Tässä blogissa käyn läpi Facebook-markkinoinnin tyypillisiä virheitä, joiden takia yrityksenne saattaa menettää paljon rahaa. Kerron samalla hyödyllisiä vinkkejä, joiden avulla vältät nämä yleisimmät sudenkuopat.

Niko on kirjoittanut Facebook-markkinoinnin virheistä aiemminkin, mutta moni asia on Facebookissakin muuttunut ja mennyt eteenpäin viime vuosien aikana. Esimerkiksi markkinoinnin optimoinnin kannalta Facebookin algoritmi on kehittynyt huomattavasti pelkästään viimeisen vuoden aikana.

Facebook on verrattain nuori markkinointikanavana ja sen systemaattinen hyödyntäminen on monilla vielä lapsen kengissä – valitettavasti. Kilpailujen, arvontojen ja tykkäyskampanjoiden järjestäminen on ihan ok, jos niillekin on asetettu relevantit tavoitteet ja niillä on merkitys isommassa kuvassa. Markkinointistrategianhan tulisi tukea ja kytkeytyä saumattomasti yrityksen liiketoimintastrategiaan.

Nyt käydään kuitenkin Facebookin tyypillisten virheiden kimppuun.

 

1. Et ole asettanut tarkkoja tavoitteita

Kuten muillakin markkinointitoimenpiteillä, myös Facebookissa toiminta tulee suunnitella etukäteen ja asettaa toimille mitattavat sekä tarkat tavoitteet. Näiden tavoitteiden tulee olla linjassa yrityksen liiketoimintatavoitteiden kanssa. Sanon tämän kaunistelematta: Laitat rahasi roskapönttöön, jos pyörität Facebookissa vain ”jotain” kampanjoita, koska ”kaikki muutkin”. Pääasiahan on, että kunhan näymme ja kuulumme, niin kaikki on hyvin?

Ei. Näkyvyyttä ja tunnettuuden kasvattamista toki kannattaa tavoitella, mutta tavoitteet tulisi määritellä paljon tarkemmin. Tähän väliin on pakko mainita virhe, johon toivottavasti kukaan ei enää sorru: Luottaminen pelkästään orgaaniseen näkyvyyteen.

Esimerkiksi, kun laitan x määrän euroja tähän kampanjaan, minulla on sen jälkeen x määrä potentiaalisia uusia asiakkaita, joista yhden hankkimiseen menee x euroa. No mistä sitten tiedät, keitä nämä potentiaaliset uudet asiakkaat ovat? Ohjatessasi kampanjan mainoksista henkilöä johonkin selkeään toimenpiteeseen, vaikkapa oppaan lataamiseen, saat heistä kohderyhmä. Voit kohdistaa mainontaa uudelleen tuohon kohderyhmään esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin (olettaen, että keräsit kohderyhmältä sähköpostiosoitteet) tai uuden Facebook-kampanjan muodossa.

Muista myös aina valita Facebook-kampanjan tavoite sen mukaan, mitä varsinaisesti haluat saada kampanjalla aikaiseksi. Voit siis hyvinkin järjestää arvonnan Facebookissa, mutta mieti toteutusta hiukan pidemmälle kuin useimmat. Tee arvonnalle erillinen landing page, pyydä henkilöistä jokin yhteystieto ja mieti myös, miten saat kerättyä mahdollisimman laadukkaita liidejä.

 

2. Et seuraa oikeita tai tavoitteidesi (jos ne on asetettu) kannalta relevantteja mittareita

Näyttökerrat, CTR, CPC ja klikkausten määrä verkkosivustolle, ovat tyypillisiä mittareita, joita on syytä seurata. Huomioi silti, että kustannustehokkaan Facebook-markkinoinnin kannalta on paljon olennaisempiakin mittareita, kuten kampanjan mainostuotto (ROAS), yhden tarjouspyynnön/oston kustannus tai eri sisältöjen lataukset ja niiden hinnat. Unohtamatta kampanjoiden tuottamaa puhdasta liikevaihtoa tai laadukkaiden liidien määrää.

Facebook-markkinoinnin tavoitteiden ja mittareiden tulisi siis kulkea käsi kädessä. Mittareita määriteltäessä on keskeistä miettiä, mitkä mittarit tarjoavat relevanteimman datan juuri sinun tapauksessasi. Mittareiden seuraaminen ei ole kuitenkaan mahdollista ilman konversioseurannan asentamista, josta enemmän seuraavaksi.

 

3. Et hyödynnä Facebook-pikseliä mainonnassasi

Digitaalisen markkinoinnin yksi suurimmista vahvuuksista on tulosten mitattavuus. Silti kohtaan useasti isojenkin yritysten sivustoja, joille ei ole asennettu Facebook-markkinointitoimenpiteiden seuraamisen mahdollistavaa Facebook-pikseliä. Seurannan asentamisen jälkeen sinun ei tarvitse enää arvailla, toimiiko seuranta vai ei vaan selaimeen ladattaavan Pixel Helper -lisäosan avulla pystyt helposti tarkistamaan sivusi seurannan toimivuuden.

