainonnan avulla tehtävää liidin generointia.

Social sellingistä en osaa juurikaan kertoa, mutta liidin generoinnista on jokunen kokemus taustalla. Liidin generoinnin kannalta keskiössä on mitattavuus. Halpa liidi on halpa liidi, mutta ei välttämättä hyvä liidi. Ja kallis liidi on kallis liidi, mutta ei välttämättä huono liidi. Oleellista ei ole liidien hinta, vaan kaupan hinta. Kuinka paljon ostavan asiakkaan hankkiminen maksaa eri kanavista ja eri kampanjoilla.

Halvimmat liidit ovat lähes poikkeuksetta laadultaan heikompia tai vähintäänkin aikaisemmassa vaiheessa ostoprosessia, kun hieman arvokkaammat liidit. Toisaalta kalliilla saa myös kuraa. Tämän takia ensin laitetaan mitattavuus kuntoon, niin että CRM:stä saadaan oston jälkeen kiinni se, mistä henkilö on hankittu liidiksi. Tämän jälkeen aletaan hakemaan laatua määrän kautta.

Mitattavuuden ollessa kunnossa, voidaan testata 20 eri kulmaa ja katsoa sitten, että millä kulmalla saatiin laadukasta liidiä, joka oikeasti kääntyy myös kaupaksi. Kaikki tuntuvat tällä hetkellä olevan ihan innoissaan sisällöntuotannosta, mutta aika harva oikeasti miettii sisältöä sen kautta, että miten sitä mitataan ja että kääntyykö tämä sisältö kaupaksi.

Omasta kokemuksestani voin sanoa, että 95% sisällöntuotannosta on täysin hukkaan heitettyä aikaa. Ongelmana on se, että kukaan ei tiedä etukäteen mikä osa on se oleellinen 5%. Vielä suurempi probleema taas on se, että suurin osa ei tiedä edes sisällöntuotannon jälkeen mikä on se oleellinen 5% ja ampuu jatkossakin haulikolla ympäriinsä. Ei siinä – toimii sekin paremmin, kuin haulikon kiillottaminen kotisohvalla.

Sosiaalisen median markkinointi kivijalkayritykselle

Kivijalkayrityksien, joilla ei ole suurta markkinointibudjettia, kannattaa keskittyä tunnettuuden lisäämiseen sekä kuponkien hyödyntämiseen, jotka tuovat mitattavuutta. Jos markkinointibudjettia löytyy, niin kannattaa tehdä kaikkensa mitattavuuden mahdollistamiseksi. Esimerkiksi sovellusten, kanta-asiakasjärjestelmien ja erilaisten kuponkien avulla saat mitattua sosiaalisen median tuloksia varsin tehokkaasti.

Kivijalkayritysten kohdalla täytyy vielä toistaiseksi arvailla melkoisesti tehojen suhteen, mutta se ei tarkoita sitä etteikö some-markkinointiin kannattaisi panostaa. Toimivan kulman löytäminen on vain huomattavasti hankalampaa kuin paremmin mitattavissa caseissa.

Yhteenvetona markkinoinnista sosiaalisessa mediassa

Miettiessäsi sosiaalisen median markkinointikeinoja, panosta niiden mitattavuuteen. Tämä mahdollistaa sen, että tiedät, mikä oikeasti toimii ja mikä ei. Sen seurauksena voit lopettaa panostamisen niihin asioihin, jotka eivät tuo tulosta, ja puolestaan lisätä panostuksia niihin asioihin, jotka oikeasti tuovat tulosta.

Mikäli haluat kuulla tarkempia tarinoita sosiaalisen median hyödyntämisestä, käy lataamassa verkkolehtemme alla olevasta linkistä! Lehdessä 7 markkinoinnin ammattilaista käy läpi sitä, kuinka he hyödyntävät Facebookia ja sosiaalista mediaa yritystensä markkinoinnissa.

 

Lataa maksuton Facebook-markkinoinnin verkkolehti!