Tiedätkö miksi hienoille ravintoloille jaetaan Michelin -tähtiä ja mitä tekemistä niillä on samannimisen rengasmerkin kanssa? Tämä ei ole sattumaa, vaan esimerkki erittäin hyvästä sisältömarkkinoinnista.
Kyllä, rengasvalmistaja Michelin alkoi vuonna 1900 julkaisemaan pientä punaista kirjaa nimeltä ”Ravintolat ja Hotellit”, jonka tarkoitus oli lisätä autojen kysyntää ja sitä kautta samalla lisätä kysyntää myös renkaille.  Kirjaa jaettiin ilmaiseksi ja se sisälsi autoilijoille hyödyllistä informaatiota kuten karttoja, ohjeita auton korjaukseen, renkaiden vaihtoon sekä listan huoltamoista, ravintoloista ja hotelleista eri puolilla Yhdysvaltoja.
Punaisesta kirjasta tuli pian käsite ja ravintoloille annetut tähdet ovat merkittävässä asemassa nykypäivänäkin.
Sisältömarkkinointi ei ole siis mikään uusi asia, mutta käydään lävitse, miksi se on nykyään tehokkaampaa kuin koskaan aikaisemmin.

Miksi sisältömarkkinointi toimii?

Ostoprosessin muutos

Aloitetaan siitä, miten ihmisen ostoprosessi on muuttunut ja miten se on vaikuttanut sisältömarkkinoinnin tehokkuuden kasvuun. Ennen Internetiä ja hakukoneita, asiakkaalla ei ollut kovin monia tapoja saada informaatiota haluamastaan tuotteesta. Tuotteen myyjä oli usein ainoa, joka osasi kertoa tuotteesta lisää.
Hakukoneiden aikana tilanne on muuttunut. Informaatiota tuotteista, palveluista ja ongelmista löytyy helposti ja nopeasti. Tämä onkin johtanut trendiin, jossa ihmiset etsivät tietoa ennen kuin ottavat edes yhteyttä myyjään. He ”Googlettavat” ongelmansa tai etsimiensä tuotteiden nimet ja löytävät nopeasti erittäin paljon tietoa haluamastaan aiheesta.
Tämä on muuttanut ihmisten ostokäyttäytymistä dramaattisesti. Tutkimusten mukaan B2B-markkinoinnissakin markkinoinnin osuus on vallannut suuresti entistä myynnin osuutta, jopa 70-80 prosenttia kuluttajista etsii tietoa tuotteista verkosta ennen kuin edes kontaktoi myyjää.

Ad fatigue

Toinen sisältömarkkinoinnin tehoa ja ajankohtaisuutta nostava tekijä on niin sanottu ”ad fatigue”. Näemme niin paljon markkinointiviestejä joka päivä, että olemme alitajuisesti oppineet blokkaamaan ne. Me emme siis huomaa mainoksia. Riippuen hieman laskutavasta, altistumme päivittäin n. 5000 mainokselle. Kilpailu ihmisten huomiosta on siis kova.
Markkinointikanavien ja niissä esitettävän mainonnan määrä on räjähtänyt. Kun kirjaudut esimerkiksi Facebookkiin, joka hetki n. 1500 päivitystä kilpailee näkymisestä uutisvirrassasi.
Sisältömarkkinoinnissa et keskeytä ihmistä, kuten perinteisessä markkinoinnissa vaan autat ja olet löydettävissä kun tietoa etsitään.

Miten sisältömarkkinointi toimii?

Auta

Sisältömarkkinointia voidaan kutsua myös auttavaksi markkinoinniksi. Tavoite on tuottaa sisältöä, joka oikeasti auttaa ja ratkaisee ihmisten ongelmia. Michelin on hyvä esimerkki tästä. Tuskin ketään olisi kiinnostanut pieni punainen kirja autorenkaista, mutta kirja kaikesta autoiluun liittyvästä informaatiosta onkin aivan eri asia, se luo arvoa.

Vie sisältösi oikeiden ihmisten eteen

Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen ja lähes kaikki käyttävät sitä jossain muodossa päivittäin. Kun tuotat hyvää sisältöä, testaa ja selvitä missä sinun unelma-asiakkaasi viettävät aikaa ja varmista, että he näkevät sisältösi. Tätä kutsutaan sisällön promoamiseksi ja se on erittäin tehokas tapa saada sisällöllesi lisää lukijoita.

Löydy kun sinua etsitään

Toinen tärkeä osa sisältömarkkinointia on hakukoneoptimointi. Jos sivustosi ei löydy tehokkaasti Googlesta, jäävät sisältömarkkinointikampanjasi tehot laimeiksi – loit sitten miten hyvää sisältöä tahansa. Pidä siis huoli, että sivustosi on hakukoneoptimoinnin suhteen siinä iskussa, että asiakkaitasi auttamaan luotu sisältö löytyy korkealta hakutuloksista.
Huolimattomasti toteutettu hakukoneoptimointi on yleisin syy, miksi monet sisältömarkkinointikampanjat epäonnistuvat. Jos et ota sisällössä hakukoneita huomioon, menetät erittäin arvokasta orgaanista hakukoneliikennettä.
Kun ihmiset hakevat tietoa ja tuotteita Googlesta, he ovat lähempänä ostopäätöstä kuin silloin kun näkevät mainoksen esimerkiksi televisiossa. Google tuo siis erittäin arvokasta liikennettä sivuillesi.

Pidä markkinointisi ajan tasalla

Jos sisältösi kertoo vain yrityksestäsi ja kehuu miten mahtavia tuotteesi ovat, voit olla varma, etteivät asiakkaasi kiinnostu sinusta. Jos taasen tuotat oikeasti hyödyllistä informaatiota monessa eri muodossa (video, teksti, kuvat, podcastit) ja ratkot asiakkaidesi jokapäiväisiä ongelmia, voit olla varma, että sinut muistetaan. Ja kun ostamisen hetki tulee, olet vähintäänkin yksi harkituista vaihtoehdoista.
Sisältömarkkinointi on pitkäjänteistä työtä, johon tarvitaan strategia ja sisältökalenteri. Sinun tulee myös tuntea asiakkaasi todella tarkasti.
  • Mitkä ongelmat pitävät heitä hereillä öisin?
  • Mikä motivoi heitä?
  • Miten voit auttaa heitä?
Toimiva sisältömarkkinointi vaatii sinnikkyyttä ja tasaisen tappavaa sisällön tuottamista. Tulokset eivät tule heti. Monesti työ alkaa tuottaa hedelmää vasta kuukausien kuluttua. Kun työ on tehty huolellisesti, hyvä sisältömarkkinointi kasvattaa tuloksiasi pitkään ja tasaisesti.
Jos aihe kiinnostaa enemmän, suosittelen luettavaksi Marcus Sheridanin – The Saleslion blogin ja hänen ilmaisen e-kirjansa aiheesta. Marcuksella on loistava tapa kertoa sisältömarkkinoinnista helposti ymmärrettävin termein.
Jos sinulle tulee mieleen kysymyksiä sisältömarkkinoinnista ja siitä miten se voisi sinun yritystäsi auttaa, ota yhteyttä tai kommentoi kirjoitusta.

Jaakko

CEO at Suomen Digimarkkinointi Oy
Tulevaisuus, sen tuomat mahdollisuudet markkinoinnissa ja työelämässä ovat lähellä miehensydäntä. Jokainen päivä alkaa tunnilla kirjan ääressä, koska kehittyminen on elämän suola.
Jaakko