Sosiaalisen median markkinointi on paljon puhuttava aihepiiri digitaalisessa markkinoinnissa. Erilaisia sosiaalisen median kanavia tulee jatkuvasti uusia ja niiden täysimittainen hyödyntäminen on usein yrityksille haastavaa.

Ilman hyvää strategiaa ei markkinoinnissa juurikaan voida edetä. Markkinointistrategia on tavoitteiden ja toiminnan summa, jonka avulla yritys etenee kohti päämäärää.

Sosiaalisen median markkinointistrategia on vain osa koko yrityksen markkinointia. Mutta koska vaihtoehtoja markkinointikanaviksi on paljon, annan sinulle muutaman tärkeän vinkin, miten tähän aihepiiriin kannattaa lähteä perehtymään.

Mitä sosiaalisen median kanavaa käyttäisin markkinointiin?

Suosittelen aina ottamaan yhden kanavan ensin hallintaan kokonaisuudessaan, ja vasta sitten laajentamaan markkinointia muihin sosiaalisen median kanaviin.

Tähän on mielestäni muutama hyvä syy:

  1. Kun opettelet yhden kanavan kaikki käytännön asiat, saat kanavasta kaiken tehon irti. Suurin osa ihmisistä jaksaa opetella monta kanavaa vain välttävälle tasolle, vaikka tulokset tulevat vasta mestaritason työskentelyllä.
  2. Opit mittaamaan tuloksia tarkasti ja näet mitkä markkinointitoimenpiteet tuottavat tulosta.
  3. Kaikki sosiaalisen median kanavat päivittyvät niin nopeasti nykyään, että on helpompi pysyä yhden kanavan muutosvauhdissa mukana.
  4. Kun yksi sosiaalisen median kanava on tiukasti hyppysissä, on toiminnan laajentaminen huomattavasti helpompaa. Mietit vain, minkä osa-alueen markkinoinnista voit viedä kanavasta toiseen.

Sitten on se tärkeä osuus, eli oikean kanavan valitseminen. Yleisimmin yritykset valitsevat seuraavista:

  • Facebook
  • Instagram
  • Google+
  • Twitter
  • Youtube
  • Pinterest
  • LinkedIn

Jokaisella kanavalla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa, joten kanavan valinnalla on suuri merkitys markkinointisi onnistumiseen.

Yleisesti yritykset valitsevat Facebookin sosiaalisen median markkinointikanavakseen. Facebook onkin erittäin oivallinen työkalu markkinointiin, mutta joudut samalla hyväksymään myös kovan kilpailun ihmisten huomiosta. Suurin osa yrityksistä nimittäin on tehnyt saman kanavavalinnan. Facebookilla on kuitenkin suurin käyttäjäkunta ja markkinoinnin toteuttamiseen on saatavissa myös helposti ulkopuolista apua. Lisäksi Facebook tarjoaa mainosalustana eniten ominaisuuksia kuten Chatbotit sekä oman analytiikan.

Intagram-markkinointi voi olla sinulle juuri oikea kanava, jos kohderyhmäsi koostuu nuorista ihmisistä. Naiset ovat enemmän edustettuina Instagramin käyttäjäkunnassa joten heidät tavoittaa sieltä tehokkaimmin. Instagramista liikenteen ohjaaminen omille verkkosivuillesi on helpottunut ja erityisesti Instagramin stories ominaisuus on tehokas liikuttamaan ihmisiä myös palvelusivuille, kun sisältö on vain riittävän mielenkiintoista. Instagram markkinointi toimii Facebookin alustassa, joten kanavia on myös helppo yhdistellä.

LinkedIn taas soveltuu erittäin hyvin markkinointiin, kun tavoitellaan B2B-asiakkaita ja tarkasti rajattavaa kohderyhmää. Jos yrityksesi toimii B2B-kentässä ja haluat tavoittaa uusia yrityksiä, suosittelen LinkedIn-markkinointia hyvän sisällön avulla. LinkedIn kohdennukset ovat tarkkoja joten pystyt tavoittamaan päättäjät tehokkaasti.

