Maailma on täynnä mainosviestejä, jotka houkuttelevat ostamaan. Mutta mitä jos muiden mainostajien kanssa kilpaa huutamisen sijaan onnistuisitkin saamaan asiakkaidesi huomion niin, että sinut todella muistetaan?

Kerroimme Näin luot tehokasta brändisisältöä journalismin oppeja hyödyntäen -blogissamme, kuinka hyvä tarina pysäyttää ja luo voimakkaan muistijäljen. Tämä muistijälki voi myöhemmin olla ratkaisevassa roolissa asiakkaan tehdessä ostopäätöstään.

Hyvin kerrottu yritystarina vauhdittaa MRACE®-mallimme REACH- ja ACT-vaiheiden mainontaa tuoden asiakkaan brändin pariin ja herättäen positiivisia tunteita sitä kohtaan. Hyvällä tarinalla voit viestiä yrityksesi arvoista konkreettisesti ja saada saman arvomaailman omaavia ihmisiä asiakkaiksesi, mikä vaikuttaa myös asiakkaiden pidempiaikaiseen sitouttamiseen.

Tutustu MRACE®-malliin >>

Miten hyvä yritystarina rakentuu?

Sisältömarkkinointi – johon myös yritystarinat lukeutuvat – perustuu asiakkaiden ja heidän tarpeidensa tuntemiseen. Ostajapersoonien luominen auttaa tunnistamaan tärkeimmät kohderyhmät, joita markkinoinnilla kannattaa puhutella. Myös yritystarina kannattaa kirjoittaa ostajapersoonat mielessä.

Lue lisää sisältömarkkinoinnista

Tutustu ostajapersoonien luomiseen

Lataa ostajapersoonatyökirja

Luet pian strategimme Kimmon kirjoittaman fiktiivisen yritystarinan eräästä lukkoja valmistavasta yrityksestä. Käydään sitä ennen läpi muutamia pääperiaatteita siitä, millainen on hyvä yritystarina.

Hyvä yritystarina ei kerro, mitä yritys tekee. Se kertoo

  1. miksi yritys tekee
  2. miten yritys tekee ja
  3. kenelle se tekee.

Wikipedia määrittelee tarinan niin, että se on kertomus, jolla on jokin opetus. Se on hyvä lähtökohta. Paljon vaikeampaa on kertoa, miksi yritys on olemassa, miksi se tekee mitä tekee ja perustella vaikkapa sen kasvusuunnitelmaa. Yhtä lailla sinun on helppo kertoa, mitä ympärilläsi on – mutta koetapa kertoa, miksi ympärilläsi on tuo kaikki. Se on paljon vaikeampaa, mutta myös paljon mielenkiintoisempaa. Siksi hyvä yritystarina myy, jos sen kertoo oikein.

Liian helposti sorrutaan kirjoittamaan siitä, mitä yritys on. Se ei kuitenkaan ole tarina.

Moni ajattelee tässä kohtaa, miten omasta yrityksestä voisi syntyä mielenkiintoinen tarina? ”Tämähän on vain tällainen tehdas, joka valmistaa lukkoja”.

Seuraava tarina todistaa, että lähtökohtaisesti hyvin tavallisten asioiden parissa toimivasta yrityksestä saa luotua kiinnostavan tarinan.

Miten hyvä yritystarina rakentuu?

”Yrityksemme on perustettu vuonna 1988. Teemme murtamattomia lukkoja niin teollisuuden kuin suoraan kuluttajienkin tarpeeseen. Liikevaihtomme on kasvanut joka vuosi ja tällä hetkellä se on 22 miljoonaa euroa. Tehtaamme sijaitsee Vantaalla ja se työllistää 200 henkilöä. Arvomme ovat…” ja niin edelleen. Tuskin kukaan olisi tänne asti edes jaksanut lukea. Tämä on hyvin tyypillinen ”yritystarina” – se helppo versio.

Hieman parempi tarina voisi olla seuraavanlainen:

”Sain potkut syksyllä 1987 silloisesta terästeollisuuden työpaikastani, jossa olin ehtinyt olla 10 vuoden ajan aina ensimmäisistä kesätöistäni lähtien. Yrityksen taloudessa oli tapahtunut muutoksia, joista meille työntekijöille ei ollut tiedotettu mitään. Aamulla töihin mennessäni en tiennyt, että iltaan mennessä olisin työtön.

En halunnut kuitenkaan pysähtyä murehtimaan tilannetta, vaan päätin lähteä eteenpäin. Kuluvan syksyn aikana päätimme hyvän ystäväni kanssa perustaa oman metallipajan, koska meillä molemmilla oli kokemusta ja osaamista alalta.

Otimme pankkilainan ja laitoimme pajan pystyyn. Toiminta lähti hyvin käyntiin, saimme asiakkaita vanhoista kontakteistamme ja töitä riitti niin paljon, kuin vain ehti tehdä.

Sitten tuli lama.

Työt loppuivat kuin seinään, ja pankki karhusi omiaan takaisin. Lainat oli pakko maksaa tai yrityksemme menisi nurin. Päätimme, että emme anna periksi.

Lainojen maksamiseksi teimme ystäväni kanssa 16-tuntisia työpäiviä monen vuoden ajan siellä, mistä töitä satuimme saamaan. Tein itse parhaimmillaan kolmea eri työtä ja kotona käytiin vain nukkumassa. Välillä olin jopa liian väsynyt nukkumaan. Voiko tästä selvitä, kysyin itseltäni usein.

