Markkinointiviestintää on tutkittu ja kehitetty, väännetty ja käännetty. 7P:n markkinointimix, AIDA, SOSTAC, STP. Monia tunnettuja, sekä vähemmän tunnettuja malleja on käytetty markkinoinnin suunnittelun apuna vuosikymmeniä. Monet niistä ovat todella käyttökelpoisia vielä tänäkin päivänä, mutta tarkkana saa olla, jotta klassiset viitekehykset istuvat digitaaliseen toimintaympäristöön.

Monet meistä ovat istuneet lukuisilla markkinoinnin ja viestinnän luennoilla, jotta perusteet muistuvat mieleen, kun ne pitää raapustaa ulkomuistista tenttipaperille. Tässä blogissa kerron omasta mielestäni tärkeimmät neuvot markkinointiviestinnässä onnistumiseen. Neuvot, jotka ovat jääneet mieleeni vielä tenttipäivien jälkeenkin. Lopputuloksena olkoon digitaalisen markkinointiviestinnän perusteet (lyhyt oppimäärä).

Jos haluat kuitenkin kuulla tärkeimmän käytännön vinkin heti kärkeen, ilman sen syvempää aiheeseen tutustumista, niin se tulee tässä:

Markkinoijan tärkein tehtävä = tee markkinointiviesteistä selkeitä ja helppoja ymmärtää (katso alla oleva kuva).

Kuva 1. Vuokrataan autopaikka! Halutaan vuokrata autopaikka! Joko toistaiseksi voimassa oleva tai määräaikainen esim. kesän ajaksi. Kaikki tarjoukset huomioidaan. Kiire.

 

Yllä olevasta kuvasta huomaat, kuinka tärkeää viestin on olla selkeä ja helposti ymmärrettävä. ”Vuokrataan autopaikka” voi tarkoittaa vuokralle laittamista tai vuokralle ottamista. Sen sijaan ”Halutaan vuokrata autopaikka” ei jätä epäselvyyttä siitä, mistä ilmoituksessa on kyse. Samanlaista epäselvyyttä tapahtuu myös yritysten viestinnässä, kuten verkkosivujen tuote-/palvelukuvauksissa. Turhaa päänsärkyä asiakkaille ja menetettyjä mahdollisuuksia firmoille. Jatketaan eteenpäin.

Kuinka suunnitella yrityksen digitaalinen markkinointiviestintä?

Jos vastaat yrityksesi markkinoinnista, niin sinulla on tärkeä tehtävä liittää erilaiset digitaalisen viestinnän toimenpiteet toimivaksi kokonaisuudeksi. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Verkkosivujen sisällön, maksetun mainonnan, sosiaalisen median markkinoinnin, sähköpostimarkkinoinnin ja muun viestinnän tulee palvella yrityksen asettamaa päämäärää. Selkeästi.

Jos et tunne liiketoiminnan tavoitteita, et pysty tukemaan niitä. Tällöin markkinoinnista tulee pirstaloitunut viritelmä, ei kokonaisuus. Alla olevia neuvoja voit käyttää markkinointiviestinnän suunnittelun apuna, jotta saat pidettyä pakan kasassa.

Kolmen kohdan check-list digitaaliseen markkinointiviestintään:

  • Mitä tehdä ennen digitaalisen markkinointiviestinnän aloittamista?
  • Mitä tehdä digitaalisen markkinointiviestinnän aikana?
  • Mitä tehdä digitaalisen markkinointiviestinnän ”jälkeen”?

Kärjistäen: kaikki riippuu suunnittelusta. Huolehdi, että valmistaudut kunnolla ennen kuin aloitat. Suunnittelu kuuluu markkinoinnin perusteisiin riippumatta siitä, onko kyseessä digitaalinen vai perinteinen kanava.

  1. Ennen digitaalisen markkinointiviestinnän aloittamista

Huomioi, että digitaaliset kanavat eivät nuku. Yrityksesi on läsnä ja löydettävissä 24 tuntia päivässä ja 365 päivää vuodessa. Optimaalisessa tilanteessa sinulla on valmius julkaista sisältöä potentiaalisille asiakkaillesi missä ja milloin tahansa. Jatkuva valmius saattaa kuulostaa pelottavalta, mutta harvoin olet yksin työtaakan kanssa. Yritys on muutakin kuin yhden henkilön markkinointiosasto ja henkilöstöä kannattaakin käyttää hyväksi. Tutustu yrityksesi eri liiketoiminnan osa-alueisiin ja opi tuntemaan työkaverisi. Tilanteissa, joissa tarvitset apua, voit kääntyä kollegan puoleen ja hyödyntää hänen osaamistaan esimerkiksi nettisivujen sisällön luomisessa.

Esimerkkinä rakennusalan yritys. Kuka olisikaan parempi tiedonlähde korjausrakentamista käsittelevän palvelusivun tai sosiaalisen median julkaisun kirjoittamista varten, kuin korjauskohteissa jatkuvasti vieraileva rakentaja? Hän osaa varmasti kertoa ammattitaitoisesti niin teknisistä asioista kuin projektin kulusta, jonka taitava kirjoittaja voi lopuksi paketoida myyväksi kokonaisuudeksi. Rakenna siis ympärillesi tiimirajoja rikkova verkosto yrityksen eri osastoilta, jotta tilanteen tullen löydät apua helposti ja läheltä.

