Päivää, olisiko sinulla hetki aikaa puhua yritysblogista?

Olet varmasti kuullut sanonnan, että kaikkien yritysten tulisi kirjoittaa blogia. Useimmiten asia jatkaa matkaa toisesta korvasta ulos, kun ei ymmärretä bloggaamisen merkittäviä hyötyjä yritykselle tai sitä, miten se tulisi tehdä oikeaoppisesti siten että lopputuloksena on hyvä yritysblogi.

Paljastan nyt teille miten hyvä yritysblogi oikein toimii ja miksi se on merkittävä markkinoinnin työkalu tässä digitaalisessa maailmassa.

Hyvän yritysblogin tärkeimmät hyödyt tiivistettynä ovat:

  • Kasvattaa näkyvyyttä hakukoneissa ja näin myös sivuston kävijämäärää hakukoneiden kautta.
  • Kasvattaa näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja näin myös kävijämäärää sivustollasi.
  • Yrityksen uskottavuuden ja vakuuttavuuden kasvaminen, kun lukija huomaa, että nämä tietävät aiheesta.
  • Monta kärpästä yhdellä iskulla: Yhdellä kirjoituksella luot sisältöä verkkosivuille, sosiaaliseen mediaan, hakukoneoptimointiin, esitteisiin ja oppaisiin.
  • Palvelee asiakasta: Kukaan ei surffaa sivustollasi huvikseen. Kävijällä on aina jokin syy tulla sivustollesi esim. tiedon hankinta aiheesta, tuotteesta tai palvelusta, tai yrityksestäsi mahdollisena tuotteen/palvelun toimittajana.

Hyvä yritysblogi on 24h myyntimies

Tiesitkö, että nykyään yli 60% ostopäätöksistä on jo tehty ennen ensimmäistä kontaktia palveluntarjoajaan?

Järkevästi valituilla blogiartikkeleilla olet vaikuttamassa asiakkaan ostopäätökseen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja mielellään jo ennen kilpailijoita. Löydyt hakukoneista jo silloin, kun asiakas vasta etsii tietoa aiheesta.

Kun myyjää ei vielä osallisteta ostoprosessiin, toimii yritysblogi hyvänä myyntimiehenä hakukoneissa, sosiaalisessa mediassa sekä verkkosivustolla.

Ostoprosessin ymmärtäminen auttaa blogisisältöjen kirjoittamisessa

Yrityksen verkkosivuston sisältöjen tulisi palvella asiakkaan ostopolkua kaikissa sen ostoprosessin eri vaiheissa. Tähän yritysblogi osuu kuin nyrkki silmään.

Yritykset, joilla on verkkosivut, on hyvä ymmärtää asiakkaan ostoprosessi. Tiivistettynä asiakkaan se voidaan jakaa näihin portaisiin:

  • Asiakas ei näe ongelmaa
  • Nähdään ongelma, mutta ei tunneta ratkaisua
  • Tuntee ongelman ja ratkaisun, ei kuitenkaan vakuuttunut
  • Vakuuttunut, vertailee vaihtoehtoja
  • Ostaa

Yrityksesi kohdemarkkinassa jokainen potentiaalinen asiakas voidaan lokeroida johonkin näistä osa-alueista. Näin ollen kaikki sisällöntuotanto tulisi kohdistaa johonkin näistä ostoprosessin vaiheista.

Tuntumani mukaan merkittävä osa suomalaisten yritysten verkkosivusisällöistä osuu vain toiseksi viimeiseen portaaseen – puhutaan vain tuotteista. Hyvällä yritysblogilla katat pitkässä juoksussa helposti informatiivisen osion asiakkaan ostoprosessissa.

Kuinka se tehdään?

Se on helpompaa, kuin voisi kuvitella.