Youtube on maailman suosituin videoiden toistopalvelu, ja jos sinulle on hyvää markkinointiin sopivaan videomateriaalia, kannattaa vakavasti harkita palvelun käyttöönottoa. Lisäksi Youtube-videot löytyvät hyvin hakukoneista. Useissa maissa Youtube on suosituin sosiaalinen media ja nuorten 16-29 vuotiaiden sekmentissä ylivoimainen. Youtubessa sisältöjen taso on nousussut vauhdilla joten huonoilla sisällöilla en lähtisi omaa kanavaa perustamaan. Tällöin käyttäisin ennemmin InStream-mainontaa ohjaamaan liikennettä verkkosivuille. Hyvään sisältöön kannattaa kuitenkin panostaa ja hyväksi havaittua apua löydät esimerkiksi Rulla Median-palveluista.

Twitter on ennen kaikkea informaation jakamiseen paljon käytetty kanava. Monet yritykset pitävätkin Twitteriä tärkeänä kanavana, jossa voi osallistua asiakkaiden kanssa keskusteluun alansa tärkeistä aiheista sekä tiedottaa yrityksen toiminnasta. Keskustelussa täytyy kuitenkin olla aktiivisesti mukana, eikä kanava välttämättä ole paras vaihtoehto nopeita tuloksia haluavalle.

Google+ ja Pinterest ovat näistä kanavista toistaiseksi vähiten käytössä Suomessa, mutta näidenkin kanavien kannattajista löytyy monelle yritykselle mukavasti potentiaalisia asiakkaita. Varsinkin Pinterest on suosittu naisten keskuudessa, ja jos myyt esimerkiksi sisustustarvikkeita, kannattaa Pinterest-markkinointia testata.

Sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteet

Kanavan valinnan ohessa täytyy määrittää tavoitteet, koska se vaikuttaa olennaisesti myös käyttämääsi kanavaan. Mikä sosiaalisen median markkinointitavoite tukee parhaiten sinun liiketoimintasi kasvua?

Yleisimpiä tavoitteita sosiaalisen median markkinoinnissa ovat:

  • Liikenteen ohjaaminen yrityksen verkkosivuille.
  • Suora myyminen verkkosivustolla.
  • Yrityksen tunnettavuuden lisääminen.
  • Yrityksen brändin tunnettavuuden lisääminen ja positiivisten mielikuvien luominen ihmisille yrityksestä.
  • Asiakkaiden sitouttaminen yrityksen toimintaan.
  • Vuorovaikutuksen kasvattaminen asiakkaiden kanssa.

Kaikkien näiden toimien tarkoituksena on kasvattaa yrityksen liikevaihtoa. Kun tavoite määritellään tarkasti myös sosiaalisen median markkinoinnissa, on kanavan valitseminen helpompaa.

Esimerkki millaisia tuloksia voit saavuttaa Facebookin avulla

Vain hyvin tehty markkinointi toimii sosiaalisessa mediassa

Koska tavoitteesi on tehdä tuloksellista markkinointia niin muista, että vain hyvin tehdyllä markkinoinnilla voit odottaa tuloksia. Ihmiset osaavat nähdä markkinointisi läpi ja vain oikeasti viihdyttävä tai hyödyllinen markkinointi toimii sosiaalisessa mediassa.

Muista ajatella asiakastasi. Olisitko itse kiinnostunut huonosta kuvasta tai väärästä tarjouksesta? Ostaisitko tuotteen, mille et keksisi mitään käyttöä? Hyvin harva vastaa kumpaankaan kysymykseen myöntävästi.

Mieti millaisella kulmalla lähdet markkinointia rakentamaan, eli suunnittele markkinointistrategiasi tarkkaan.

Kun valitset kanavan, viestin ja kulman oikein sekä osaat hyödyntää kaikki olennaiset tekniset ratkaisut niin erotut kilpailijoistasi. Tällöin sinulla on lupa odottaa tuloksia.

Muista myös, että digitaalista markkinointia – mitä sosiaalisen median markkinointikin on – täytyy kehittää jatkuvasti. Kun kehität työtapojasi joka päivä myös tulokset paranevat tai ainakaan kilpailijat eivät juokse ohitse.

Katso esimerkki Facebook-markkinoinnin kehittämisestä.

Tarvitsetko apua some-markkinointiin?

Ota yhteyttä
Niko

Niko

Tavoitteenani on auttaa Suomalaisia yrityksiä läpi nopeimman muutoksen, mitä historiamme tuntee asiakaslähtöisesti. Intohimonani on luonnollisen ostoprosessin siirtäminen digitaaliseen ympäristöön, niin että se tukee kuluttajan että yrityksen tavoitteita.
Niko