Lopulta me kuitenkin selvisimme, lyhennykset saatiin maksettua ja yrityksemme tilauskanta lähti vuonna 1993 talouden mukana nousuun. Elämä alkoi voittaa.

Loppuvuodesta kuitenkin tiloihimme murtauduttiin ja meiltä vietiin kalliita koneita. Vakuutuksia ei tietenkään laman jäljiltä ollut, niistäkin oli säästetty.

Luovuttaminen olisi tuossa vaiheessa tuntunut helpolta ratkaisulta.

Varkauden jälkeen istuimme ystäväni kanssa hiljaa pajamme lattialla. Emme sanoneet sanaakaan. Nämä sanat tulivat kuitenkin lopulta suustani sen enempää ajattelematta:

”Miksi olemme pitäneet 500 000 markan arvosta tavaraa munalukon takana, jonka saa 200 markan pihdeillä rikki?”

Hiljaisuus jatkui, mutta vaistosin, miten molemmat saimme saman idean: munalukko, joka on oikeasti vahva. Lukko, jota ei voi murtaa.

Tuosta hetkestä alkoi tapahtumien sarja, joka johti nykyisen yrityksemme Lukotin Oy:n syntymiseen.

Toimintamme perustana on periksiantamattomuus ja vahvana pysyminen myös tilanteissa, joissa se ei ole kaikkein helpointa. Ne ovat mielestämme asioita, joita vaaditaan myös erinomaiselta lukolta.

Lukon tulee kestää, koska yhden lukon varaan luotamme pyörämme. Yhden lukon varaan luotamme omaisuutemme. Kuitenkin kaikkein tärkeimpänä, yhden lukon varaan luotamme meille kaikkein rakkaimmat – lapsemme, perheemme ja kotimme.

Lukkomme ovat turvanneet näitä meille suomalaisille tärkeitä asioita jo 25 vuoden ajan samalla vahvuudella ja periksiantamattomalla asenteella, mikä meistä kaikista löytyy silloin, kun tilanne sitä eniten vaatii.”

Hyvä yritystarina on osa brändi-identiteettiä ja vahva osa myös brändin rakentamista. Brändi-identiteetti voidaan nähdä yrityksen selkärankana, joka saa voimansa yrityksen arvoista ohjaten liiketoimintaa ja erottaen sen muista. Kirjoitetun tarinan ohella yritystarina voi olla myös video!

Katso Suomen Digimarkkinoinnin yritystarina

Katso asiakkaamme Sadexin yritystarina >>

Kuinka löytää yritystarinan ydin?

Juhana Torkki kuvaa hyvin kirjassaan Tarinan valta sitä, miten tarinan ytimen saa nostettua esiin. Otetaan esimerkkinä meille suomalaisille hyvin tuttu ja tunteita herättävä aihe, talvisota. Tiedämme kaikki, miksi talvisota on tarinana niin hieno, mutta Suomen ulkopuolella siitä tietävät vain harvat.

Siispä jos kysyt talvisodasta tietämättömältä ”Haluatko kuulla talvisodasta?”, niin vastaus saattaa olla ”Miksi haluaisin kuulla siitä?”. Talvisodan tarinan ydin löytyy vastaamalla tuohon kysymykseen. Kertoisit siitä, miten Suomi lavastettiin sodan aloittajaksi, kertoisit Neuvostoliiton miesylivoimasta sekä siitä, miten altavastaaja Suomi veti sodassa alkuasetelmasta huolimatta pidemmän korren.

Kysy itseltäsi, miksi joku haluaisi kuulla yrityksesi tarinan.

Miten hyödyntää yritystarinaa markkinoinnissa?

Yritystarina on parhaimmillaan osana MRACE™ -mallin REACH- ja ACT-vaiheita, joissa herätetään asiakkaan kiinnostus ja ohjataan tätä brändin pariin.

Yritystarinan tavoite ei suoraan ole generoida liidejä tai myyntiä, vaan vaikuttaa positiivisesti asiakkaan mielikuviin yrityksestä ja sitouttaa tätä tunnetasolla. Tunteiden hyödyntäminen markkinoinnissa -blogimme kertoo lisää siitä, miten tunteet kuitenkin lopulta vaikuttavat myös ostopäätökseen. Muista kuitenkin, että yritystarina ja myynnin konversiopisteet eivät mahdu samaan sisältöön.

Tunteiden hyödyntäminen markkinoinnissa voi olla strateginen valinta.

Lue lisää:

Tunteiden hyödyntäminen markkinoinnissa

Digitaalinen asiakaskokemus verkkosivuilla

Yhteenveto

Seuraavan kerran kun joku kysyy yrityksesi tarinaa, älä vain kerro liikevaihtoanne tai yrityksen perustamisvuotta. Se ei ole tarina, eikä se saa potentiaalisia asiakkaita ostamaan. Kysy itseltäsi: ”Miksi joku haluaisi kuulla, miten yrityksemme on perustettu?” Tähän vastaamalla kerrot tarinan, jonka ihmiset haluavat kuulla.

Jos kaipaat apua yrityksenne tarinan kirkastamisessa, niin me autamme mielellämme – ota yhteyttä täältä!

Haluatko oppia tuntemaan asiakkaasi paremmin? Lataa maksuton ostajapersoonatyökirja!

Lataa ostajapersoonatyökirja täältä