  1. Kirjoita blogiartikkeli ja kohdenna se tietylle hakusanalle sekä kohdenna viesti johonkin ostoprosessin vaiheeseen. Hyviä kysymyksiä pohdittavaksi kirjoitettaessa on ’kenelle kirjoitan’ ja ’mitä haluan kertoa’. Voit myös kysyä myynniltäsi asiakkaiden yleisimpiä kysymyksiä ja kirjoittaa niistä.
  2. Julkaise blogi sivuston Artikkelit -osiossa. Verkkosivustosi ylläpitäjälle Artikkelit -osion lisääminen ei ole vaikea tai iso työ. Yleisimmissä verkkosivujen julkaisujärjestelmissä artikkelit on todella helppo kirjoittaa sivustolle siihen suunnitellulla työkalulla lähes samaan tapaan kuin sähköpostin kirjoittaisi.
  3. Jaa se sosiaalisessa mediassa ja sponsoroi julkaisua hieman. Parhaimillaan artikkeli kerää valtavan määrän kommentteja ja jakoja sosiaalisessa mediassa. Tällöin sponsoroi sitä vielä lisää!
  4. Tee se uudelleen aloittaen kohdasta 1.

Älä missään nimessä jätä blogin kirjoittamista vain muutamaan artikkeliin. Pitkässä juoksussa saat koko toimialasi hakusanat haltuun hyvin suunnitellulla yritysblogilla, hakusana kerrallaan, sekä vahvan aseman sosiaalisessa mediassa. Yritysblogin kirjoittaminen on kestävyyslaji ja huipputulokset syntyvät määrätietoisen sekä pitkäjänteisen tekemisen kautta.

Elävä esimerkki onnistuneesta yritysblogista

Yrityksen toiminta oli alussa. Päätettiin alkaa panostamaan yritysblogiin. Tehtiin hakusanatutkimus ja verkkosivustolle toteutettiin hakukoneoptimointi.

Hakusanatutkimuksesta otettiin yrityksen liiketoiminnan kannalta tärkeitä hakusanoja, joilla oli riittävä määrä hakuja. Samalla mietittiin, mitä tietoa mahdolliset asiakkaat etsivät tai haluavat oppia aiheesta. Valitun hakusanan pohjalta kirjoitettiin yritysblogin otsikko ja hakusanaa viljeltiin yritysblogin tekstissä.

Artikkeleita alettiin tuottamaan aluksi yrittäjien itsensä voimin kerran viikossa ja myöhemmin sisällöntuotantoon osallistettiin silloiset kaksi muuta työntekijää ja määrä nostettiin kahteen blogiartikkeliin viikossa. Rakennettiin blogikulttuuri yrityksen sisälle.

Ensimmäisen vuoden aikana sivuston orgaaninen liikennemäärä (ilmainen liikenne Googlesta) kuukaudessa, verrattuna vuoden takaiseen, kasvoi 669%. Yhteydenottojen määrä nousi 400% ja yhteydenottojen arvo kasvoi 900%.

Tämän lisäksi sosiaaliseen mediaan ei erikseen tarvinnut tuottaa video- tai kuvasisältöä. Laadukkaat artikkelit upposivat kuin kuumille kiville ja toivat ostavia asiakkaita yrityksen verkkosivuille.

Yritys, paljastettakoon sen olevan Suomen Digimarkkinointi Oy, päätti ensimmäisen vuoden jälkeen edelleen jatkaa yritysblogin kirjoittamista ja auttaa siinä nykyään myös omia nykyisiä sekä tulevia asiakkaitaan.

Ja niin he elivät onnellisena elämänsä loppuun saakka.

 

Mikäli olet tiedonnälkäinen aiheesta, kannattaa tutustua seuraaviin erittäin hyödyllisiin artikkeleihin:

Blogi: Miksi sisällöntuotanto verkkosivuille on niin tärkeää?

Blogi: 7 askelta menestyvään yritysblogiin

Blogi: Miten pitkä blogikirjoituksen tulee olla?

 

Henrik Koskelo

Henrik Koskelo

Henkan raudanluja ammattitaito muuttaa liidit asiakkaiksi ja näkyvyyden myynniksi. Hän hallitsee myyntiputket ja -suppilot kokemuksen tuomalla varmuudella, eikä lepää ennen kuin kaikki asiakkaan ongelmat ovat ratkaistu.
Henrik Koskelo