Facebook-pikseli mahdollistaa tulosten ja konversioiden seuraamisen lisäksi esimerkiksi uudelleenmarkkinoinnin ja erilaisten kohderyhmien luomisen, kuten kaksoisolentokohderyhmien. Verkkokaupalle Facebookin dynaaminen mainonta on mahdollisuus, jota ei kannata olla hyödyntämättä, jos kaupassasi vierailee kuukaudessa vähintään n. 5000 henkilöä. Lyhyesti selitettynä dynaamisen mainonnan tarkoituksena on saada ne henkilöt ostamaan verkkokaupastasi, jotka jostain syystä eivät vieneet ostoprosessia vielä maaliin asti. Jos sinulla ei siis ole vielä Facebook-pikseliä sivustollasi, suosittelen lisäämään sen sinne viipymättä.

 

4. Et hyödynnä koneoppimista markkinointitoimenpiteissä

Facebook-markkinointi pohjautuu nykyisin pitkälti koneoppimisen hyödyntämiseen, minkä takia markkinointi täytyy suunnitella tarkasti optimaalisten tuloksien saavuttamiseksi. Koneoppimisen hyödyntämisellä tarkoitan sitä, että Facebook oppii tiettyjen, meidän asettamien rajojen sisällä tuottamaan parempia tuloksia halvemmalla.

Koneoppimisen avulla toteutettu mainonta on lähes poikkeuksetta tehokkaampaa kuin mainonnan rajaaminen itse, mikäli konversiona käytetään riittävän korkean kynnyksen konversiota, jota saadaan tarpeeksi suurella volyymilla. Hyperspesifi kohderyhmän rajaaminen esimerkiksi kiinnostusten perusteella ei siis ole useimmissa tapauksissa järkevää, vaan on parempi antaa Facebookin algoritmin hoitaa isommasta massasta oikeanlaisten henkilöiden löytäminen kertyvän konversiodatan perusteella.

Optimoinnissa suurimman osan työstä tekee tekoäly ja budjetin skaalaaminen on viisasta toteuttaa eri markkinoinnin työkaluilla, kuten Smartlylla, jotta siitä saadaan reaaliaikaista.

 

5. Et tunne tai ole määritellyt kohderyhmiäsi ja niiden ostoprosesseja

Kuka asiakkaasi on? Mikä heitä kiinnostaa? Mikä matalan kynnyksen konversio osoittaisi sinulle, että henkilö kuuluu ideaalikohderyhmään? Ostajapersoonat (=kohderyhmäsi) määrittelemällä pystytään kohdentamaan mainonnassa käytetty viesti juuri oikealle henkilölle ja oikeaan vaiheeseen ostoprosessia.

Facebook-markkinoinnin onnistumisen kannalta keskeistä on sisällöntuotanto. Sisällöt ja Facebookin mainosviesti tulee suunnitella nimenomaan kohderyhmien ja ostoprosessin vaiheiden mukaan. Pelkkään ostoon tähtäävä mainonta ja tarjouskampanjointi ei ole pitkässä juoksussa kannattavaa. Et voi myöskään lähestyä samalla tavalla henkilöä, joka tuntee sinut jo ennestään kuin henkilöä, joka ei ole koskaan kuullutkaan yrityksestäsi. Facebook-markkinoinnissa sinun tulee käyttää erilaisia sisältöjä ja tarjouksia niin kohderyhmä, kuin ostoprosessin vaihe huomioiden. Toki täytyy muistaa, että oli ostoprosessin vaihe mikä tahansa, tulisi siihen ohjattavassa mainonnassa olla myös oston tai muun lopullisen tavoitteen mahdollistava polku.

Käyttämällä mainoksissasi kohderyhmäsi kannalta relevanttia eli hyödyllistä ja kiinnostavaa sisältöä, on epäonnistumisen riski huomattavasti pienempi kuin hakuampumalla ja tarjoamalla samaa sisältöä jokaiselle. Kaikkea kaikillehan on tunnetusti ei mitään kenellekään. Erilaisia toteutustapoja ostoprosessin tukemiseen eli nk. Facebook-myyntiputken rakentamiseen on useita. Kaikki pohjaavat kuitenkin samaan perusajatukseen: asiakasta kuljetetaan tietystä pisteestä siihen pisteeseen, että hän on valmis ostamaan.

 

Yhteenveto

Facebook mainosalustana ja sitä kautta Facebook-markkinointi kehittyvät jatkuvasti. Myös Facebookissa tarvitset strategian, joka toimii majakkana pimeydessä. Jos sinusta tuntuu, että resurssisi eivät riitä seuraamaan kaikkia näitä Facebookin muutoksia, niin ota yhteyttä. Me hoidamme Facebook-markkinoinnin puolestasi ammattitaitoisesti, mitattavasti ja kustannustehokkaasti.