Ja vielä ennen markkinoinnin ponnistelujen aloittamista, muista laittaa analytiikka kuntoon. Tämän päivän markkinoinnin asiantuntijoilla on vastuu ymmärtää tuloksien päälle. Pidä siis huoli, että tiedät mitä markkinoinnilta odotetaan, ja miten sitä mitataan. On kyse sitten sivustovierailuista, sosiaalisen median reaktioista, myynnistä tai esitteiden latauksista, markkinointiviestinnän tehtävä on tukea yrityksen tavoitteita.

Suosittelen tutustumaan myös markkinoinnin dashboardiin, jonka avulla näet jatkuvasti, mitä sivustollasi tapahtuu.

  1. Digitaalisen markkinointiviestinnän aikana

Keskity markkinointiviestinnässä yrityksen vahvuuksiin. Luo sisältöä asioista, joista yrityksesi voi olla ylpeä. Jos sisällöntuotantotiimisi loistaa mainosvideoiden tuotannossa, niin käytä videoita esimerkiksi sosiaalisen median sisällöissä. Tai jos yritykselläsi on pitkä alan kokemus, niin valitse menestystarinoita historiasta ja osoita kohdeyleisöllesi, kuinka hyviä asiakaskokemuksia olette luoneet.

Yrityksen hyvien puolien lisäksi kannattaa olla tietoinen myös alan sen hetkisistä trendeistä, sillä ne ovat hyviä aiheita sisällön luomiseen viestinnässä. Jos et ole varma mitä alalla tapahtuu, niin tarkkaile millaista sisältöä kilpailijasi tuottavat. Jos inspiraatio on edelleen kadoksissa, niin kysy olemassa olevilta asiakkailtasi mistä asioista he haluaisivat kuulla lisää. Internet on pullollaan esimerkkejä sisällön tuottamiseen!

Toinen asia, joka kannattaa pitää mielessä on alan kausivaihtelut. On hyvä olla aktiivinen silloin, kun alalla tapahtuu. Kun kausi käy kuumana, niin älä jätä markkinointia huomioimatta kiireen keskellä, koska silloin todennäköisesti menetät monen potentiaalisten asiakkaiden huomion. Älä myöskään hylkää markkinointiviestintää hiljaisina ajanjaksoina, jotteivät digitaaliset kanavat kuihdu täysin olemattomiin. Muistuttele kohdeyleisöäsi säännöllisesti olemassaolostasi. Markkinoinnin ammattilaiset käyttävät usein apuna vuosikalenteria tai markkinoinnin vuosikelloa, joiden avulla tulevaa voi suunnitella.

  1. Digitaalisen markkinointiviestinnän ”jälkeen”

Ei ole olemassa sellaista asiaa, kuin ”markkinoinnin jälkeen”, joten älä anna otsikon hämätä. Markkinointiviestintää kannattaa mieluummin ajatella jatkuvana syklinä, jonka osa-alueita ovat suunnittelu, toiminta ja tilannekatsaus.

 

Kuva 2. Markkinointiviestinnän sykli: suunnittelu, toiminta, tilannekatsaus.

Kaavion viimeinen vaihe, eli tilannekatsaus vaatii pysähtymistä ja huolellista tarkastelua. Näyttääpä tilanne hyvältä tai huonolta, tulosten analysointi vie markkinointiviestinnän jälleen seuraavalle tasolle. Hyvät luvut kertovat niistä asioista, joita kannattaa jatkaa myös tulevaisuudessa. Sen sijaan huonosti onnistuneet markkinointiponnistelut osoittavat sen, mitkä asiat vaativat uutta näkökulmaa. Tilannekatsauksen ei ole tarkoitus vetää mattoa jalkojen alta, vaan päinvastoin. Sen avulla seuraaville toimipiteille on looginen syy.

Esimerkkejä datan avulla tehdyistä johtopäätöksistä on lukuisia. Näkyykö sosiaalisen median julkaisujen tuloksissa eroa riippuen siitä, onko julkaisussa käytetty videota tai kuvaa? Kiinnostaako verkkosivuilla vierailleita kävijöitä joku tietty blogiaihe enemmän kuin toinen? Mihin viikon- ja kellonaikoihin potentiaaliset asiakkaat viihtyvät parhaiten yrityksen kotisivuilla? Näitä ja monia muita tietoja keräämällä yritys voi parantaa markkinointiviestintää ja tavoittaa kohdeyleisön tehokkaammin. Kunhan mitattavat asiat ovat selkeitä ja yrityksen kannalta oleellisia.

Jos haluat ryhtiä ja selkeyttä digitaaliseen markkinointiviestintäänsi, niin tutustu sisällöntuotantopalveluihimme ja ota yhteyttä. Autamme mielellämme niin copywritingissä kuin hakukoneoptimoidun sisällön tuottamisessa.

Iiro Turkki

Iiro on kiertänyt maailmaa opiskelun ja töiden takia ja löytänyt vihdoin kotinsa Suomen Ateenasta, jossa sielu lepää ja opit tiivistyvät asiakkaidemme iloksi. Vapaalla mies innostuu jalkapallosta ja musiikista.
Iiro Turkki